Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WiFi mesh routrar vs. stand-alone routrar


Tyresöbo
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en stor så stor yta som WiFi ska täcka att en enhet inte räcker.

Jag har installerat 2 st WiFi routrar som täcker hela ytan. För enkelhets skull har båda routrarna samma SSID och lösenord, men använder olika kanaler. Tanken är att mobilen ska växla från den ena routern till den andra om signalen från den första är för svag. Problemet är att mobilen hänger förtvivlat kvar vid den svaga kanalen den är inloggad på innan den upptäcker att det finns en mycket bättre. (Samsung Galaxy S7).

 

Jag har därför funderat på att installera in mesh-lösning i stället. Fråga: Hanterar routrarna/mobilen signalstyrkan på samma sätt som ovan? Eller finns det någon smart funktion i mesh routrarna som tvingar över mobilen till den just då bästa routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Tyresöbo:

Jag har installerat 2 st WiFi routrar som täcker hela ytan.

...

Jag har därför funderat på att installera in mesh-lösning i stället. Fråga: Hanterar routrarna/mobilen signalstyrkan på samma sätt som ovan? Eller finns det någon smart funktion i mesh routrarna som tvingar över mobilen till den just då bästa routern?

Meshsystem hanterar roamingen (som det kallas) och klienter ansluter till mest lämplig mesh-nod, d v s mesh-router eller mesh-repeater, eller mesh-accesspunkt om sådan används.

 

Kjell nämner inte roaming, men det är vad det handlar om (om jag inte är ute och cyklar).
"Tillsammans skapar mesh-routern och mesh-repeatrarna ett gemensamt trådlöst nätverk (ett enda SSID) som hemmets datorer, surfplattor och mobiler kan ansluta till. Det gör att användare som vandrar runt i huset slipper byta mellan olika trådlösa nätverk."
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt


Roaming är inget nytt, men har blivit enklare för hemmabruk genom mesh-systemen.
"Målsättningen med ett centralstyrt accesspunktssystem är att bygga ett roaming-nätverk, det vill säga ett nätverk där klienterna kan hoppa fritt mellan accesspunkter utan att användarna märker det."
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/professionella-roaming-natverk


Ett par artiklar från sweclockers.com där roaming beskrivs.

"I andra lägen har det kommit fram lite smarta trick som till viss del flyttar styrning av roaming till accesspunkten, detta gäller främst de så kallade mesh-nätverken."
https://www.sweclockers.com/artikel/24421-guide-till-natverk-oka-rackvidden/3#content


"En annan sak som mesh-nätverk ofta hanterar är nätverksglobal strategi för att styra roaming hos klienterna."
https://www.sweclockers.com/artikel/24421-guide-till-natverk-oka-rackvidden/7#content

 

 

Så menar du rimligtvis accesspunkter när du skriver WiFi-routrar. Men båda är sannolikt routrar också, vilket inte är så smart om du kopplad den andra routerns WAN-port till en LAN-port i den första routern. Det blir ett nätverk i ett nätverk - dubbel NAT.

 

I samma artikel som tidigare - beskriver mesh-system men det om routrar och accesspunkter gäller generell.

"Nätverkssignalen sprids i stället trådlöst av ett flertal så kallade mesh-noder som samarbetar i ett mesh-system. Det finns tre typer av mesh-noder: 

mesh-routrar
mesh-repeatrar
mesh-accesspunkter.


De flesta mesh-system byggs upp med en mesh-router och en eller flera mesh-repeatrar. Mesh-routern ersätter den befintliga routern och mesh-repeatrarna placeras på lämpliga platser i huset. Tillsammans skapar mesh-routern och mesh-repeatrarna ett gemensamt trådlöst nätverk (ett enda SSID) som hemmets datorer, surfplattor och mobiler kan ansluta till. Det gör att användare som vandrar runt i huset slipper byta mellan olika trådlösa nätverk."

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt


Följande handlar inte om mesh, men förklarar routrar och accesspunkter, m m, och kombinationen "trådlös router".
http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-07 på 00:03, skrev ChristerE:

Meshsystem hanterar roamingen (som det kallas) och klienter ansluter till mest lämplig mesh-nod, d v s mesh-router eller mesh-repeater, eller mesh-accesspunkt om sådan används.

[osv. nerkortat citat]

Bra info.

Jag har samma frågeställning och problem som Ts.

Har kompletterat nätverket med två routers (jag kallar dem router eftersom de är köpt som sådana) men konfigurerade som accesspunkter.

Det jag inte greppat är vilken skillnad ett "köpt" mesh-system och vårt system har vad gäller roaming?

Vår lösning fungerar ju också så till vida att mobilen ansluter till "den starkaste signalen" men stannar gärna kvar lite för länge vid den tidigare. Jag brukar slå av och direkt slå på Wifi i mobilen/plattan för att den då ska välja bästa anslutning.

Påverkar ett köpt mesh-system mobilen att göra just det? Eller, ja, hur fungerar det där, till skillnad mot vårt system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Det jag inte greppat är vilken skillnad ett "köpt" mesh-system och vårt system har vad gäller roaming?

Vår lösning fungerar ju också så till vida att mobilen ansluter till "den starkaste signalen" men stannar gärna kvar lite för länge vid den tidigare.

Reagerar på formuleringen ""köpt" mesh-system", som om dina accesspunkter också är ett mesh-system. Mesh-tekniken, som jag uppfattar den, hanterar trafiken smartare och bättre mellan mesh-noderna än vad man får med vanliga accesspunkter och vanliga repeatrar. Så hanterar mesh-tekniken också roaming, men inte fullt ut som ett "professionellt roaming-nätverk".

 

"Varje trådlös klient kommunicerar vid varje tillfälle med exakt en accesspunkt. Med flera accesspunkter i ett och samma logiska nät har klienter möjlighet att hoppa mellan accesspunkter utan att sessioner i din dator bryts. Detta kallas "roaming".


Ingen standard


Något som man måste vara på det klara med är att Wifi-roaming inte är del av 802.11-standarden. Det är upp till varje Wifi-klient att avgöra vilken accesspunkt den associerar sig med när det finns flera val. Inte direkt idealläget för att designa ett nätverk som skall uppföra sig konsekvent.


I vissa fall finns det inte så mycket man kan göra åt roaming-beteendet mer än att hoppas på att de klienter man har utför det på ett tillfredsställande sätt. I andra lägen har det kommit fram lite smarta trick som till viss del flyttar styrning av roaming till accesspunkten, detta gäller främst de så kallade mesh-nätverken."


https://www.sweclockers.com/artikel/24421-guide-till-natverk-oka-rackvidden/3#content

 

 

Professionella roaming-nätverk

 

"I tidigare kapitel har vi sett hur accesspunkter kan ge täckning där routerns eget wifi inte når. Problemet med traditionella accesspunkter är att de konfigureras självständigt och saknar insikt i wifi-nätet som helhet."
...
"Målsättningen med ett centralstyrt accesspunktssystem är att bygga ett roaming-nätverk, det vill säga ett nätverk där klienterna kan hoppa fritt mellan accesspunkter utan att användarna märker det."


https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/professionella-roaming-natverk


 

 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Har kompletterat nätverket med två routers (jag kallar dem router eftersom de är köpt som sådana) men konfigurerade som accesspunkter.

Gillar att du förtydligar. ?
Ser så många texter (inte bara här i forumet) där "router" slarvigt används när man avser accesspunkter. Är man införstådd med tekniken förstår man ändå, men många vanliga hemanvändare ser "routern" som burken som hanterar WiFi och förstår inte routerfunktionen.
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev ChristerE:

Ser så många texter (inte bara här i forumet) där "router" slarvigt används när man avser accesspunkter. Är man införstådd med tekniken förstår man ändå, men många vanliga hemanvändare ser "routern" som burken som hanterar WiFi och förstår inte routerfunktionen.

Det är just det. om man förstår/vill förstå,men det är så många som faktiskt inte förstår vad skillnaden är, och då blir det, "den där burken som gör så att jag får trådlöst hemma", oavsett hur denna burk ser ut, är man okunnig inte ett dugg intresserad, så blir det lätt sådana formuleringar, inget konstigt.

Det handlar inte om att någon är slarvig, när det handlar om att "jag kan inte, jag vill inte kunna", dom vill bara att det fungerar.

 

Vi då som kan mera, borde acceptera detta, och försöka hjälpa/förklara istället för att göra annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev ChristerE:

Reagerar på formuleringen ""köpt" mesh-system", som om dina accesspunkter också är ett mesh-system.

Ja, det är ju just det jag försöker finna svar på!

 

**

 

51 minuter sedan, skrev ChristerE:

"Varje trådlös klient kommunicerar vid varje tillfälle med exakt en accesspunkt. Med flera accesspunkter i ett och samma logiska nät har klienter möjlighet att hoppa mellan accesspunkter utan att sessioner i din dator bryts. Detta kallas "roaming".

Vad kallas det när min trådlösa klient gör exakt samma sak här hemma då?

(varför skriver man "trådlös klient" i första meningen men "klient" och "dator" i andra meningen?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Det är just det. om man förstår/vill förstå,men det är så många som faktiskt inte förstår vad skillnaden är, och då blir det, "den där burken som gör så att jag får trådlöst hemma", oavsett hur denna burk ser ut, är man okunnig inte ett dugg intresserad, så blir det lätt sådana formuleringar, inget konstigt.

Det handlar inte om att någon är slarvig, när det handlar om att "jag kan inte, jag vill inte kunna", dom vill bara att det fungerar.

Givetvis, om man inte förstår skillnaden handlar det inte om slarv. Hur skulle det kunna göra det?
 

 

1 timme sedan, skrev Laso:

Vi då som kan mera, borde acceptera detta, och försöka hjälpa/förklara istället för att göra annat.

Precis, det är "alla som kan" som jag avsåg. Och det är "alla som kan" som borde använda korrekta begrepp i artiklar och guider, m m, som skrivs.  Och gärna passa på att förklara när begreppen används "fel", t ex här i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Vad kallas det när min trådlösa klient gör exakt samma sak här hemma då?

(varför skriver man "trådlös klient" i första meningen men "klient" och "dator" i andra meningen?)

Roaming tycks vara ett generellt begrepp för när enheter växlar till andra accesspunkter (som i texten du citerade), oavsett använd teknik. Jag har nog mest tänkt mig roaming när WiFi-nätverk "hjälper till" med en sömlös flyttning mellan accesspunkterna. Men oavsett det ...


Vill man att överflyttningen ska fungera bättre, att det inte hänger på varje enskild WiFi-klient, får man använda ett mesh-system eller ett "professionellt roaming-nätverk" så som Kjell beskriver det.


"trådlös klient" (i första meningen) syftar på tekniken för att ansluta till en accesspunkt, vilket det gör i andra meningen också (fast "trådlös" är utelämnat). "Dator" används i relation till "sessioner", i t ex en webbläsare ("sessioner i din trådlösa klient" låter lite fel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla intressanta inlägg. Fast min ursprungliga fråga är tyvärr obesvarad. Dvs.: Fungerar roaming effektivare/anorlunda i ett mesh-nätverk än i ett med diskreta accesspunkter? Jag som i en grå forntid var med att speca roaming (då kallades det för hand-over) i analogt mobilnät ser bara två möjligheter för att mesh ska vara effektivare:

 

1. Enheterna i mesh-nätverket har möjlighet att tvinga mobilen att växla WiFi accesspunkt utifrån vissa kriterier. (Personligen tvivlar jag på att det är möjligt.)

 

2. Genom smart val av inställningar i mesh WiFi accesspunkterna växlar mobilen accesspunkt så snart den inser att det finns en bättre signal i luften. (Tveksamt. Vad skulle det vara i så fall?)

 

Alltså:

 

Min slutsats är att det ur roamingsynpunkt inte är någon skillnad mellan mesh och diskreta accesspunkter. Problemet är att mobilen inte tycks skanna av omgivningen kontinuerligt för att kunna välja bästa accesspunkt i varje ögonblick. (Det var detta vi åtgärdade i den grå forntid som jag nämnde ovan, genom att mobilen då skannade kontinuerligt alla kanaler i bakgrunden för att kunna hoppa över till den basstationskanal som var starkast.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore då kanske bra om någon har lite saklig info som kan hjälpa Tyresöbo istället för att lägga upp en drös med info som inte hjälper något alls.

 

Men för övrigt @Tyresöbo om du ändå funderar på någon Mesh variant, du har inte funderat på bara en bra accesspunkt som du lätt kopplar till din ena router, och på så viss täcker upp hela din yta, på både 2,4 och 5 GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att mycket av den info som Christer har postat just visar att Mesh fungerar bättre än fristående accesspunkter, t ex:

17 timmar sedan, skrev ChristerE:

Mesh-tekniken, som jag uppfattar den, hanterar trafiken smartare och bättre mellan mesh-noderna än vad man får med vanliga accesspunkter och vanliga repeatrar.

 

På 2020-08-07 på 00:03, skrev ChristerE:

"I andra lägen har det kommit fram lite smarta trick som till viss del flyttar styrning av roaming till accesspunkten, detta gäller främst de så kallade mesh-nätverken."

 

På 2020-08-07 på 00:03, skrev ChristerE:

"En annan sak som mesh-nätverk ofta hanterar är nätverksglobal strategi för att styra roaming hos klienterna."

Det är ju inte utan anledning som Mesh-systemen har blivit populära i stora hus.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del i populariteten kan ju ligga i att systemen faktiskt finns och marknadsförs för sitt ändamål, plus att de troligen är enklare att konfigurera än så som jag och Ts har det med "fristående" enheter.

 

Jag betvivlar inte ATT ett sådant mesh-system skulle kunna vara bättre men jag har hittills inte fått annan förklaring än att de skulle vara smartare. Det blir lite som när man i högstadiet frågade fysikläraren om något som (givetvis) låg utanför skolboken och fick svaret "det bara är så".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Själv tycker jag att mycket av den info som Christer har postat just visar att Mesh fungerar bättre än fristående accesspunkter, t ex:

 

 

Det är ju inte utan anledning som Mesh-systemen har blivit populära i stora hus.

En bra accesspunkt är ju lika populära  som dessa Mesh-pkt, oftast handlar det bara om att ha koll på en kabel, lätta att installera.

Men det verkar ändå som att TS inte får den info som behövs, fast det är mycket info.

 

14 timmar sedan, skrev Tyresöbo:

Tack för alla intressanta inlägg. Fast min ursprungliga fråga är tyvärr obesvarad. Dvs.: Fungerar roaming effektivare/anorlunda i ett mesh-nätverk än i ett med diskreta accesspunkter?

Så jag tycker bara , varför då fortsätta med att bara mata in mer av den info som TS tydligen inte behöver?

Och ska jag själv svara på det, så verkar det som när man läser runt på olika ställen, recensioner m,m så är det rätt olika, beroende på hur det ser ut i bostaden där det ska placeras ut, så resultatet brukar bli, man måste testa sig fram, kan vara svårt att avgöra från ringside. Bara för att det kanske fungerar för grannen, och det finns bra guider på nätet, så behöver det inte fungera i sin egen bostad.

En bra accesspunkt kan var minst lika bra som ett meshpaket, gäller som sagt bara att få enheterna utplacerade på rätt sätt/ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Laso:

Det vore då kanske bra om någon har lite saklig info som kan hjälpa Tyresöbo istället för att lägga upp en drös med info som inte hjälper något alls.

 

Men för övrigt @Tyresöbo om du ändå funderar på någon Mesh variant, du har inte funderat på bara en bra accesspunkt som du lätt kopplar till din ena router, och på så viss täcker upp hela din yta, på både 2,4 och 5 GHz.

Tack Laso för ditt riktigt kloka inlägg. Jag täcker ju hela arean idag, men den förbannade mobilen vägrar välja den bästa acccesspunkten så länge den svaga ännu hörs. Jag tror att jag ger upp för denna gång. Jag som gammal ingenjör i telekom och mobilutvecklingsbranschen tycker inte att värdeomdömen om olika teknologier, läs mesh, räcker. Jag vill veta HUR och VARFÖR. Men där verkar det saknas kunskap - tyvärr.

 

Sedan må det mig vara förlåtet att jag tycker att benämningen fortfarande borde vara hand-over om man rör sig i i samma nät och roaming om man byter till ett annat nät (t.ex. annan operatör), men det här är petitesser.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-08 på 22:27, skrev Tyresöbo:

Fast min ursprungliga fråga är tyvärr obesvarad. Dvs.: Fungerar roaming effektivare/anorlunda i ett mesh-nätverk än i ett med diskreta accesspunkter? Jag som i en grå forntid var med att speca roaming (då kallades det för hand-over) i analogt mobilnät ser bara två möjligheter för att mesh ska vara effektivare:

 

1. Enheterna i mesh-nätverket har möjlighet att tvinga mobilen att växla WiFi accesspunkt utifrån vissa kriterier. (Personligen tvivlar jag på att det är möjligt.)

 

2. Genom smart val av inställningar i mesh WiFi accesspunkterna växlar mobilen accesspunkt så snart den inser att det finns en bättre signal i luften. (Tveksamt. Vad skulle det vara i så fall?)

 

Alltså:

 

Min slutsats är att det ur roamingsynpunkt inte är någon skillnad mellan mesh och diskreta accesspunkter. Problemet är att mobilen inte tycks skanna av omgivningen kontinuerligt för att kunna välja bästa accesspunkt i varje ögonblick. (Det var detta vi åtgärdade i den grå forntid som jag nämnde ovan, genom att mobilen då skannade kontinuerligt alla kanaler i bakgrunden för att kunna hoppa över till den basstationskanal som var starkast.)

Tycker första meningen i första svaret besvarar den frågan (så som den är ställd), hur bra tekniken fungerar är en annan sak - "Meshsystem hanterar roamingen ...". Sen finns ett antal citat (+ länkar) som beskriver roaming lite mer, hur WiFi-klienterna får klara roamingen själva när det gäller diskreta accesspunkter, om att mesh-tekniken använder "smarta tricks" och om "professionell roaming". För att komma vidare i en fråga kan det ibland vara bra att förstå alternativen, både de sämre och de bättre.


"... växlar mobilen accesspunkt så snart den inser att det finns en bättre signal i luften". - "Problemet är att mobilen inte tycks skanna av omgivningen kontinuerligt för att kunna välja bästa accesspunkt i varje ögonblick."
Om det hänger på signalen och mobilen borde det väl inte finnas några problem ens med diskreta accesspunkter.
 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-08 på 23:52, skrev Laso:

Det vore då kanske bra om någon har lite saklig info som kan hjälpa Tyresöbo istället för att lägga upp en drös med info som inte hjälper något alls.

Har du gjort någon egen bedömning av innehållet eller går du bara på vad Tyresöbo skrivit?

 

 

På 2020-08-09 på 13:31, skrev Laso:

Så jag tycker bara , varför då fortsätta med att bara mata in mer av den info som TS tydligen inte behöver?

Se tidigare svar och inlägg.

 

På 2020-08-09 på 13:31, skrev Laso:

Och ska jag själv svara på det, så verkar det som när man läser runt på olika ställen, recensioner m,m så är det rätt olika, beroende på hur det ser ut i bostaden där det ska placeras ut, så resultatet brukar bli, man måste testa sig fram, kan vara svårt att avgöra från ringside. Bara för att det kanske fungerar för grannen, och det finns bra guider på nätet, så behöver det inte fungera i sin egen bostad.

 

En bra accesspunkt kan var minst lika bra som ett meshpaket, gäller som sagt bara att få enheterna utplacerade på rätt sätt/ställe.

En tanke med mesh-tekniken är att slippa dra kabel till ett antal accesspunkter. Och att den samordnar trafiken mellan noderna för att optimera prestanda, vilket inte traditionella repeatrar gör. Men det behövs förstås någon tanke om hur man placerar mesh-noderna, det du kommenterar.


Men det är ju inte det som Tyresöbo frågar om, det är ju frågan om roaming, eller hand-over. Kvittar om täckningen är perfekt om mobiler, m m, håller sig kvar till en accesspunkt/mesh-nod fast man flyttat sig och det finns andra som ger bättre fart i nätet där man då befinner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-09 på 21:21, skrev Tyresöbo:

Jag vill veta HUR och VARFÖR. Men där verkar det saknas kunskap - tyvärr.

Inget fel med det - HUR och VARFÖR, men jag såg ingen fråga om det. Däremot en fråga om OM, om mesh-tekniken på något sätt supportar roaming.


Frågan om signalstyrkan tror jag kommer från jobbet med det analoga mobilnätet. Se tidigare kommentar om diskreta accesspunkter och signalstyrka.


Är roamingen viktig, och du kan tänka dig att dra nätverkskabel, så kan Ubiquitis Unifi-system vara ett alternativ. Det skapar, om jag förstår rätt, ett "professionellt roaming-nätverk". Enheterna drivs med POE så det räcker med att dra nätverkskabel. Men man får installera ett kontrollerprogram som "håller ordning" på accesspunkterna. Men det behöver sen inte vara igång för att roamingen ska fungera.


https://www.ui.com/unifi/unifi-ap/
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/ubiquiti-unifi-uap-roaming-accesspunkt-n300-p95550

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

En tanke med mesh-tekniken är att slippa dra kabel till ett antal accesspunkter.

En kabel måste du ansluta, vare sig du vill eller inte, oavsett Mesh eller Accesspunk.

 

Men nu släpper jag det här, orkar inte läsa om allt onödigt, TS verkar inte få något vettigt svar på sin fråga ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har varit väldigt skeptisk till mesh-nät, och har meckat med Ubiquiti-ap för att få till roaming och smidigare nät.

 

Men i somras vek jag mig och köpte Amplifi-paket från Ubiquiti, eftersom jag gillar deras grejjer, jag blev förvånad över att det funkar så bra. Både mesh-nätet och Amplifi-prylarna. Ser inget inlägg om Amplifi på forumet, så jag tänkte bara addera den infon till denna relativt gamla tråd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...