Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Text-tv endast i realtid


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Denna tråd har viss relevans till min tidigare tråd eforum.idg.se/topic/359201-surfa-medelst-fiber/ Den har med Telia-tv att skaffa och berör inte  bara mig utan alla tusentals Telia abonnenter, så frågan kan ses som generell. Till saken:

 

Det gäller text-tv på sidan 199 som tydligen är en separat signal i tv-sändningar. (Spelar man in ett tv-program med den gamla tekniken videoband så får man endast med bild och ljud, inte text-tv remsan!) Nu är det inte frågan om det utan text-tv repriser medelst play-funktion. Ett exempel: Jag har missat ett svenskttalande faktaprogram och vill se det en gång till - MED TEXT-TV REMSAN PÅSLAGEN - så går inte det. Remsan uppenbarar sig endast om jag tittar på programmet i realtid! Förmodligen ett olösligt problem... Har man hörselnedsättning så är det ju kört då.

 

Vill även passa på att klaga på alla kommersiella tv-kanaler som tv3, tv4, kanal5, tv6 etc över att snabbspolning inte tillåts i play-lage. Heder åt SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barn- och SVT24 som tillåter snabbspolning! Om man t ex missat slutet i ett program, i realläge så måste man se hela programmet från början inkluderande alla frekventa reklamavbrott i de kommersiella tv-kanalerna.

 

 

Arris-tvbox.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller text, med dagens teknik borde stöd-texten kunna skickas med på annat vis med signalen än TextTV men mig veterligen sker inte det med Telias box.

 

 

Spola i reklamkanalerna, på de program går att spela upp i efterhand, ska gå att göra några timmar efter sändningstillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Monshi:

Spola i reklamkanalerna, på de program går att spela upp i efterhand, ska gå att göra några timmar efter sändningstillfället.

Ja detta är lite olika. Har märkt att populära program som ex. IDOL inte går att snabbspola om man har klickat OK för att börja om från början. En del andra program kan funka.

Har man "rätt" kanal igång men man kanske startar teven en bit in i programmet kan det gå bättre om man pausar i stället för att klicka OK och börja om. Då kan man spola tillbaks till en tidigare tidpunkt än när man tryckte på paus och börja om där. Då kan man även snabbspola framåt ända tills man kommer "live". Men då måste alltså kanalen vara vald redan, annars kommer man att backa och hamna i den kanal som var inställd tidigare.

Detta gäller om man till TV-boxen anslutit en hårddisk (som måste lev. av Telia)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckliga du! Comhem är dock 'inte lika med' Telia! Byta leverantör? Knappast. Fastighetsägaren, i hyres bostaden, har kollektivavtal med Telia. Jag betalar extra hyra per månad för Tv-boxen och tillhörande router vilka för övrigt tillhör lägenheten. Vid eventuell avflytt ska apparaterna återlämnas. Om jag byter leverantör måste jag ändå betala för Telia-TV då det ju är inbakat i bostadshyran! Det hade varit bättre, mer hjälp, om du kommit med förslag till åtgärd och inte bara briljerat med din Comhem TIVO-box.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag briljerade inte.

Har ju ingen aning om dina förhållanden. Enda jag försökte göra var att föreslå en lösning som verkar vara bättre än den du har nu. Känt är ju att Telia inte är skarpaste kniven i lådan när det gäller användarvänlighet. Med det vill jag inte säga att Comhems box är någon perfekt lösning heller, men som sagt, problemen du beskriver har jag inte upplevt.

 

Jag får väl vara tacksam för att du bara använde fetstil och inte versaler i ditt svar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...