Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kablad datorduo


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Eftersom tråden eforum.idg.se/topic/361507-mottagande-i-datorbutik/ blev OT startar jag härmed en ny tråd som jag hoppas blir superkort! Roligt att ni engagerar er, speciellt 'Stafstaf'. Om man kopplar ihop två datorer vare sig det är trådlöst eller via kabel så är det för att flytta filer mellan dem, och till detta, 'Christer E', behövs inget Internet. Vill jag koppla upp mig mot Internet använder jag ett USB-modem.

 

Så vad är det som ni inte förstår egentligen? Skolkade ni från svenska-undervisningen när ni gick i skolan? Har det aldrig slagit er att MAN KANSKE BARA VILL TESTA med kabel OCKSÅ? Jag vet hur man kopplar ihop två datorer trådlöst - och få det att fungera. Nu vill jag testa med kabel och jag har av er fått länkar var man kan få tag i dessa korsade kablar, alternativt adapter. Och jag står i begrepp att beställa hem dessa! Således behöver jag ingen mer hjälp from eforums sida med spörsmålet. Så var goda att nu ägna energi och tid till andra människors problemtrådar. Jag klarar mig på egen hand nu! Bifogar relevant ögongodis, så klaga nu inte igen herr Mikael63.

Tillsammans.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom varken administratör, moderatorer eller du själv kan markera detta ämne som löst, då det aldrig finns någon bock att klicka på i en tråds första inlägg, kan du inte uppmana någon att markera detta ämne som löst, för själv vill du tydligen inte göra det:
https://eforum.idg.se/topic/361425-windows-xp-misslyckas-ansluta-till-wifi-router/page/2/#comments

Detta är en upplysning jag använder mig av för att ta bort ditt ämne från Obesvarade ämnen och därmed bereda plats för intressanta frågor som tyvärr inte har fått något svar än:(

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

så klaga nu inte igen herr Mikael63

Antar att du menar tråden du länkar till.

Jag har inte klagat, jag ställde där en fråga för förtydligande, om det var så att jag/vi/(+de som läser tråden senare) hade missuppfattat något.

 

Tar även tillfället i akt och bifogar en länk till eforums regler:

https://eforum.idg.se/guidelines/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mbgtmari:

kan du inte uppmana någon att markera detta ämne som löst, för själv vill du tydligen inte göra det

Jag kanske inte visste att man själv kunde markera tråden som löst, så var inte spydig. Men då vet jag det nu och gör ett försök att markera tråden som löst.

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Tar även tillfället i akt och bifogar en länk till eforums regler:

En överloppsgärning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

9 timmar sedan, skrev dosman:

Om man kopplar ihop två datorer vare sig det är trådlöst eller via kabel så är det för att flytta filer mellan dem, och till detta, 'Christer E', behövs inget Internet.

Fick jag inte med den detaljen (om internet)? Jo, det fick jag ... och också ett tips om hur man undviker att bli uppkopplad.

23 timmar sedan, skrev ChristerE:

Men vill du koppla ihop ett par datorer ibland (varav en kanske är XP-maskinen) och undvika anslutning till internet är det ett bra förslag tycker jag.


Routerfunktionen används ju inte när datorerna kommunicerar med varandra, endast switchdelen som blir inblandad. Och med kabeln utdragen ur WAN-porten så blir det ingen trafik till och från internet.

 

9 timmar sedan, skrev dosman:

Så vad är det som ni inte förstår egentligen? Skolkade ni från svenska-undervisningen när ni gick i skolan?

Vart vill du komma med de frågorna? Vad i inläggen är det du syftar på?

 

9 timmar sedan, skrev dosman:

Har det aldrig slagit er att MAN KANSKE BARA VILL TESTA med kabel OCKSÅ? Jag vet hur man kopplar ihop två datorer trådlöst - och få det att fungera. Nu vill jag testa med kabel ...

Det är väl om kabel alla skrivit (vem nämner något om trådlöst, i tråden du länkar till först i inlägget)?

 

9 timmar sedan, skrev dosman:

Om man kopplar ihop två datorer vare sig det är trådlöst eller via kabel så är det för att flytta filer mellan dem, ... Vill jag koppla upp mig mot Internet använder jag ett USB-modem.

Tillbaka till början av inlägget ... I många fall används routern och det lokala nätverket endast för att de anslutna i nätverket ska nå internet. Men alla enheter i nätverket är ju samtidigt "ihopkopplade" med varandra och det kan användas till både det ena och det andra. Man kan t ex spela upp film och musik från någon mediaserver eller öppna filer över nätverket (ingen flyttning/kopiering), m m, m m.

 

Det där vet du också, rimligtvis. Men hur skulle vi andra veta att du avsåg att endast koppla ihop ett par datorer (utan att andra "får vara med"), att du använder USB-modem för internetuppkoppling, inte routern du också har (för den kan väl inte användas med USB-modemet)?

 

Den andra tråden avsåg ett bemötande så det blev ju sen lite OT. Men när forummedlemmar var alerta och kom med tips så hade du ju kunnat tacka men förklara att det är endast en kabel mellan ett par datorer som är aktuellt - "för att testa", så hade det hela varit klart sen. Att det handlade om att testa, inte bara att enkelt lösa en sammankoppling. Ingen är väl tankeläsare så tipsen som kom tycker jag faktiskt är relevanta. Även tipset/önskemålet från mbgtmari - "spydig"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev dosman:

Så vad är det som ni inte förstår egentligen? Skolkade ni från svenska-undervisningen när ni gick i skolan? Har det aldrig slagit er att MAN KANSKE BARA VILL TESTA med kabel OCKSÅ?

I den ursprungliga tråden framgår det inte att du "bara vill testa". När du dessutom bifogar bilder på din router, då är det väl fullkomligt naturligt att du får information om att du inte behöver en korskopplad nätverkskabel för att koppla ihop 2 datorer då du har en router som kommer fungera med befintliga kablar. Syftet är att ge dig hjälp och ingen av oss här på forumet kan veta att du bara vill testa eftersom du inte har sagt det, vilket gör att du istället borde vara tacksam för de tips som kommer in.

 

Redigerad av Automan
Tog bort en fråga i mitt inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dosman anser sig nu har fått den hjälp som behövdes, bägge trådarna är markerad med "Bästa lösning", så varför fortsätta med tillsynes "onödiga" följdfrågor. Låt dessa trådar vara nu.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dosman: 

till er övriga som läs dessa olika inlägg om korsad kabel. 

"Låter som vargen ,ropar efter hjälp"

dosman ta nu köp dessa förslag vi har föreslagit.  Sen när du har fått igång det problem 

Så välkommen att skriver fått att fungera 

 

Överkurs i ämne 

När gäller sammankopplade mellan datorer , midi port, parallell port, serier port, alla dessa portar går köra nätverk.

Obs dessa behöver inte korsad kabel . Obs ! 

 

Till administratör, moderatorer 

Ni gör ordenlitg arbeta , vi förstår inte alltid hinner med läsa allt, 

Någonstans bör vissa tråd avsluta eller flyttas,  återkomma samma tema i flera trådar .  Är inte normal . 

 

Ni varit forum i flera år . Ni har säker sätt frågan tidigare . Hänvisar dessa inlägg. 

Jag vet har läs om korsad kabel i något inlägg flera år sen 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Överkurs i ämne 

När gäller sammankopplade mellan datorer , midi port, parallell port, serier port, alla dessa portar går köra nätverk.

Obs dessa behöver inte korsad kabel . Obs ! 

 

Inte för att vara petig men ska man köra filöverföring seriellt via RS-232 (vilket vissa faktiskt gjorde i slutet av 80-talet/början av 90-talet) så behöver man en korsad kabel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev smeghead:

Inte för att vara petig men ska man köra filöverföring seriellt via RS-232 (vilket vissa faktiskt gjorde i slutet av 80-talet/början av 90-talet) så behöver man en korsad kabel.

Samt ett ganska stort tålamod för snabbt gick det inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Monshi:

Samt ett ganska stort tålamod för snabbt gick det inte.

 

Man kom väl upp i runt 30k bytes/sekund med en baudrate på 230400, som var det högsta man vågade köra på utan att få massa överföringsfel.

Ska det behöva vara snabbare? ;)

Men å andra sidan var ju inte filerna man överförde på den tiden lika stora som dom är idag.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev smeghead:

Inte för att vara petig men ska man köra filöverföring seriellt via RS-232 (vilket vissa faktiskt gjorde i slutet av 80-talet/början av 90-talet) så behöver man en korsad kabel.

80-talet/början av 90-talet 

"Modem inte snabba" .

"behöver man en korsad kabel."

Det har jag inget minne av,  när du säger så..  få upp några minne bilder att det vara så vissa pc , efter bara sätt ihop nätverk med atari ste 1040, TT. 

Tack till rätta viss mig 

 

Citat: var inte snabb ! I dag så gnäller vi direkt om få dåligt kontak nätverket 

Alla tider har sin tjusning !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • Solution

Flyttar på lösningsikonen till detta inlägg! Vill härmed påannonsera lycklig tilldragelse. Det behövdes ingen 'korsad' kabel för att koppla samman tvenne datorer - ingen router heller, förstås - vanlig 'rak' dög! Nu har jag en stabil fast intern uppkoppling, till skillnad från osäker trådlös. Efter utdelning av mappen 'Dokument' (se bild - tagen i Windows 10) kan jag nu även pensionera mina FTP-servrar, FTP-klienter och HTTP-servrar på de bägge stationära datorerna IBM, med Windows XP och Spire, med Windows 10.

Utforskaren-Dark-Win10-Enheter.png

Redigerad av dosman
Rättat stavfel samt viss omformulering
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...