Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP recovery manager - återställningsproblem


Philip C
 Share

Go to solution Solved by Philip C,

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag gjorde en omstart av datorn i felsäkert läge efter rekommendation om detta i samband med installation av ett antivirusprogram.

Efter omstarten när jag skulle logga in, kom jag varken in med pin-kod eller mitt lösenord för mitt microsoft konto. Efter timmar av forskande kring detta började jag bli missmodig. Jag försökte bl.a. med byte av microsoft konto lösenord som inte fungerade när jag skrev in det, felsäker omstart med/utan nätverk enligt instruktioner. Därefter gjorde jag via HP recovery manager, som gick att nå utan att vara inloggad, en system backup på de viktigaste filerna till en extern hårddisk eftersom inte systempartitionen hade tillräckligt med utrymme för att säkerhetskopiera allt. Sedan gjorde jag vi HP recovery manager en systemåterställning. Det gick bra ganska länge, men efter ett tag kom ett felmeddelande upp, "Återställningen ej slutförd" se bild nedan.   

 

Jag har även sparat en logg som beskriver varför återställningen ej utfördes korrekt, står bland annat att drivrutiner inte kunde hittas. Tyvärr kan jag inte bifoga loggen här för att den har fel format/ändelse. 

 

Jag kommer varken framåt eller bakåt i datorn...Om jag väljer alternativet försök igen kommer samma felmedelande upp igen som i den bifogade filen, och jag kan heller inte komma åt andra menyer (vad jag vet, om det inte finns kortkommandon eller liknande). Frågan är helt enkelt om jag nånsin kan komma in i datorns operativsystem igen, dvs. logga in på windows, och hur jag i  så fall ska göra. 

 

Tacksam för alla tips. 

 

 

Image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Tyvärr är bilden så liten att jag inte kan se vad det står. Försök ta en bild på närmare håll eller berätta vad det står på de olika knappar som finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Image.jpg.6904777aa9523c4aad5c6af285dfa156.jpg

 

Det står: "Återställningen är ej slutförd. Återställningen har ej slutförts. Klicka på någon av följande knappar"

 

Knappvalen är följande: "Spara logg", "Detaljer", "Försök igen".

 

Jag har testat "Spara logg". Ett fönster kommer då upp med beskrivningen: "Den här funktionen samlar in information om  systemet för att hjälpa HP med att diagnostisera problemet." Jag satte därefter in en extern disk och klickade "OK" för att överföra loggen dit.   

 

Om man klickar på knappvalet "Detaljer" visas själva loggen som har filnamnet "CTOERROR.flg". 

 

Jag har testat "Försök igen" och får samma felmeddelande, se bild ovan. 

 

Finns det något sätt att komma ur denna "återvändsväg" och komma in i operativsystemet, win 10?

 

Jag har ingen installationsskiva till datorn, då inget sådant medföljde när jag köpte den för ett par år sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara ett kryss i övre högra hörnet. Testat det?

 

Stängt av och startat om datorn?

 

Installationsmedia för Windows 10 kan man hämta här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Kräver förstås att man har en annan dator som man kan hämta den på och lagra den på ett USB-minne (eller DVD-skiva).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara ett kryss i övre högra hörnet. Testat det?

 

Ja, så fort man gör det startas datorn om och återkommer till samma tillstånd.

 

Stängt av och startat om datorn?

Jag testade det nu och lyckades nå användargränssnittet nedan. 

 

Vad bör jag göra i  nästa steg?

 

Image2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Continue gör att datorn försöker starta Windows 10.

Use a device medför att du kan starta från ett USB-minne eller liknande t ex för att ominstallera Windows.

Troubleshoot ger en annan meny där det finns de reparations- och återställningsalternativ som är inbyggda i Windows 10.

https://www.lifewire.com/advanced-startup-options-2625805

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar :)

 

Vilket av alternativen bör man prioritera för att komma in i windows? (Är inte så insatt)

 

Kan jag ladda ner installationsmedia för win 10 utan att ha något licensnummer, eller kan jag hitta det någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inget licensnummer för att ladda ner Windows 10. I en dator som kommer från en stor tillverkare som HP så finns licensnumret lagrat på moderkortet på ungefär samma sätt som BIOS och det kommer att läsas automatiskt av installationsprogrammet.

 

Fungerar det med Continue så att du kommer fram till inloggningsskärmen så är det nog det enklaste men det bara under förutsättning att du tror att det är möjligt att på ett eller annat sätt logga in i Windows.

 

Troubleshoot och försöka med de återställningsalternativ som finns där är enklare än att göra en komplett ominstallation med hjälp av USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 minut sedan, skrev Cecilia:

 

Fungerar det med Continue så att du kommer fram till inloggningsskärmen så är det nog det enklaste men det bara under förutsättning att du tror att det är möjligt att på ett eller annat sätt logga in i Windows.

I detta fall länkas jag vidare till HP Recovery och får felmeddelandet  "Återställningen ej slutförd", samma tillstånd som tidigare.

1 minut sedan, skrev Cecilia:

 

Troubleshoot och försöka med de återställningsalternativ som finns där är enklare än att göra en komplett ominstallation med hjälp av USB-minne.

Jag testar detta i första hand. 

 

Återkopplar  sen!

 

Tack så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer åt Command prompt nu utan att behöva ange lösenordet som tidigare. Finns det något kommando som kan lösa det där tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det löste sig genom att återställa datorn i windowsmiljön. Tack för hjälpen ??

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...