Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korrekt avstavning, och radbrytning - för läsarnas skull


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Gör en ny tråd så det inte blir mer Off topic i tråden som det citeras från nedan.

 

10 timmar sedan, skrev dosman:

Out of topic: Christer E frågade varför jag skri-
ver så korta rader. Svar: Jag vill ha kontroll på
radbrytningen, som jag gör manuellt och med av-
stavning - vilket inte automatiken tillåter. Läs-
barheten ökas dessutom med korta rader (jämför
gärna med t ex dagstidningar, som alltid använder
sig av spalter. Och det är ingen som klagar på
det...).

 

Jag slipper även att i efterhand gå in och redi-
gera texten för att radbrytningen oftas inte blir
'WYSIWYG' - What You See Is What You Get, trots
möjlighet till förhandsgranskning. Skillnaden är
påtaglig även mellan fönsterlägena 'normal' och
'maximerat'. Slutligen: Jag skriver korta rader
för att jag kan! Inga fler frågor nu, tack! Mar-
kera bara tråden som 'Löst'.

Till att börja med - tack för omsorgen om oss läsare, så det blir lättläst och att vi slipper felaktiga avstavningar. Att det kan bli diverse andra konstigheter spelar ju mindre roll, se skärmdumpen från mobilen.


Men om automatiken inte tillåter avstavning, det blir inga felaktiga sådana, så förstår jag inte problemet. Förstår inte vikten av att styra över radbrytningen. Förstår inte heller kommentaren om WYSIVYG och om att redigera texten i efterhand. Radbrytningen och radlängden hanteras ju automatiskt utifrån storleken/"upplösningen" på skärmen man läser på, och den fönsterbredd man som läsare väljer (när det är möjligt). Förhandsgranskningen är ju ointressant när det gäller radbrytningen. Men blir det för mycket skrollande för att läsa ett inlägg så kan jag ju välja ett annat.

 

Screenshot.jpg.de31bbb28811eebd7639eae26a3a0cc7.jpg


(OBS! Har inte ställt några frågor, bara gjort påståenden.)
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förstås bättre att låta forumprogrammet hantera radlängder så att de anpassas till den fönsterstorlek var och en har.

 

Däremot att ha regler för det tycker jag verkar lite överdrivet.

 

Om det är någon som skriver inlägg som man tycker är svårläsliga av en eller annan orsak så kan man förstås alltid ignorera dem precis som du skriver.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är förstås bättre att låta forumprogrammet hantera radlängder så att de anpassas till den fönsterstorlek var och en har.

Ja exakt så är det. Dosman har utgått från sin egen dators fönsterstorlek och inte tänkt på att hans korta rader kan se helt annorlunda ut på någon annans skärm, vilket skärmdumpen från din mobil visar, ChristerE.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar nog rätt ofta se till att min text blir manuellt radbruten i den bemärkelsen att jag kan starta nästa mening på en ny rad. [så här:]

Lite som en punktlista fast utan punkter, ex. en steg-för-steg-anvisning.

Att hålla på att avstava blir bara missvisande för andra. Det är som att i ett Excelark hålla på att trixa med extra tomma rader för att det ska se bra ut på en utskrift men så fort någon har en annan skrivare så blir det bara en enda soppa av allt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...