Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiber grannhuset


Freeloaders
 Share

Rekommendera Poster

Freeloaders

Jag äger två sommarstugor bredvid varandra. Jag bor i det ena och mina föräldrar i det andra. Jag har fiber i mitt hus och vill dra en 50 meters nätverkskabel från min router asus rt-ac68u till en lika dan router som jag ställer in som accesspunkt i mina föräldrars hus. Jag antar att detta är en bra lösning, men är det brandfara eftersom det inte är samma elanslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Freeloaders:

Jag äger två sommarstugor bredvid varandra. Jag bor i det ena och mina föräldrar i det andra. Jag har fiber i mitt hus och vill dra en 50 meters nätverkskabel från min router asus rt-ac68u till en lika dan router som jag ställer in som accesspunkt i mina föräldrars hus. Jag antar att detta är en bra lösning, men är det brandfara eftersom det inte är samma elanslutning?

Om du med "ställer in som accesspunkt" menar konfigurerar som accesspunkt så är det inga problem. Men varför i så fall skaffa en till lika router för det?


Brandfaran törs jag inte uttala mig om, men ett sätt att "separera elen" är att dra fiber mellan husen. Har inget förslag på "bästa" omvandlare, men länken ger en vink om vad det handlar om.
https://www.webhallen.com/se/category/3014-Fiberoptik


Med endast 50 meter mellan husen kanske en trådlös brygga hos föräldrarna kan vara en lösning, se länken. Förutsatt att prestandan på överföringen blir tillräckligt bra.
http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx


Med en trådlös brygga borde det också gå att använda ett gästnätverk i din ASUS-router (något som väl inte fungerar från en LAN-port).


Följande tråd kanske inte tillför så mycket, men snubblade över den så tar med den också.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1504731-flera-natverk-pa-ett-fiber

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

Men varför i så fall skaffa en till lika router för det?

Kanske för att den är bra och har ett användargränssnitt som känns igen?

Men den verkar onödigt dyr.

 

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

men ett sätt att "separera elen" är att dra fiber mellan husen

Smart!

 

9 timmar sedan, skrev Freeloaders:

är det brandfara eftersom det inte är samma elanslutning?

Bra tänkt där! Risk för potentialskillnader finns.

Men knappast så stor skillnad att det skulle utgöra en fara.

"Matande" router är avskild från elnätet via dess nätadapter.

"Mottagande" router är också avskild från elnätet via sin adapter.

Okej, en stationär dator ansluten via kabel i huset och en stationär dator ansluten via kabel i stugan, visst kanske o-bra.

 

En jordlina mellan stugorna skulle eliminera detta ev. problem men då bör man nog kolla med nätägaren först.

Då är det bättre med fiber.

130 kr/m + moms, PhoenixContact

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför överarbeta detta? Dra en nätverkskabel och anslut en accesspunkt eller switch i andra huset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freeloaders

För att förtydliga menade jag konfigurerar som accesspunkt som Christer föreslog.

Anledningen till att använda samma router är just att jag kan gränssnittet och är väldigt nöjd med asus rt-ac68u som Mikael skrev, kan tänka mig ac66:an också som är 200 kr billigare (men 1400 kr och 500 kr nätverkskabel är ok).

Fiber för 5000:- på 50 meter hade kanske varit aktuellt om det var utomstående som skulle bo i andra huset. Men då det är mina föräldrar måste jag ju köpa en router där i alla fall (jag litar på att de inte gör olagligheter på mitt nätverk) så då är det ju bara nätverkskabeln på 500:- som jag inte behöver.

Potentialskillnaden var det som oroade mig, men nätverkskabeln är oskärmad, så jag kanske inte behöver vara orolig?

 

Tack för alla snabba svar. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Freeloaders:

Potentialskillnaden var det som oroade mig

Jag skulle kunna kolla upp detta, antingen med någon kollega eller hos Voltimum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freeloaders
55 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag skulle kunna kolla upp detta, antingen med någon kollega eller hos Voltimum.

Det vore riktigt juste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Freeloaders:

Det vore riktigt juste.

Gjorde både och.

Kollegan som sitter och arbetar med potentialutjämning dagarna i ända rekommenderar överspänningsskydd för nätverkskabeln.

Ett bra sådant kostar ca 1860 + moms (PhoenixContact) men det finns billigare varianter.

Det behövs två st.

Ej svar i forumet hos Voltimum.se än

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freeloaders

OK, det var dyrare än jag hoppades på. Då kanske fiber mellan husen blir aktuellt i alla fall, eller trådlöst som jag egentligen inte ville ha. Du sa att det finns billigare varianter något du kan rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Freeloaders:

... som jag ställer in som accesspunkt i mina föräldrars hus.

 

3 timmar sedan, skrev Freeloaders:

Då kanske fiber mellan husen blir aktuellt i alla fall, eller trådlöst som jag egentligen inte ville ha.

Kan en accesspunkt matat med POE vara ett alternativ? Hur blir det med elsäkerheten då? Frågan om potentialskillnad försvinner väl i alla fall.

 

Med en router konfad som accesspunkt får man också en switch (vanligtvis), för anslutning med kabel. Den möjligheten försvinner med POE-lösningen, om elen ska "separeras", i alla fall om apparater också ansluts till elnätet. Men behöver apparater anslutas med kabel så kan en trådlös brygga användas. Med POE-alternativet blir det i alla fall inte trådlöst hela vägen mellan husen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freeloaders
9 minuter sedan, skrev ChristerE:

 

Kan en accesspunkt matat med POE vara ett alternativ? Hur blir det med elsäkerheten då? Frågan om potentialskillnad försvinner väl i alla fall.

 

Med en router konfad som accesspunkt får man också en switch (vanligtvis), för anslutning med kabel. Den möjligheten försvinner med POE-lösningen, om elen ska "separeras", i alla fall om apparater också ansluts till elnätet. Men behöver apparater anslutas med kabel så kan en trådlös brygga användas. Med POE-alternativet blir det i alla fall inte trådlöst hela vägen mellan husen.

9 minuter sedan, skrev ChristerE:

 

Kan en accesspunkt matat med POE vara ett alternativ? Hur blir det med elsäkerheten då? Frågan om potentialskillnad försvinner väl i alla fall.

 

Med en router konfad som accesspunkt får man också en switch (vanligtvis), för anslutning med kabel. Den möjligheten försvinner med POE-lösningen, om elen ska "separeras", i alla fall om apparater också ansluts till elnätet. Men behöver apparater anslutas med kabel så kan en trådlös brygga användas. Med POE-alternativet blir det i alla fall inte trådlöst hela vägen mellan husen.

Smart. Det tar bort potentialskillnaden. Jag får inte den routern jag ville ha som accesspunkt, men det är inte så viktigt. Vad rekommenderar ni för accesspunkt som jag kan driva med POE? Det finns inga enheter som jag vill ansluta med kabel så det gör inget att det inte finns switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae du får då bara matande ändes potential fram till stuga 2, till den utrustningen. Ansluter du med kabel till den utrustningen och till en stationär dator anslutet till elnätet så kan det finnas skillnad.

 

Risken torde dock vara minimal.

Dels ska det till ett ganska allvarligt fel i ena eller andra stugan.

Dels torde nätverksutrustningen så att säga skydda sig själv med optokopplare, varistorer osv.

 

Jag skulle nog själv gå på @NoWins förslag, om det var mina prylar.

POE är ingen dum idé alls! Då kan du starta om accesspunkten i stuga 2 utan att förflytta dig dit, om så skulle behövas.

 

Kanske kolla upp max avstånd vs. kabeltyp för POE?

Och kabeltypen bör ju vara avsedd för ändamålet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freeloaders

Njae du får då bara matande ändes potential fram till stuga 2, till den utrustningen. Ansluter du med kabel till den utrustningen och till en stationär dator anslutet till elnätet så kan det finnas skillnad.

 

Jag menade att det tar bort mitt problem med potentialskillnaden mellan husen då jag kör trådlöst i hus 2.

 

Jag skulle nog själv gå på @NoWins förslag, om det var mina prylar.

 

Är inte NoWins förslag precis det jag säger att jag vill göra? (med ställer in menar jag konfigurerar som accesspunkt)

På 2020-06-08 på 22:50, skrev Freeloaders:

Jag har fiber i mitt hus och vill dra en 50 meters nätverkskabel från min router asus rt-ac68u till en lika dan router som jag ställer in som accesspunkt i mina föräldrars hus.

 

Kabel typ är intressant jag vet att de kan vara aluminium istället för koppar i nätverkskablar. Hade tänkt mig denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/fardig-langd/utp-natverkskabel-cat.-6-for-utomhusbruk-50-m-p69178

 

Har någon förslag på accesspunkt som jag kan driva med POE?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Freeloaders:

Är inte NoWins förslag precis det jag säger att jag vill göra? (med ställer in menar jag konfigurerar som accesspunkt)

Jo, precis!

 

29 minuter sedan, skrev Freeloaders:

Hade tänkt mig denna:

Ah! Trodde inte det fanns såna färdiga.

"OBS! Får ej dras långa sträckor inomhus (p.g.a. PE-plastens brandegenskaper)"

Max 2 meter brukar det vara för annan kabel med den isoleringen.

 

Funkar den för PoE 50 meter, tro?

(jag har eg. inte satt mig in i krav på kabel/längd/PoE) 

 

Tillägg:

Verkar lugnt, första Google-träffen:

http://www.mynewsdesk.com/se/milleteknik/news/vad-aer-poe-252099

Redigerad av Mikael63
länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...