Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rensas gammalt?


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Om vi säger att man skulle hitta ett bra exempel i en fil i en bok. Vi säger att man byter ut rubriker och data till sitt egna i jobbet. För att få inspiration. 
 

Låt säga exemplet är: Kalle, glassbåt , 25 kr. 

 

Man öppnar dokumentet 
byter ut raden till(skriver över den)

Pia, smultron , 10 kr 
sparar dokumentet. 


Tar och kopierar Pia, smultron , 10 kr. 
klistrar in i ett nytt dokument i Excel. 
 

Går det då få tillbaka Kalle, glassbåt, 25 kr igen? ?
 

Tack på förhand ?

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångra inmatning är lokalt i det program du är i, om så det är Word, Excel, Notepad.

 

Kopierar du något kopierar du ögonblicksbilder av statusen i cellerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Monchi!

 

Om man exempelvis skulle ändra till mina egna rubriker och data och kopierar över typ till ny excelbok för att få inspiration, förlaget eller någon annan sådan.

 

Vad menar du? ? ögonblick status?
 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa rent praktiskt. det är som att ta ett kort och föra över de data som fanns när kortet togs.

 

Alltså

Du har bok A där det i cell A1 står Nils.

Du ändrar detta till Arne

Kopierar sedan cell A1 till arbetsbok B.

Trycker på "ångra" då töms/återställs A1 i arbetsbok till läget innan du klistrade in nya värdet.

Går du till arbetsbok A och trycker på ångra kommer värdet i A1 återställas till Nils.

 

Detta gäller då givetvis enbart så länge arbetsboken är öppen för när den stängs renas ångra-historiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo men om stänger imellan kommer Nils ej tebax. Alltså finns inget gammalt kvar så att säga.
 

Jag blev lite nojig kring detta. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-20 på 15:56, skrev Martassen:

ifrån bokförlaget

 

På 2020-06-20 på 15:56, skrev Martassen:

ändrar till mina

 

På 2020-06-20 på 16:49, skrev Martassen:

Jag blev lite nojig kring detta.

 

Du ändrar alltså i bokförlagets filer och använder dem som dina egna och undrar nu om detta går att dölja?

Att det inte ska kunna gå att härleda till att det egentligen är bokförlagets filer?

Redigerad av Cecilia
Företagsnamn borttaget /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2020-06-20 på 17:23, skrev Mikael63:

 

 

 

Du ändrar alltså i bokförlagets filer och använder dem som dina egna och undrar nu om detta går att dölja?

Att det inte ska kunna gå att härleda till att det egentligen är bokförlagets filer?

Fel uppfattat. Filen är isåfall gjord av mig  för det är jag som skriver alla texter och rubriker. Texterna som jag skrivit ligger i nytt dokument.

Redigerad av Cecilia
Företagsnamn borttaget /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag undrade bara eftersom det i så fall kan vara andra egenskaper än värde i celler man behöver kolla på.

 

Hur fungerar detta med "spårning" i Excel, egentligen?

Gäller det bara om boken är delad?

https://support.microsoft.com/sv-se/office/spåra-ändringar-i-en-delad-arbets-bok-22aea671-cac7-4fa3-845d-eeb23725bd15?ui=sv-se&rs=sv-se&ad=se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kopierar enbart värden, inget mer, ingen historik, inte vem som skrivit det i gamla boken, ingenting mer än värde/formeln i cellen.

 

Redigerad av Mikael63
Tagit bort inledande text som refererar till ett inlägg som raderats.
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Monchi!

 

Ok men då är det ok att ha det inkopierat om det är det så slipper jag man mata in igen.  Kan ha hänt har kört sök och ersätt för byta ut. Kan hända vissa fall kopierat över och sedan ändrat på nya stället också(Minns ej). Kan gälla Worddokument, Exceldokument, Powerpoint, Project , några Excel importerade till Access bland annat. 
Det var det jag ville veta. Antar inga konstiga format följt med. Blir bra. 

 

Stort tack Monchi! Du är toppen! 
 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev MH_:

Ovanstående stämmer naturligtvis. Men när du kopierar objekt med underliggande data (t.ex en pivottabell eller ett diagram) så kan det hänga med saker, så där kan du vara lite nojjig. 

 

Men det var betydligt värre i äldre office. En klassiker är diagram skapade i excel som klistrades in i worddokument eller en annan excelbok . Om det var ett inbäddat diagram (redigerbart) så låg i princip hela arbetsboken inbakad i diagrammet och det var lätt att återskapa excelboken med alla kommentarer och underliggande data (t.ex personnummer...). Om det hade funnits versionshantering på den tiden så hade det nog också legat kvar. 

Men jag tror att hela dataupplägget för kopierade diagram är ändrad sedan dess. Men i en Pivotttabell kan/kunde man få fram underliggande data senast jag försökte i alla fall.

 

ähh. Kör klistra in special:värde så följer det garanterat inte med kommentarer, format eller liknande och du kan sova lugnt.

Det är simpel data, mest vanliga tal, text utan formateringar egentligen, Några summeringar ibland, fet stil, och i Word likaså. Fet stil på rubriker. Väldigt simpelt skulle jag säga. Jag körde texten i anteckningar innan in i Word och jag ser inget konstigt. Grejen är att jag ej minns allt jag gjort.Inget komplext. Bara siffror, rubrik och text.  Det ser rent ut tycker jag. Jag kan tänka ibland om nån formatmall råkat följa med eller liknande men jag tror inte det. Nåt tema i Powerpoint nä jag vet inte ?
 

Det blir väl bra detta MH_? ?

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Martassen!
Visste du att man kan rapportera sina egna inlägg, om man vill ha dem borttagna av en moderator, som ju har rätt att ta bort dem, vilket man själv inte har? Du klickar då på det ena efter det andra av de fyra tomma inlägg, där du redigerat bort hela innehållet och i meddelandets övre högra hörn klickar du på Rapportera inlägg. När du därefter klickat på Skicka rapport kan du som orsak skriva t ex Ta bort mitt tomma inlägg. Detta har jag själv gjort de gånger jag har råkat posta dubbletter av mina egna inlägg. (Min orsak var då kort och gott Ta bort dubblett.) Detta var bara ett tips för att göra tråden litet snyggare.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tänkte ifall bara: 

Kollade igenom filerna en gång lite snabbt ifall. Excelfiler kollade cellformat osv och såg rent ut. Jag körde ej klistra in värden till Excel men  körde radera format (suddit) i Excel om jag minns rätt i nya filerna. var ett tagsedan. 

Kollade även Ms Project snabbt ifall och Powerpoint snabbt. Access och dess Excelfiler tror jag ska vara ok. Är ju rätt simpla grejer i filerna.

Vad gäller Wordfilerna jag gjort:
I vissa av mina dokument är normalmallen Times new roman storlek 12 i vissa dokument.
I vissa dokument Arial storlek 11, liknande med den formatmallen som heter Inget avstånd tror jag. 

I ett annat dokument Times new roman storlek 10 i nån  tror jag.


I de flesta dokument ser formatmallarna ut som bild1 och det är väl så de ser ut vid nya dokument också (Se bifogad bild1). Office nya. 

I ett av mina dokument såg jag att formatmallarna ser ut som Bild2 (Se bifogad Bild2).

Och i nåt annat dokument som Bild3(Se bifogat).

 

Inget som ser konstigt ut och kan låta vara som det är bara? 
Kan ju tycka det är lite märkligt för jag har för mig jag lagt texterna i Anteckningar och lagt därefter i Word. Tror dock runt år 2017 på en del.
Det kanske är  versionsberoende vilka formatmallar som visas och därför olika!? Jag tänkte mest så inga format ifrån andra filer ligger kvar typ.  

 

I våras gjorde jag videos och då såg jag formatmallarna Min for (Tror hette min formatmall, Min rubrik. ( filen Bild videos). Dessa Formatmallar tror jag att jag gjort själv och testat lägga i globalmall. Ej hundra säker men tror det. Antar är lugnt :-).  Nojig för allt här , verkar ha den egenskapen överlag.

 

Känns som det får bära eller brista.
Skulle vara rätt trevligt om man kunde slippa tänka på dessa filerna mer nu.

 

Dump1.jpg

Dump2.jpg

 

 

Dump3.jpg

Videobild.jpg

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lite förvirrande olika formatmallar. (Rubr1-2 på vissa, Rubrik1-3 på vissa, Rubr1-4 på nån osv) och att normalmallen skiljer sig på några. Blir lite nojig nåt kommit med eller liknande men har nog inte gjort det ändå kanske. Tror jag låter det vara som det är och bara kör på bara och inte bry sig mer.

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...