Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kopiera filer från iPhone till pc ger device unreachable"


embla
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Har iphone 11 och en pc med windows 10.

Har problem när jag ska kopiera bilder/filmer från telefonen till datorn.
Jag brukar hämta bilder via Windows Explorer på min dator från telefonen som är ansluten via sladd.
Markerar biderna på telefonen (i Win.explorer), Ctrl C.
När jag kopierar in dem går de inte alltid in i min mapp på datorn.
Jag får "the device is unreachable". Samtidigt kan andra bilder gå in.
Ser att jag oftast får problem med extentions .MOV el .AAE. men kan även få problem med andra även om .MOV är mest bråkig.


Vad är .AAE för format? Ser att jag kan ha tre filer för samma filnamn, med ändelser .jpg, AAE och AAE (alltså två likadana.)

 

Hur gör jag för att få över dem på bästa sätt? 

...och varför sorterar sig bilderna i knepig ordning när jag öppnar dem i explorer från telefonen? Det är inte i datumordning, filnamnsordning, filändelse. 

(Min icloud är full...)

TACK!

2020-08-09_17-04-13.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer med ändelsen .aae är bilder som du editerat med en fotoapp i din telefon. Den innehåller de ändringar du gjort i en .jpg-fil och innebär att själva ändringarna inte är sparade i den ursprungliga filen utan innehåller ändringsinformationen enbart.

Det innebär att originalfilen .jpg är oförstörd, ungefär som när man redigerar bilder i .raw-format.

 

Problem med att överföra .mov-filer är inte ovanligt. De är ofta stora, ibland mycket stora. En startad överföring kan plötsligt bara avbrytas mitt i överföringen utan något felmeddelande.

 

Mitt förslag är att du loggar in på ditt iCloud-konto via en internetläsare som Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera eller liknande och hämtar dina bilder med hjälp av den.

Det är enkelt men tar sin tid eftersom det hänger på den hastighet du har för din internetuppkoppling.

 

När du är inne i bildmappen finns hämtningsikonen uppe till höger på din sida i kontot.

Klicka på den och välj ”Spara till dator”.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du iTunes i datorn?

I min förening så hade vi liknande fel med att importera bilder. Själv så fungerade min iPhone 7 u.a. men en annan deltagare med en iPhone X fick liknande problem. Rätt som det var så avbröts överföringen osv. Efter att installerat iTunes så fungerade det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
internetfluga
På 2020-08-09 på 19:23, skrev X-Men:

Filer med ändelsen .aae är bilder som du editerat med en fotoapp i din telefon. Den innehåller de ändringar du gjort i en .jpg-fil och innebär att själva ändringarna inte är sparade i den ursprungliga filen utan innehåller ändringsinformationen enbart.

Det innebär att originalfilen .jpg är oförstörd, ungefär som när man redigerar bilder i .raw-format.

 

Problem med att överföra .mov-filer är inte ovanligt. De är ofta stora, ibland mycket stora. En startad överföring kan plötsligt bara avbrytas mitt i överföringen utan något felmeddelande.

 

Mitt förslag är att du loggar in på ditt iCloud-konto via en internetläsare som Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera eller liknande och hämtar dina bilder med hjälp av den.

Det är enkelt men tar sin tid eftersom det hänger på den hastighet du har för din internetuppkoppling.

 

När du är inne i bildmappen finns hämtningsikonen uppe till höger på din sida i kontot.

Klicka på den och välj ”Spara till dator”.

 

 

hämtningsikonen är den med ett moln med en neråtpil i antar jag ? den som packar ihop filerna jag markerat och flyttar till datorn, något sätt att den raderar automatiskt det som den kopierat? jag kan inte välja "spara till dator"

 

vad hände med flytta eller kopiera markerade filer till avsedd plats som förr i tiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hämtningsikonen ser ut som ett litet moln med en pil som pekar nedåt. Se bifogad bild.

Det är bara att klicka på ikonen så öppnas ett fönster där du kan välja var du vill spara bilden.

 

 

 

Skärmklipp.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...