Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmrotation


Pegee
 Share

Rekommendera Poster

På min surfplatta (android) finns en inställning Autorotation av/på. Har jag den funktionen aktiverad så vänder sig skärmbilden alltid rätt oavsett hur jag håller plattan.

Det är alltså en systemegenskap som styr rotationen av skärmen. Hur kan det då vara så att vissa program inte vänder sig? Finns det någon funktion i programmen

som förhindrar detta och alltså tar överhanden över systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa program kan det krävas väldigt mycket kod för att ändra proportionerna på den visade bilden och ändå få ett väl fungerande användargränssnitt så man har då valt att inte lägga pengarna på det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Cecilia:

I vissa program kan det krävas väldigt mycket kod för att ändra proportionerna på den visade bilden och ändå få ett väl fungerande användargränssnitt så man har då valt att inte lägga pengarna på det.

Förstår jag detta rätt så ligger skärmrotation inte som en androidfunktion utan det ligger i varje enskilt program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje program måste ju anpassa sitt användargränssnitt efter skärmens format, i en del fall är det enkelt men i andra fall är det besvärligt. Ett enkelt program för anteckningar har med all säkerhet inga större problem med att anpassa sig till en smal eller en bred skärm. Men litet spel jag har måste flytta om allt, i porträttmod så ligger antal liv etc. i en rad upptill men i landskap så läggs de i en kolumn till vänster och det är ju inget som Android i sig själv kan veta om att det ska göras och ändå mindre hur för att det fortfarande ska se snyggt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt.. idag vid 15-tiden var jag på väg att starta en tråd om hur man skulle kunna få hemskärmen på en Galaxy S4 att rotera automatiskt. Inställningarna medger bara autorotation för allt annat än hemskärmen.

Jag kom dock på att kolla efter en app för detta och jodå, det gick alldeles utmärkt.

Tvingar hemskärmen (och allt annat tror jag) att vara ständigt "inverted landscape".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...