Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USA:s handelshinder visavi Kina


Stevert Aspeborn
 Share

Rekommendera Poster

Stevert Aspeborn

USA:s sanktioner gentemot Huawei skapar osäkerhet om vad framtiden kan komma att innebära. Eftersom jag funderar på att köpa en Lenovo PC undrar jag om någon vet om Lenovo kan bli föremål för eventuella sanktioner från USA:s sida. Mera specifikt uttryckt: innehåller Lenovoprodukter komponenter som kan komma att drabbas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då detta inte är UD så får man killgissa lite ;)

Man vet ju inte med den där stollen i USA och vad han kan ta sig till, men anledningen till att Huawei sanktioneras emot är för att de 5G som de levererar har med infrastrukturen i ett samhälle att göra.

Problemet med det är att de enligt kinesisk lag bär koppel som kinesiska regimen håller i och kan teoretiskt sett ställa till med stora problem för ett samhälle som installerat Huawei´s 5G-nät vid en konflikt.

Detta eftersom enligt den lagen så måste varje kinesiskt företag förse regimen med all den information de vill ha, t.ex. hur de byggt 5G i "fiendeländer". Även om det inte finns några inbyggda bakdörrar här i väst än så kan man lätt hitta sårbarheter om man har tillgång till all data/affärshemligheter hur det är uppbyggt.

Man har mig veterligen inte hittat några bakdörrar, men sånt går säkert att fixa vid uppdateringar, vilka Huawei kommer att stå för (ifall de inte avslöjar sina affärshemligheter till operatörerna förstås) och får de order om att införa såna så har de inte mycket att sätta emot enligt kinesiska regimens lag..

Lenovo tillverkar väl mest hårdvara som datorer och springer förvisso lika mycket i regimens koppel som Huawei, men kan inte ställa till med samma skada pga. det.

Om konflikten trappas upp så kan jag tänka mig att Lenovo drabbas ifall de utnyttjar några patent eller komponenter som USA har kontroll över.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara en Lenovo PC?

 

Trump har ju tagit "hem" produktionen av datorer, därmed torde eventuella risker vara minimal ;)

 

 

 

Skärmbild från 2020-08-24 21-03-17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...