Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IMAP full !


Stuckinmud
 Share

Rekommendera Poster

Stuckinmud

Hej,

Jag kör Thunderbird på min laptop och tankar ner eposten över IMAP från GMail. Nu har jag fått meddelande om att IMAP är full. 

Har jag rätt i att detta handlar om att GMails server för mitt epostkonto är full, och att det inte har att göra med med laptopen på något vis?

Hur löser man detta problem? Om jag skall sätta igång med att ta bort överfödig epost, måste jag då logga in på GMail på webben och sitta där och ta bort varje meddelande ett efter ett?

Eller räcker det med att jag tar bort i epostklienten på datorn (Thunderbird) så försvinner meddelelandet från GMails server också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Stuckinmud:

Hej,

Jag kör Thunderbird på min laptop och tankar ner eposten över IMAP från GMail. Nu har jag fått meddelande om att IMAP är full. 

Har jag rätt i att detta handlar om att GMails server för mitt epostkonto är full, och att det inte har att göra med med laptopen på något vis?

Hur löser man detta problem? Om jag skall sätta igång med att ta bort överfödig epost, måste jag då logga in på GMail på webben och sitta där och ta bort varje meddelande ett efter ett?

Eller räcker det med att jag tar bort i epostklienten på datorn (Thunderbird) så försvinner meddelelandet från GMails server också?

Du kan göra detta på flera sätt.

Ett sätt är att du raderar e-posten med hjälp av Thunderbird.

Ett annat sätt är att du skapar en mapp (t.ex. Inkorg sparat) i Thunderbird och flyttar all e-post till denna mapp. Då har du e-posten kvar i Thunderbird men tömmer inkorgen på GMails server.

 

När du använder IMAP ligger e-posten normalt kvar på servern. Din e-postklient blir då som ett "fönster", du kan se din e-post men du flyttar den inte någonstans.

 

Om du flyttar e-post från Inkorgen till en egen skapad mapp kommer e-posten att flyttas från servern också.

Jag minns inte om det går att ställa in Thunderbird så den hämtar e-posten i IMAP-läget och tömmer servern. Med IMAP är just syftet att kunna läsa e-posten på olika enheter utan att den tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev X-Men:

till en egen skapad mapp

Den skapade mappen måste ligga under Local Folders/Lokala mappar, annars flyttas bara posten till en annan katalog även på servern och tar lika stor plats.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in på webben och kolla där hur mycket utrymme du har/nyttjar. Notera att google för några år sedan slog ihop sina produkter, att det utrymme du har i ett gratis konto är sammanslagning av foto, drive, mail osv.

Gå in här och se:

https://one.google.com/u/0/storage

Ett tips kan vara att radera gamla mail med stora bilagor om du inte måste behålla dem exempelvis men troligen är det inte eposten som tar massor med plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du raderar mejl då och då men inte tömmer papperskorgen (den i Gmail/Thunderbird). I så fall bör det vara en åtgärd att göra före alla andra bra tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stuckinmud

Tackar allra mjukast för alla fina svar. Jag gick in och kollade och det visar sig att alla filer på datorn kopieras över till Google Drive per automatik. Det var säkert därför utrymmet på GMailkontot var fullt. Med en massa foton naturligtvis. Om jag raderar fotona på driven, finns det risk att fotona försvinner på datorn också?. Kanske det är säkrast att lägga dem på en extern hårddisk innan man ger sig på nåt sånt? Vad tycker ni? Eller funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Stuckinmud:

Om jag raderar fotona på driven, finns det risk att fotona försvinner på datorn också?

Ja, synkroniseringen sker åt båda håll.

 

6 timmar sedan, skrev Stuckinmud:

Kanske det är säkrast att lägga dem på en extern hårddisk innan man ger sig på nåt sånt?

Ja, det ska alltid finnas minst en säkerhetskopia av viktiga filer, oavsett.

Se till att (alltid) göra "Säker borttagning av enhet".

Anslut disken på nytt och kontrollera att du kan öppna slumpvis valda bilder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...