Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Win 10 Pro över Win 8.1 - bra eller dåligt?


BlondBimbo
 Share

Rekommendera Poster

Går det att installera Win 10 Pro "över" en gammal Win 8.1 eller måste jag formatera hdd först med allt vad det innebär med nedtankning av alla andra program som ligger i datorn och installera dessa på nytt?

 

Har precis packat upp min gamla stationära dator som legat nedpackad några år efter en flytt. Datorn är köpt ny med Win 8.1 förinstallerat och nu har jag (midsommar 2020) uppdaterat datorn med alla uppdateringar som hör till 8.1. Men jag har hört att säkerheten (MS virus defender) är sämre i Win 8.1 än i Win 10 Pro. Sant eller falskt? Eller att säkerheten rent allmänt är sämre i Win 8.1 än i Win 10 Pro?

 

Har nämligen en Win 10 Pro liggandes som jag skulle kunna installera men frågan är om jag bara kan lägga DVD-skivan i Win 8.1 datorn och installera Win 10 Pro "över" Win 8.1? Därför någon formatering av hdd kommer aldrig någonsin att inträffa. Här kommer en bild som visar min befintliga Win 8.1 dator. 

 

win8-1dator.png

 

 

 

Önskar er alla en trevlig midsommar! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan tänka dig att använda datorn med Windows 10 Home kan du först testa om du fortfarande kan uppgradera från W8 till W10.

 

Går inte det, spara allt du vill ha kvar på en extern enhet, plocka fram W8-licensen från BIOS och spara den.

Hur du får fram licensnyckeln från BIOS kan du läsa här:

 

https://www.repairwin.com/how-to-retrieve-embedded-bios-product-key-in-windows-8-8-1-10/

 

Hämta Windows 10 och lägg den, med hjälp av Media Creation tool (Microsofts program), på en USB-enhet (notera att allt som finns på enheten raderas av Media Creation tool).

 

Installera från USB-enheten. Om Windows läser licensnyckeln från BIOS kommer installationen att flyta på och du får Windows 10 med giltig licens.

 

Du kan då använda dig av din Windows 10 Pro till en annan dator eller uppgradera Windows 10 Home i din bärbara till Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande:

 

Du kan använda dig av Windows 10 som du hämtar från Microsofts hemsida och spara på datorn som ISO-fil.

Packa upp ISO-filen och starta installationen. Du bör få valet Uppgradera också och prova den vägen.

 

Om det funkar, välj ” Spara alla filer med mera” så är det möjligt att uppgraderingen sker utan att du förlorar något.

 

Du bör i vilket fall som helst spara allt du vill ha kvar på en extern enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog uppdatera till Windows 10, men du har bara 4 GB i minne, och det är minimum som Windows 10 kräver, men testa som X-Men tipsar om, då får du reda på om din dator klarar av uppgraderingen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...