Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bevara tv-utbud


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Förr använde man videobandspelare kopplad till tv:n för att spela in program för senare avnjutning. Numera är det hårddisk som gäller. Vad jag förstått så kopplar man in en USB-hårddisk till tv-boxen. Vad jag vidare förstått och även läst om är att det inte är vilken USB-hårddisk som helst, utan en specialare framtagen av olika bolag, i mitt fall Telia.

 

Nyligen har jag inhandlat en extern 2-TB hårddisk för cirka tusen kronor som ju skulle kunna användas för tv-inspelning. Telias kostar lika mycket men är bara på ½ TB... Vad tycker eforum publiken om detta? Att man måste köpa dedikerade hårddiskar bundna till visst telebolag? Illustration bifogas.

Arris-4302.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite bisarrt att det inte är en SSD i den, för den håller väl inte på och läser och skriver när man inte spelar in någonting? Och om man inte kan använda egen hårddisk beror det förmodligen på just det som skribenten antyder: för att sälja mer.
Även om nu även en gammal mekanisk hårddisk håller länge, jag har en 500GB hårddisk sen minst 5 år (vill säga 7 men kommer inte riktigt ihåg när jag köpte den :) ) tillbaka som stått och snurrat dygnet runt mer eller mindre.

Jag har en mediaspelare, VU+ 2 Duo som jag spelar in allt som jag vill se från linjär-tv (för att enkelt hoppa över reklamterrorn), jag sparar nu sällan program/filmen efter jag sett dem så för mig räcker den gamla 120GB SSD-disken jag satt i den gott och väl. En fördel med mediaspelaren är att de sparas i H.264 och jag kommer åt dem via datorn så jag kan spara dem, eller se det igen, där vid behov.

Fast antar tyvärr att min mediaspelare blir värdelös då vår BRF går över till Telias IPTV inom snar framtid. Den spelar nämligen in via gammal hederlig antennkontakt.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

bara på ½ TB

= (upp till) 215 timmar.

Telia säljer en hårdvara som de vet fungerar tillsammans med tv-boxen och slipper därmed supportfrågor om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

@veteranen Hakinger: Andra skribenter vittnar om att Telias hårddisk är helt ljudlös. Så avsaknad av SSD spelar ingen roll. Om natten stänger jag alltid av samtliga elektroniska apparater med huvudströmbrytare! Då tvingar man t ex hårddiskar att sluta snurra, routrar och tv-boxar att besinna sig.

 

@herrn Michael63: Är väl inget att haka upp sig på att jag skrev 'bara på ½ TB', hade lika väl kunnat utesluta ordet 'bara'. Det är prissättningen du borde kommenterat, inte volymen på hårddisken. Enda chansen att bli av med Telia är väl att flytta till annan bostad, skaffa egen parabol och aktivera den i TV:n inbyggda digitalboxen som det sitter ett Boxer-kort i. Därmed markerar jag tråden som löst. Ja, just det JAG... som vanligt.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen med Telia är att man lätt kan programmera vad man vill spela in med deras app i mobilen.
Perfekt om man inte är hemma och glömt ett program.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att notera angående hårddiskars livslängd.

Det är inte givet att start/stop av hårddisk är bättre för den än att ständigt snurra. Givetvis om enheten inte ska användas på längre tid, då är det är det bra att stänga av allt, låta disken vara stilla.

 

Troligen är hårddisken i enheten en ganska långsam disk, snurrar kanske i 5400 rpm, samt anpassad för media, filmer. Där är inte det viktigaste att det blir helt rätt varje gång utan att leverera data till enheten i jämn takt.

Lågt varvtal ger lägre energiförbrukning, Viktigast för en hårddisks livslängd är jämn och inte alltför hög temperatur.

 

SSD kan vara mindre lämpat i en digitalbox pga av de många skriv- och läshändelser som sker  samt kostar mer än.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...