Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla säkert


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

  • Mikael63 nålade detta ämne
  • 3 months later...

Var inte så gammalmodiga. Tillägget heter inte längre µBlock Origin utan uBlock Origin ;)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-11 på 23:00, skrev Mikael63:

Sidan laddas som den ska men nu får jag ingen sökträff oavsett µBlock eller ej

I mitt fall var jag tvungen att lägga till ett undantag.

image.png.b9c3d6b70188572aa3017dbdd5a88256.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste 5 veckorna har jag lärt mig förstå varför olagliga elinstallationer utförs i hem. 
Jag vill ha ett uttag monterat för inkoppling av spis. Det är tre faser som skall kopplas in och jag vet hur det skall göras. Men för att få det gjort så jag kan uppvisa att installationen är utfört av en behörig elektriker har jag kontaktat elektriker via telefon, hemsidor och e-post. Om jag i framtiden skall sälja min bostad är det en fördel att visa att installationen är utförd av en fackman. 
 

Hålet i väggen, med kopplingsplinten för den gamla spisens fasta installation, har alla tre faser framdragna, neutralen (nollan) och jord. Jag har ombesörjt att utrymmet där uttaget skall monteras är fritt åtkomligt. Personen som skall montera uttaget behöver således inte krypa in i små utrymmen eller pilla med saker som är svåra att komma åt. Det är bara att sätta sig på golvet framför väggen och börja jobba.

 

Jag har kontaktat, till dags dato, 43 olika företag som utför elinstallationer. De som jag fått tag i per telefon har bett mig att fylla i deras formulär på deras hemsida eller skicka e-post med information om vad jag önskar få gjort.

Jag har tagit kort på hur det ser ut, både hålet i väggen samt hur det ser ut där uttaget skall monteras.

 

31 av företagen har inte, efter 3,5 veckor eller mer, återkommit med svar.

9 företag har meddelat mig att de inte utför så små jobb. 
Av de 9 företagen har jag fått besked av två stycken, att de kan, om jag fortfarande vill, utföra jobbet på löpande räkning med ett uppskattat pris på en kostnad om 2500-3500 kronor efter rotavdrag.

 

3 företag har återkommit med besked om att de kan tänka sig utföra jobbet till en kostnad om 1800-2300 kronor.

När jag svarat att jag är intresserad uteblir responsen från företagen.

 

Leverantören av min nya spis kan installera spisen mot en extra kostnad. Beskedet från leverantören är dock att innan de kommer skall den befintliga installationen kontrolleras av en behörig elektriker. Om så inte är gjort kommer den personen, som leverantören använder sig av, inte att koppla in spisen och ändå debitera mig för "installationen".

 

Leverantören kräver med andra ord att en elektriker först skall tillse att allt är okej innan leverantören ser till att koppla in spisen. Jag finner inget skäl att först betala en elektriker att kontrollera allt och därefter betala ytterligare en person för att koppla in spisen. Därför har jag försökt få en elektriker att göra en installation av ett uttag då spisen levereras med en kontakt på anslutningskabeln.

 

Idag har jag tagit kontakt med ytterligare företag som utför elinstallationer i bostäder. Min förhoppning är att jag kan få någon av dem att åta sig uppdraget.

 

Med bakgrund till min berättelse är det inte konstigt att det utförs olagliga installationer när det är så förbannat svårt att få tag i en behörig elektriker att utföra ett jobb. Att betala bortåt 3500 kronor före rotavdrag för ett jobb som tar maximalt 30 minuter (i mitt fall) är avskräckande nog och oerhört lockande att utföra olagligt. I synnerhet när jag vet hur det skall göras.

Företagen som tillfrågats är lokala företag för att hålla framkörningskostnaden nere.

 

Jag jobbar fortfarande på att få det lagligt utfört. Inte bara för min egen skuld utan för att säkerställa att om något händer skall min hemförsäkring gälla. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev X-Men:

Inte bara för min egen skuld utan för att säkerställa att om något händer skall min hemförsäkring gälla. 

Just det tror jag inte att du behöver oroa dig för. Tror knappast de kan kräva att du kan bevisa att uttaget har satts dit av en behörig elektriker.

 

9 timmar sedan, skrev X-Men:

Beskedet från leverantören är dock att innan de kommer skall den befintliga installationen kontrolleras av en behörig elektriker.

Menar de att de vill se ett papper på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Just det tror jag inte att du behöver oroa dig för. Tror knappast de kan kräva att du kan bevisa att uttaget har satts dit av en behörig elektriker.

 

Menar de att de vill se ett papper på det?

Hur bra försäkringsbolagen är på att hitta fel som orsakats av felaktig elinstallation vet jag inte.

 

https://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/tacker-forsakringen-egenkopplad-el/

 

Leverantören av spisen har skriftligen meddelat mig att jag skall säkerställa att allt som finns där spisen skall kopplas in är korrekt framdraget. Om jag inte kan säkerställa detta skall jag anlita en elektriker som säkerställer att det är korrekt framdraget.

 

Om den person som anlitats av leverantören anser att det finns en osäkerhet i att allt är korrekt framdraget kommer denna person inte att koppla in spisen.

 

Leverantören tar inte på sig skador som orsakats vid installationen om det först inte är säkerställt att allt är korrekt framdraget eller om det visar sig att säkerställandet av mig är felaktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Igår kväll, 17:43, ringer en man från ett av alla elinstallationsföretag jag kontaktat. Han säger att han skickar en av sina elektriker till mig idag runt klockan 11. Mycket överraskad accepterar jag detta och klockan 10:40 var elektrikern här.

 

Det tog 25 minuter för elektrikern att göra klart installationen. Sannolikt p.g.a. att jag förberett så mycket att det inte skulle vålla några problem.

 

När jag ser resultatet bekräftar jag för mig själv att jag hade klarat av att göra jobbet själv. Elektrikern har anslutit alla faser, nolla och jord på just det sätt jag själv hade gjort, om jag hade gjort jobbet själv.

 

Inte nog med det, jag sa till elektrikern när han klev in i min bostad, att den blå kabeln i väggen sannolikt inte är nollan, som det normalt skall vara. Jag sa att jag utgår från att den vita, som vanligtvis används för fas (eller återledare från t.ex. strömbrytare) är nollan och att den blå används för fas. 

Elektrikern kontrollerade anslutningarna, vände sig om och sa, ”Du har så rätt!”.


Nu sitter det ett uttag på väggen och det är bara för mig att koppla in spisen när den väl är på plats. Installationen är utförd av en behörig elektriker.

Jag har avbeställt leverantörens installationskostnad. 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...