Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta produkt tänka rätt - Thunderbolt


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

En Mac Book Air av nyare modell. Har endast två anslutningar för thunderbolt och de är av typen USB-C *).

En thunderbolt-skärm med thunderbolt-anslutning av typ Mini-DP. *)

Den skärmen är ansluten via en adapter Mini-DP<>USB-C direkt till en av portarna på datorn.

Det fungerar inte via en "multiadapter" från Dell.

Den andra porten på datorn är ansluten till strömförsörjning och det fungerar inte att gå via "multiadapter" från Dell.

Skärmen som normalt skulle strömförsörja datorn är av en äldre modell (därav adaptern Mini-DP<>USB-C) och dess "mag-kontakt" hänger fritt.

Så långt fungerar det alltså.

 

Nu ska ytterligare en skärm anslutas, en "vanlig" med DP-anslutning.

Om man ansluter den via DP - "multiadapter" från Dell - USB-C till datorn så fungerar det bra.

Eftersom datorn bara har två portar och båda används så måste man antingen offra den ena skärmen för den andra, vilket ju inte är någon vits, eller så måste man offra laddningen vilket ju går bra en tid.

 

Tänkte att det måste väl finnas thunderbolt-hubbar och ja, det finns det men de är i princip vara en USB-hubb och medger inte någon fler thunderboltanslutning.

De jag hittat har två USB-C *) in och två USB-C *) ut varför man inte vinner något på att ha en sån.

 

Då tycks det vara en thunderbolt-docka man ska ha och då drar det iväg rätt mycket mer i pris och jag har ändå inte riktigt koll på om en sådan faktiskt skulle fungera i ovanstående applikation.

 

Så vad ska jag ha för pryl egentligen? Eller inte jag utan min fru och hon jobbar åt staten och det är då era pengar som kommer att gå åt till denna pryl varför ni bör hitta en billig åt mig. Henne.

 

*) Jag kallar dem så för att skilja dem utseendemässigt, det är egentligen thunderbolt för båda.

 

 

Tillägg: Det mer "akuta" problemet är löst med en docka till min jobbardator, en Lenovo.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

En lösning som torde fungera och som är billigare än Lenovo-dockan som nu används (OM man skulle köpa en sån) är ex. en sån här pryl:

image.png.1e981addfcb5b08849ac94c6c4b3e3c4.png

 

Markerar som bästa svar tills något som kan verifieras fungera presenteras.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...