Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reklam eller ??


Wilhelm 888
 Share

Go to solution Solved by polken,

Rekommendera Poster

Efter uppdatering av W10 har jag fått problem (kanske från annat håll )

När jag startar datorn kommer det upp en hel sida där det står Fujitsu  American megatraks   samt en masse engelsk text

Min dator är en Fujitsu

Det hindrar datorn att visa skrivbordet

Ibland kan jag ta bort det med att klicka några gånger på Enter

Ibland måste jag stänga datorn med att hålla startknappen intryckt och starta om

Tacksam om någon vet vad jag kan göra för att slippa det

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon text längst ner  enter setup  bios eller liknande, i så fall verkar som Fujitsu startbild i bios

har gått igång, om det är SÅ klicka på enter setup,  leta reda inställningarna för hur datorn skall boota 

och stäng av startbilden

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Wilhelm 888:

Fujitsu  American megatraks 

Det står kanske American Megatrend?

Är sidan blå och du kan byta flikar med piltangenterna så har du nog hamnat i inställning för BIOS som @Hanse är inne på.

Esc och enter brukar innebära spara och avsluta och om du inte ändrat något är det riskfritt. Annars tror jag det blir Esc, pil upp, enter. Pil upp bör ta dig till Quit without saving.

 

Men det är inte normalt att du ska hamna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Kan vara klockbatteriet som är slut. Det sparar även BIOS-inställningar. Är batteriet slut kan den inte spara mellan datorns av och på. Om du startar datorn utan internetanslutning, går klockan rätt då?

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-10 på 20:37, skrev Mikael63:

Det står kanske American Megatrend?

Är sidan blå och du kan byta flikar med piltangenterna så har du nog hamnat i inställning för BIOS som @Hanse är inne på.

Esc och enter brukar innebära spara och avsluta och om du inte ändrat något är det riskfritt. Annars tror jag det blir Esc, pil upp, enter. Pil upp bör ta dig till Quit without saving.

 

Men det är inte normalt att du ska hamna där.

Har försökt allt men problemet kvarstår. Dock lite mer sällan nu. Ibland startar datorn som den alltid gjort men ibland kommer texten Fujisu och megatrend upp. Lätt att klicka bort med enter så det är ok. Men ibland blir det helt svart skärm när jag försöker starta. Tråkigt att behöva tvångsstoppa datorn för att komma igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Wilhelm 888:

Har försökt allt men problemet kvarstår.

Inklusive byte av BIOS-batteriet?

 

Kan du inte fota hur skärmen ser ut och bifoga bilden?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Cecilia:

Inklusive byte av BIOS-batteriet?

 

Kan du inte fota hur skärmen ser ut och bifoga bilden?

 

Bild till PC för alla.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Här kommer en bild från min dator med det som dyker upp ibland när jag försöker starta datorn

Genom att klicka på Enter får jag bort den störande bilden men hoppas det finns bättre alternativ.

Det största startproblemet är att det bara blir helt svart på skärmen ibland. Måste då tvångsstänga

datorn och börja om. Svårt att ta bild på det  

Tacksam för hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Cecilia:

Inklusive byte av BIOS-batteriet?

 

Kan du inte fota hur skärmen ser ut och bifoga bilden?

Vadå Bios batterier   vad är det?   Det finns inga batterier i min dator vad jag vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Wilhelm 888 använder annonsblockerare är det bättre att ge hela länken
https://www.clasohlson.com/se/Litiumbatteri-CR2032-VARTA/p/32-2236?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=AF32F67A063CD5F0710555B7A379CC3568AA705E

 

Men nu blir det inte längre något amagic. idg. se/follow/eforum-prefix  framför din länk, polken så nu fungerar den. Det var mystiskt.

Redigerad av mbgtmari
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en som är helt utan annonspåhäng som

www.clasohlson.com/se/Litiumbatteri-CR2032-VARTA/p/32-2236

men då får man kopiera och klistra in i adressfältet själv (det är så som polkens länk är i min dator som blockerar onödigt aktivt innehåll).

 

54 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Men nu blir det inte längre något amagic. idg. se/follow/eforum-prefix  framför din länk, polken så nu fungerar den. Det var mystiskt.

Din länk innehåller ju redan annonspåhänget som "amagic" skapar så det är ju onödigt att skicka den genom "amagic" igen. Min gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

För att kolla om verkligen batteriet är slut så ska du gå in i biosen. Tryck på F2 eller del tangenten flera gånger under uppstarten av datorn. När du kommit in i biosen så finns där en klocka. Visar den 00:00 så är batteriet slut och behöver bytas. (Om man tittar på din bifogade bild så är biosen från 2016 och det är några år sen så har du köpt batteri så skadar det inte att byta iallafall). Men det kan vara något annat som Laso mfl nämnde eftersom detta skett efter en Windows uppdatering. 
Mvh Efx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som ” polken” ser det ut som att klockan i BIOS går fel, vilket oftast beror på att batteriet på moderkortet är slut. Varje gång som datorn blir strömlös förlorar BIOS inställningarna då batteriet som ser till att energiförsörja CMOS-minnet inte klarar det.

 

Orsaken till att BIOS-fönstret visas beror sannolikt på att tid och datum nollställts.

Det kan också innebära att datorn inte hittar sökvägen till disken som innehåller operativsystemet. 
Vissa datorer visar ett felmeddelande, som ”BOOT disk failure” medan andra datorer (i synnerhet märkesdatorer) visar BIOS-fönstret.

 

Du bör således kontrollera i BIOS att inställningen är gjord för att söka på den disk som operativsystemet ligger på som första disk (BOOT order).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla vänliga tipsare och hjälpare

Nu har jag lärt mig att det finns ett batteri i datorn

Bytte det till ett nytt  …...NU funkar datorn perfekt igen

STORT TACK för ALL HJÄLP

Wiking 888

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Wilhelm 888:

Hej alla vänliga tipsare och hjälpare

Nu har jag lärt mig att det finns ett batteri i datorn

Bytte det till ett nytt  …...NU funkar datorn perfekt igen

STORT TACK för ALL HJÄLP

Wiking 888

Jag skev fel   Wilhelm 888  heter jag  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
På ‎2020‎-‎08‎-‎17 på 10:32, skrev Wilhelm 888:

Jag skev fel   Wilhelm 888  heter jag  

Återkommer till mitt tidigare inlägg  Reklam ???    Efter byte av batteri har datorn fungerat bra Men nu

är problemet tillbaka. Den bild jag bifogade kommer nästan varje gång men jag kan komma förbi den

genom att klicka på Enter.

Klockan går rätt så det är kanske inte batteriet nu

Tacksam för tips

Wilhelm 888

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Bios-inställningarna (F2 enligt bilden) och som du hittar en som styr om BIOS-skärmen ska visas vid uppstart.

 

Det kan vara en inställning där som du kan göra.

Det är inte reklam du ser, det är BIOS-startskärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...