Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 som printserver?


Amandus
 Share

Go to solution Solved by Amandus,

Rekommendera Poster

Jag har en HP Laserjet p2015 ansluten till en dator, om jag installerar Linux på den, vilken dist som helst så är det en baggis att få mina andra datorer att använda den som skrivarserver. Men om jag installerar Windows 10 eller Windows 8.1 så går det inte hur jag än försöker, har delat ut skrivaren, och har ändrat resursen så det inte finns några mellanrum i namnet. Mina andra Windows datorer har inga problem men mina Linux datorer och min iMac hittar inte skrivaren.

 

Om någon vet helt säkert hur man gör så ge mig ett tips, har hittat en del guider online men dom fungerar inte heller, tror själv att jag glömt att aktivera något men vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske installera samba i Linux, även om du inte ska dela ut från den?

Fast.. om du kan dela ut skrivaren så har du väl redan samba antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Fungerar inte. Installerade Gentoo istället och nu fungerar skrivaren i hela nätverket med alla datorer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skrivare & Linux är knepigt..

Mina (nätverks)skrivare läggs till automatiskt, man får inte ens möjlighet att förhindra det, om man låter Mint ansluta sig till nätverket.

För andra dist.ar går de inte ens att lägga till (och få att fungera) manuellt.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tycker det är en baggis i vilken dist som helst har provat dom flesta, jag gillar inte som med Mint att den lägger till dom själv. Jag vill ha koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...