Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad räcker mitt bredband till vad gäller hårdvara?


Gucke
 Share

Rekommendera Poster

Jag har trippleplay via fiber till mitt hus med Telia som leverantör, 100/100 mbit/s. Jag undrar hur många Tv-apparater (4K), mobiltelefoner, paddor etc skulle man kunna koppla upp mot deras standardrouter (smart 5370 st). 

Räcker bandbredden för att köra  säg 4 st 4K TV-app, tre, fyra paddor, 4-5 mobiler, + larm och gaming konsoler. 

Finns det en begränsning i bandbredden eller är det routern som kan begränsa antalet apparater.

 

Jag tycker det borde räcka med 100/100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prata vi fast kabel ? Eller wi-fi !

Ju fler enheter är gång på samma gång. Farför allt " gaming" spel . Kräver hel del bredband . 

4 k eller 8 k kräver bredband 

lägger sen till antal mobiler och pad.

 

Nä jag tycker låter för lite bredband 

Telia bruk inte änns kunna leverera vad säger , 

Enkel test är slå på alla enheter som ni bruk ha igång . Sen gör mätning till bredbandskollen . 

Resultatet kommer vissa välligt trögt 

Viss raouter  kan viss hur  mycket bredband som  vi olika enheter kräver!

 

100/100 bruk rekomnddras till 3-5 enheter 

Då pratar ett hushåll med två personer , TV,  skrivare , dator, två mobiler, någon pada i mellan åt 

 

Troligen kommer fler förslag eller motförslag 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att ha argument emot.

 

Jag har ca 20-25 enheter bl.a datorer, bärbara, plattor, mobiler, och andra enheter, som är igång dygnet runt 24/7. Det är alltså blandat trådat och trådslöst.

Det tittas på tuben, streamas både film och musik, och lite annat som skickar filpaket internt och ut mot nätet, dygnet runt. Dock inget spelande.

 

Och jag har fortfarande bara vanlig ADSL upp till 30 Mbit, och klarar mig bra. Man vänjer sig.

Men visst vore det trevligt med fiber.

Så detta att det rekommenderas 100/100 till 3-5 enheter, kanske är på papperet, men inte i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Video i 4k kräver ungefär 25 Mbit/s så med ett abonnemang på 100 Mbit/s nedströms så räcker det inte riktigt till strömning av fyra stycken video i 4k-format.

 

Sen får man ju själv avgöra om det är viktigt att klara det.

 

Larm tar ju försumbart med bandbredd.

 

När det gäller mobiler och plattor beror det ju helt på vad man gör så allt från 0 till 25 Mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, och tack för alla svar och synpunkter. Jag är medveten att 4K tar en massa bandbredd, än så länge kanske det inte är ett problem då inte mycket utsändningar sker i 4K (men utvecklingen går fort). Larm och förmodligen spelkonsoler är det som drar bandbredd. 

Men det skulle också vara intressant att höra om man kan förbättra situationen med att uppgradera routern. WiFi 6, påverkar det möjligheterna till det bättre?

Skulle det vara värt att uppgradera routern till något häftigare och troligtvis dyrare routeralternativ?

Tacksam för synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern påverkar den interna trafiken mellan datorerna och de andra enheterna men inte mängden trafik som ska gå till/från internet. I vilken utsträckning är det intern trafik?

 

Om WiFi 6: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.723565/wifi-6

Behövs ju inte för att komma upp i hastigheten 100 Mbit/s trådlöst.

 

Men en kabelanslutning är alltid stabilast och kan krävas för snabba spel.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wi-fi inom inom sitt eget nätvärk 

 hastighet beror vad raouten kan levrera.

Men handla lika myck vad varje produkt ta i mot

Säg att nätvärkkort i daton  kan ta mot 1G.

Och raouten kan leverera 54 mg 

Vad händer nu är  dator Nätvärk kort kommer ta mot något i mellan 30 - 51 mg 

 

Där Raouter som leverars 300 mg 

Så kommer datorn ta högre hastighet 

 

Om levratöran leverara 100/100 . 

Blir bara 70- 95 till raouten i snitt 

Har högre hastighet fram raouten

Så kommer märk tar hem filer som stora 

Nätvärkspel komer rollar på ganska bra uta hack.... 

 

Man lite bort skämd när man få en hastighet.  Är snabbare i börja

Så blir hemma blind 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Är fibern indragen i fastigheten är den i regel ansluten till en omvandlare. En modern omvandlare har egna utgångar för tv, telefoni och data, vilket innebär att endast datatrafiken behöver passera routern.  Digitalboxarna får då egna anslutningar via kablar direkt från fiberomvandlaren.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...