Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

pdf som ej går öppna i vissa läsare


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vissa pdf som jag öppnar säger den att den inte kan hitta. Tror jag har som standard Microsoft Edge.
Den säger "Filen hittades inte", "Den kan ha flyttats eller tagits bort".
Om jag högerklickar på en pdf /Egenskaper/Ändra och väljer Acrobat reader så funkar det sedan. Är det nåt med Edge?

 

Kan i och för sig ange i egenskaper/Ändra att den ska öppna Acrobat reader istället.
 

Tack på förhand!

Redigerad av Martassen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på filen och väljer att klicka på egenskaper, och kollar Öppna med, där kan du

ändra till det program du vill öppna med, efter ändring klicka verkställ

 

HANS

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martassen:

Kan i och för sig ange i egenskaper/Ändra att den ska öppna Acrobat reader istället.

Ja, gör det! Meddelandet "Filen hittades inte" har ingenting med Microsoft Edge att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev mbgtmari:

Ja, gör det! Meddelandet "Filen hittades inte" har ingenting med Microsoft Edge att göra.

Japp men varför kommer meddelandet fram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Martassen:

Hej!

 

Vissa pdf som jag öppnar säger den att den inte kan hitta. Tror jag har som standard Microsoft Edge.
Den säger "Filen hittades inte", "Den kan ha flyttats eller tagits bort".
Om jag högerklickar på en pdf /Egenskaper/Ändra och väljer Acrobat reader så funkar det sedan. Är det nåt med Edge?

 

Kan i och för sig ange i egenskaper/Ändra att den ska öppna Acrobat reader istället.
 

Tack på förhand!

Nej, beror inte på Edge, beror snarare/troligen på att när du väljer Acrobat Reader, så fungerar det, men detta val stannar inte kvar, så du får göra om det varje gång. När du väljer att köra med Acrobat Reader, så borde du ha en ruta att bocka i som heter ungefär " Gör detta automatiskt för denna filtyp i fortsättningen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 7 gjorde man så här

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.471729/valj-standardprogram-for-att-oppna-filer---sa-gor-du

I Windows 10 kan man göra så här:

Skriv Välj standardappar efter filtyp i Sökrutan bredvid Start så får du upp dessa val

Eller ännu bättre: skriv bara filtyper så får du upp

filtyper.png.ede44290e7d2af3f314c0718c863cfdc.png

Sedan kan du leta efter .pdf

Om jag inte minns fel så står filtyperna i alfabetisk ordning så man får skrolla ner ganska långt för att komma dit.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Pdf har jag för mig alltid öppnats i Edge tidigare har jag för mig,  som idag öppnades Edge fönstret och det blev vitt och sa ej kunde hittas,  vissa pdf kunde öppnas i Edge. Eller vad öppnades det i tidigare?

 

När  jag Förrut idag högerklickade och valde egenskaper /ändra till /Acrobat reader så verkar det ser ut som Acrobatreader-ikonen syns på allt som jag Tidigare sparat pdf som. 
Alltså tidigare pdf har ikonen Acrobat reader. 
 

Det gör ju inget om mina pdf öppnas i Acrobat reader i fortsättningen men bara undra vad de öppnades i tidigare för läsare/fönster. 
 

kör Windows 10

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Starta om och när jag öppnar pdf så öppnas de i Edge. De flesta har Edgikonen på sig. Några har ikonen ”pdf” med vit text och röd bakgrund (de jag satte egenskaper Acrobat på kanske)och öppnas också i Edge. 
 

Fattar ingenting. De öppnas iaf ?
 

Edit:

ikonen om den är rödvit eller ren Edgeikon beror antagligen på storlek på ikonen. När jag lägger en pdf i en mapp ser jag den blir rödvit ?
 

om pdf förhandsgranskas i Edge eller Acrobat reader har inte så stor betydelse. Jag är antagligen mer van vid Edge och mer renare fönster när den visas 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edge fungerar som mina andra webbläsare, dvs den pdf jag vill läsa öppnas där med Acrobat Reader, den enda pdf-läsare jag har. Om jag lägger in en .pdf-adress i Edge

123944981_Edgepdf-adress.png.3da3d57c1f4999fb2cdc7457cdb4ebe8.png

och trycker på Enter-tangenten

165335359_Edgepdf.thumb.png.20fb1c1e880828b35801ac4418d3f01d.png

så öppnas denna .pdf med en gång.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installera Windows 10 och använder Edge så öppnas Pdf-filer automatisk av Edge så länge

du inte installerar Adobe Reader eller Acrobat då brukar det komma upp en fråga om du vill använda

Edge eller Adobe Reader för att öppna dina Pdf-filer, om du vill så kan du genom att via egenskaper

ändra  tillbaka  till Edge om du hellre vill ha det, du kan även göra ändringen via installningar/Appar/

Standardappar/Välj Standardappar Efter Filtyp

 

HANS

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp vilket som om öppnas i Edge eller Acrobat Reader. Är ju vara ändra sig om man vill det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...