Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad i H-E gör Microsoft med W10


torrparen
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla datanördar, nu helt plötsligt kan man inte göra en återställningpunkt eller återställa utan godkänna en mapp och skriva ett inloggningsord/nummer, Microsoft uppdaterar antingen jag vill eller inte, inte F-N vet jag vad det är som ska skrivas ( har aldrig behövt någon kod ) Hur i H-E får bort den funktionen, jag vill inte ha den, det är min dator och inte Microsofts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej datanörd!

 

Vad är det för mapp du måste godkänna? Kan du bifoga en bild på det som krånglar?

Så hittar du Windows produktnyckel, om det behövs https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.684332/windows-10-produktnyckel

En rad åtgärder som kan vidtas nämns här https://www.youtube.com/watch?v=-UmkYjRje1Y

Det är ju faktiskt så att datorn må va din men inte programvaran i det här fallet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Förstår inte problemet. Det är ju bara att ange ett namn för återställningspunkten. Återställningen har jag inte testat men det kan vara ditt vanlig inloggning till datorn. Ofta har man ju numera en 4 siffrig pinkod som man då kan ange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK har gått igenom mitt handhavande lite och kanske gjort en groda. Var inne ochpetade på användarkonton och skulle ändra en profil till att vara administratör, tog bort den jag hade och tryckte knapp, verkar som att den nya profilen administratör inte bet och den gamla gick i graven. Så där är jag nu och kan inte komma åt att ändra eller göra något nytt i programväg. Det går inte att ta en dump på skärmen, men det säger bara att jag ska ange namn på kontot och en kod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara administratörer som får skapa återställningspunkter och återställa förstås, så är man inte inloggad med ett sånt konto måste man uppge namnet och lösenordet för ett sånt konto för att bevisa att man har behörighet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp begriper helt klart det, men hur kommer jag in nu, vid försök till ändra så kommer det bara upp en dialog om namn och kod. när jag försöker ta en dump så kommer det bara upp en ruta.

Så vad måste till för att komma in ? Något program kanske om någon vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer bara fram hit """  bild """   utan det ser lika ut, det är ytterligare rader som ska fyllas i. det är för att jag inte kommer in som administratör 

Skärmklippw10säk.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1. Kolla om det finns fler lättillgängliga konton i datorn:

Klicka på Start/Windows-knappen.

I smala kolumnen längst till vänster finns en ikon för ditt konto (stiliserat huvud+axlar i min dator), håll musen över den ikonen och ditt kontonamn bör komma fram.

Klicka på kontonamnet.

En ny meny ska då komma fram med bland annat andra kontonamn i datorn.

Kommer det fram några?

 

Steg 2. Kolla om du är inloggad med ett standard- eller ett administratörskonto:

Upprepa ovanstående.

I menyn som kommer fram finns det ett val som heter "Ändra kontoinställningar".

Välj det.

I fönstret som kommer fram står ditt kontonamn och under det två rader.

Vad står det på de två raderna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 timmar sedan, skrev torrparen:

... verkar som att den nya profilen administratör inte bet och den gamla gick i graven. 

Förhoppningsvis kan du lösa problemet med Windows dolda administratör. T ex se till att önskat användarkonto blir administratör igen.


Osäker på om det dolda adminkontot stavas med "ö" i svenskt Windows. Så anges i alla fall i artikeln från PC för Alla (skriven på svenska). Så kan det vara bra att följa tipset att dölja detta konto igen, efter att man löst ett problem.


https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.534385/har-vacker-du-windows-hemliga-administrator

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/enable-the-hidden-administrator-account-on-windows-vista/

 

TILLÄGG:
Rimligtvis stavas det dolda adminkontot med "ö" i svenskt Windows.
PC för Alla skriver: "Gör så här om du vill aktivera det i ett svenskt Windows."
Och i slutet av artikeln: "I ett engelskt Windows, skriv o i stället för ö."
 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mycket om och men och lite tips från Cecilia, så kom jag in, tydligen då man måste  regga ett Microsoftkonto, nu är det så att jag vill inte ha ett sådant. I dom regler som finns för dito så godkänner jag att dom får använda allt som har med Windows att göra,  dom rätt att hålla reda på allt vad jag gör och det vill jag inte. Hur tar jag bort Microsoftkontot. Utan att hamna på ruta 1 igen. Jag vill ha det som förut utan Microsoft inblandning, samt att dom ska kunna  se allt vad som dom tycker sig ha användning för i kommersiellt syfte, i mina steg på Webben. NU kan jag nästan göra vad som helst, men är tvungen att skriva en pinnkod varje gång nästan

I övrigt tack för supporten och tipsen ? eftersom jag inte är en nörd i Windows efter XP som var ett DOS-program, där jag ändra och programerar 100% 

MVH Torrparen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-05 på 19:49, skrev torrparen:

Var inne ochpetade på användarkonton och skulle ändra en profil till att vara administratör, tog bort den jag hade och tryckte knapp, verkar som att den nya profilen administratör inte bet och den gamla gick i graven.

 

8 timmar sedan, skrev torrparen:

Efter mycket om och men och lite tips från Cecilia, så kom jag in, tydligen då man måste  regga ett Microsoftkonto, nu är det så att jag vill inte ha ett sådant.

Om du skapade/använde det nya Microsoftkontot för att kunna ändra det befintliga kontot till administratör så är det väl sen bara att låta bli att logga in i datorn med Microsoftkontot. Då slipper du också använda den nya mappen "Dokument", m m. Microsoftkontot kan användas för att t ex logga in på Microsoft Store (om du inte redan har ett för det ändamålet). Vill du också slippa Microsoftkontot i datorn borde det gå att ta bort profilen som hör ihop med Microsoftkontot. Men är det det nya kontot (den nya profilen) du vill använda så får du göra som Cecilia föreslår, konvertera till ett lokalt konto.


Är ingen befintlig profil aktuell att behålla borde du kunna skapa ett nytt lokalt konto, med adminrättigheter, med hjälp av det nya Microsoftkontot. Så finns också möjligheten med Windows dolda administratörskonto (se tidigare inlägg).


Några olika möjligheter beroende på vad det är du vill göra med de olika kontona. Men för att undvika Microsofts "spioneri" bör det räcka med att inte använda ett Microsoftkonto för inloggning i datorn.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen , loggar nu in med lokalt konto och fungerar förhoppningsvis för stopp mot Microsoft, men svårt att veta. Det där med Skype har en äldre version och det går inte att använda. Microsoft är där och stoppar , för att använda Skype så måste ett Microsoftconto skapas och  då godkänner man att dom får använda allt som gäller mig på nätet.  Det är som att komma tillbaka på ruta ett igen. Går det att använda på något sätt eller finns det andra PRG att använda som har samma funktion som Skype

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev torrparen:

för att använda Skype så måste ett Microsoftconto skapas och  då godkänner man att dom får använda allt som gäller mig på nätet.

Det är inget unikt för MS, utan samma sak kan sägas gälla för Google, Apple osv. Dock borde du kunna skapa ett konto för Skype, även om du kör med lokal användare i Windows.

 

1 timme sedan, skrev torrparen:

Går det att använda på något sätt eller finns det andra PRG att använda som har samma funktion som Skype

Det finns det säkert, men oavsett vad man väljer för program för att kommunicera med andra förutsätter det att även ens vänner använder samma program. Det blir lite trist om man inte har någon att lägga till i kontaktlistan för att de använder andra program.

 

WhatsApp borde vara ett alternativ till Skype.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...