Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur återställa flyttade foton från sd-kort tillbaka till sd-kortet för att rätt datum ska visas i telefonens bildgalleri?


Birgitta Persson
 Share

Rekommendera Poster

Birgitta Persson

Min syster ska överta min samsung galaxy s7 och jag försöker flytta över hennes foton mm från en galaxy s3. En del foton på S3:an låg i telefonens internminne, men de flesta foton låg på ett micro sd-kort (San disk 2 GB). Foton i internminnet flyttades med sladd till S7:an utan problem. När jag satte in sd-kortet i S7:an visades bilderna i galleriet den dag de togs. Tyvärr kom det en notisruta med fråga om vad jag ville göra med sd-kortet. Jag trodde att jag kopierade över foton till internminnet, men tyvärr flyttades fotona och ligger nu samlade i internminnet som om de vore tagna samma dag trots ett verkligt tidsspann på några år.

Min syster har ingen dator och använder mobilen som sitt galleri och därför har jag letat efter om det går att återställa sd-kortet så att hon kan titta på sina bilder med rätt datering. Jag har hittat en del olika "recovery- program" men de verkar utgå från att sd-kortet ska tömmas. 

Så frågan är om det går att återställa flyttade foton tillbaka till sd-kortet? och i så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att du kan få tillbaks bilderna genom att flytta tillbaks men programmen testdisk (i första hand) och photorec (i andra hand) kan nog återkapa bilderna på SD-kortet.

 

När jag testat de programmen på USB-minnen så kunde jag återställa filer trots att USB-minnet formaterats flera gånger.

 

Hur datum hanteras vet jag inte men det skulle jag enkelt kunna kolla om så önskas.

 

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

 

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Hur datum hanteras vet jag inte men det skulle jag enkelt kunna kolla om så önskas.

Tyvärr.

Filen får datumet som den raderades/flyttades.

Möjligen finns det metadata sparad i filen och som kanske går att använda.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Birgitta Persson
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Tyvärr.

Filen får datumet som den raderades/flyttades.

Möjligen finns det metadata sparad i filen och som kanske går att använda.

 

Tack för ditt svar. 

Har läst  om photorec och testdisk nu, synd att inte datumen följer med. 

Det var nog metadatan jag hoppades på,  att det med hjälp av metadatan och att sd-kortet inte använts efter mitt misstag med flytt skulle kunna "öppna upp" bilderna på nytt. Så har läst om metadata, men inte hittat eller inte förstått hur jag skulle kunna hitta och använda den. Eller så kanske det är tillbaka till ditt svar att jag behöver köra ett återställningsprogram. Det känns som en djungel jag försöker lära mig navigera i.

Hur hittar jag metadatan som är sparad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipsar om ett bildvisningsprogram som jag använder, mest för att snabbt kunna titta på bildfiler som är i råformat. Utan att behöva öppna mitt ordinarie bildbehandlingsprogram.

 

Programmet layout liknar utforskaren lite.

 

Får man bara upp/hittar fotot/bilden i programmet, så kan man högerklicka på bilden och välja filegenskaper och sedan fliken information, där det finns mycket information om bilden, inklusive original Fotodatum, under förutsättning att kamerans klocka och datum är/varit rätt inställt. Programmet tar alla bildformat.

Det är alltså all s.k Metadata som hittas under denna information.

 

https://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm 

 

Ett exempel på en av mina bilder...

sshot-212.png.88c4552319ee41e063f53f50385fb0e2.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om kamerans klocka inte har varit rätt inställd så borde det ändå finnas skillnader som gör att man kan sortera?

Om man får fram fotodatum, finns då någon batch-hantering för att döpa om filerna efter det?

 

Fast.. filerna heter väl redan något som har anknytning till datum?

Räcker inte det?

20190916_192305_025.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Även om kamerans klocka inte har varit rätt inställd så borde det ändå finnas skillnader som gör att man kan sortera?

Dom kameror jag använder/har använt som inte tid och datum varit inställda på, visar oftast inget relevant som kan användas för detta. Alla bilder visar i regel samma avtryck.

 

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om man får fram fotodatum, finns då någon batch-hantering för att döpa om filerna efter det?

Sådant om det förekommer, sköter jag direkt i mitt bildbehandlingsprogram "Lightroom" vid import eller efter import, en av programmets egenskaper.
Känner inte till, möjligt att det finns något program som kan bistå, annars är det kanske manuell hantering?

 

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Fast.. filerna heter väl redan något som har anknytning till datum?

Räcker inte det?

20190916_192305_025.jpg

I utforskaren ser det ut enligt bilden, innan jag importerar till programmet, där är det inställt hur jag vill att filnamnet ska vara och hur bilden/bilderna ska sorteras.

Syns ju också på tidigare bifogade bilden att filnamnet är ganska anonymt, men det finns ju info i metadata, men detta syns inte naturligtvis i utforskaren eller enklare bildvisningsprogram. Krävs ett program som kan visa dessa Metadata.

 

sshot-213.png.b79302a5867f3c36d57579682fd3c2d0.png

 

Men jag tror att TS nog kan få hjälp av programtipset, under förutsättning att bilderna går att få upp, om TS är intresserad.

Men TS kanske får hjälp någon annanstans kanske, vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...