Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta sparade e-mail?


adde34
 Share

Go to solution Solved by adde34,

Rekommendera Poster

Hej

Har telia mejl adress idag som jag kommer att avskaffa. Har en del sparade mejl i mappar och undrar om någon vet hur kan man spara de eller skicka till det nya mejladressen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev adde34:

Hej

Har telia mejl adress idag som jag kommer att avskaffa. Har en del sparade mejl i mappar och undrar om någon vet hur kan man spara de eller skicka till det nya mejladressen

Har du t ex Outlook så kan du klicka o dra mailen mellan mapparna om du har båda kontona inlagda samtidigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev polken:

Har du t ex Outlook så kan du klicka o dra mailen mellan mapparna om du har båda kontona inlagda samtidigt. 

Kan inte lägga telia adressen i Outlook tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det?

 

Enklaste sättet att spara ner mejl som ligger på en webbserver är oftast att använda ett mejlprogram i datorn och låta det hämta alla mejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev adde34:

Kan inte lägga telia adressen i Outlook tyvärr

Var har du den nu? Lägg in den nya adressen i samma program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Varför det?

 

Enklaste sättet att spara ner mejl som ligger på en webbserver är oftast att använda ett mejlprogram i datorn och låta det hämta alla mejl.

Jag använder mig av båda men problemet är att min mejladress kommer att försvinna snart och med det kommer jag inte kunna logga in mer och se alla mejl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev adde34:

Hej

Har telia mejl adress idag som jag kommer att avskaffa. Har en del sparade mejl i mappar och undrar om någon vet hur kan man spara de eller skicka till det nya mejladressen

Jag ser på Telias hjälpsida om deras webbmejl att de har en funktion för automatisk vidarebefordring: https://www.telia.se/privat/support/info/lasa-epost-via-webben

Vet inte om den kan användas för gamla mejl men du kan pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev polken:

Var har du den nu? Lägg in den nya adressen i samma program. 

I mobilen på Outlook går det men inte på datorn. Vet ej varför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Varför det?

 

Enklaste sättet att spara ner mejl som ligger på en webbserver är oftast att använda ett mejlprogram i datorn och låta det hämta alla mejl.

Jag använder mig av båda men problemet är att min mejladress kommer att försvinna snart och med det kommer jag inte kunna logga in mer och se alla mejl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev adde34:

I mobilen på Outlook går det men inte på datorn. Vet ej varför

Går det att flytta mejl mellan olika mappar i mobilen?

För i så fall bör det ju gå bra att flytta alla Telia-mejlen till mappar som hör ihop med din nya mejladress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag ser på Telias hjälpsida om deras webbmejl att de har en funktion för automatisk vidarebefordring: https://www.telia.se/privat/support/info/lasa-epost-via-webben

Vet inte om den kan användas för gamla mejl men du kan pröva.

Går inte för gamla mejl och de vill jag spara eller överföra till min gmail istället. Vidarebefodring använder jag i fortsättningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Går det att flytta mejl mellan olika mappar i mobilen?

För i så fall bör det ju gå bra att flytta alla Telia-mejlen till mappar som hör ihop med din nya mejladress.

Man kan inte göra det i mobilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic men kom ihåg att byta mejladress på olika internetsidor som Eforum.

 

Vad händer när du försöker lägga in Telia-kontot i ett mejlprogram/app i datorn, på vilket sätt går det inte?

Har du provat med något annat mejlprogram som Thunderbird?

Provat E-postassistenten https://www.telia.se/privat/support/info/e-postassistenten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev adde34:

I mobilen på Outlook går det men inte på datorn. Vet ej varför

Telia mailkonto går att lägga in i outlook. 
Vad händer när du försöker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är dags att ta med POP och IMAP i resonemangen. Några olika scenarier ...


Hämtas e-posten med POP, eller har hämtats, så finns mejlen i datorn (som jag antar används). När Telia-adressen sen tas bort så räcker det med att hämtningen stängs av, e-postprogrammets konto kan vara kvar (Inkorgen, m m). Hanteras e-posten med IMAP (direkt på e-postservern), så kan mejlen flyttas till mappar för den nya adressen, som redan beskrivits. Eller till en arkivmapp så är mejlen inte förknippade med något mejlkonto. Nackdelen med det senare är att de blir tillgängliga endast i den dator där arkivmappen finns, ifall man hanterar sin e-post i flera enheter eller om man också vill nå de äldre mejlen med webbmejlen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Lite off-topic men kom ihåg att byta mejladress på olika internetsidor som Eforum.

 

Vad händer när du försöker lägga in Telia-kontot i ett mejlprogram/app i datorn, på vilket sätt går det inte?

Har du provat med något annat mejlprogram som Thunderbird?

Provat E-postassistenten https://www.telia.se/privat/support/info/e-postassistenten?

Om jag försöker lägga Telia i Outlook så går det inte på datorn. Felmeddelande: Har försökt flera gånger men går inte. på mobilen i appen är det inga problem men där kan jag inte dra/släpp mejl eller appar. Tror att jag lyckades göra det via Mozilla Thunderbird istället

Skärmbild (27).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Telia mailkonto går att lägga in i outlook. 
Vad händer när du försöker?

Se bild. Provat flera gånger

Skärmbild (27).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev ChristerE:

Tror det är dags att ta med POP och IMAP i resonemangen. Några olika scenarier ...


Hämtas e-posten med POP, eller har hämtats, så finns mejlen i datorn (som jag antar används). När Telia-adressen sen tas bort så räcker det med att hämtningen stängs av, e-postprogrammets konto kan vara kvar (Inkorgen, m m). Hanteras e-posten med IMAP (direkt på e-postservern), så kan mejlen flyttas till mappar för den nya adressen, som redan beskrivits. Eller till en arkivmapp så är mejlen inte förknippade med något mejlkonto. Nackdelen med det senare är att de blir tillgängliga endast i den dator där arkivmappen finns, ifall man hanterar sin e-post i flera enheter eller om man också vill nå de äldre mejlen med webbmejlen.
 

Använder IMAP och jag tror att det är så som du beskriver. Jag tror att jag lyckades flytta mappar med mejl på Mozilla Thunderbird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag fixade via Mozilla Thunderbird. La till både det gamla(Telia) och det nya(Gmail) e post adresser. Sen är det bara dra och släpp

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...