Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk tappad i golvet


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

Jag tappade en av mina externa hårddiskar, Western Digital 1GB, i golvet och som väntat kan den därefter inte läsas. I Diskhantering visas den som en enhet ("Inte initierad) men inte i "Min dator". Programmet Icare Data Recovery Pro identifierar disken men kan inte öppna den för åtgärd. Jag öppnade disken fysiskt och återställde skivans läsarm till startläget (armen låg inte riktigt i "startläget") men utan effekt. Det kostar ju multum att låta ett företag försöka åtgärda detta. Någon med idéer i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att det tyvärr är rätt kört när du har öppnat disken fysiskt eftersom det då är stor risk för att det har kommit in dammpartiklar som kan orsaka skador. När dataräddningsföretagen öppnar diskar så görs det i särskilda renrum med luftslussar och personal med heltäckande överdragsklädsel.

 

Men om läsarmen inte var i korrekt läge så har den antagligen blivit skadad så att den inte längre kan flyga på rätt avstånd.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak, mest tråkigt att jag inte kunde komma med ett trevligare besked. Men om det finns något viktigt på disken så kan ett dataräddningsföretag antagligen rädda en hel del.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mållgan:

Jag öppnade disken fysiskt och återställde skivans läsarm till startläget (armen låg inte riktigt i "startläget") men utan effekt.

Då bör man ju också veta exakt var startläget är för denna arm, och hur man gör för att kunna justera denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt parkerar väl diskar sin arm .. nä vet inte. men iochmed att du öppnat den har det garanterat kommit in dammpartiklar i den.

Läsarmen hovrar någon tiondels millimeter från diskarna och ett litet litet dammkorn ger ett garanterat totalhaveri av disken.

Starta den INTE, lämna in den till en firma som kan fixa den om de data som finns på den är dig kärt och du inte har en kopia/backup.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver det som redan tagits upp om varför man aldrig ska öppna höljet på ett hårddisk finns det ytterligare en sak att tänka på. Skruvarna som håller skyddhöljet på plats är åtdragna med ett fördefinerat moment. Om du inte har specialmejslar för detta kommer skruvarna få felaktigt moment då de skruvas tillbaka. Detta kommer sedan att yttra sig i att disken kommer inte kunna starta upp som den ska.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...