Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smart TV


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hej,

 

För en person med noll koll. Jag ska köpa en första smart Tv. Primärt är att jag kan komma ut på nätet och få en knivskarp bild på 50 tum. Naturligtvis Är Netflix ett måste.  Bor i en fastighet utan kabel. Antar att jag måste skaffa någon form av Modem? Alla ”säger” att man måste ha 4K? Har hittat en del här: https://www.pricerunner.se/sp/50-tum-4k-tv.html?source=google&gclid=EAIaIQobChMIzMKJ3s7n6QIVEMqyCh3JCgF3EAAYASAAEgJHbPD_BwE

 

Vilken är mest prisvärd och knivskarp för en vägg på 119 Cm (där får väl en 50” plats?)

 

Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skall tänka på i första hand är om du tänker ”kasta” till TVn från någon produkt, som telefon, surfplatta eller dator.

Vissa produkter har inte inbyggt stöd för ChromeCast. 
Många har idag stöd för Miracast, som bl.a. Windowsbaserade produkter fungerar klockrent med. Men Apple har inte gått med i det konsortsiet och stöder således inte Miracast.

 

Produkter som har Android som operativsystem har också stöd för Chromecast.

Philips har i sina enklare modeller (produktserier upp till 6xxx) Saphi som operativsystem och LG har WebOS i sina enklare modeller. Båda stöder Miracast men i te ChromeCast.

 

4k kan du klara dig utan om du inte tänker strömma från en leverantör där du inte betalar lite extra för att få tillgång till 4k eller om du inte tänker köpa film i 4k.

Nu är det få apparater idag som inte har stöd för 4k och i synnerhet de som är i den storlek du är ute efter. Det är med andra ord inga bekymmer att tänka på utan ta en som stöder 4k.

 

Du skall också tänka på att det finns en liten skillnad mellan LCDTV med kantmonterad bakgrundsbelysning respektive bakmonterad bakgrundsbelysning. 
Tekniklösningen idag med kantmonterad bakgrundsbelysning är så bra på bättre produkter att de inte ger några synbara problem för normaltittaren.

 

OLED har inte det bekymret men risken för inbränning är större.

 

Här är förslag på en idag mycket prisvärd TV. Du får tre länkar men det är samma produkt. Skillnaden mellan dem är färgen på ramen och benställningen. Det är allt!


https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035766

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5122100
 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5158956

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Kommer också köpa en 65 tum snart.
Eftersom en släkting köpte en TV (känt märke) för nästan 10.000 kr och den bara höll i knappt 2 år före halva nedre delen blev svart på skärmen, och varken butiken eller tillverkaren ville ge någon ersättning och han till slut bara slängde den för han orkade inte strida mer i att få ersättning, så är priset avgörande.

 

1. Maxpriset - och hur länge planerar du ha den?
2. Android - Pratade med supporten på dom största tillverkarna. Dom uppgav "i förtroende" att dom inte kan garantera att uppdateringar mer än 3 år från tillverkningsdatumet kommer att skickas ut. Med andra ord, inga uppdateringar efter det! "nej tyvärr" blev svaret.
Alltså - jag kommer inte välja en Android.
3. Chromcast.  Med chromcast får jag knivskarp bild och även en enkel mobil klarar att casta (skicka signalen) till teven.
Ingen 4K TV behövs och betala extra för, bildkvalitén är så otroligt skarp ändå med den nya tekniken som erbjuds idag.

Så mitt råd, och det jag själv följer är - välj en TV du tycker prismässigt är smärtgränsen.
Skaffa en Chromecast och en mobiltelefon/ surfplatta /laptop och sköt tv-tittandet via apparna och få utmärkt bild på teven.
Behövs inga separata tv-dosor eller enheter från en operatör!

 

Så här castar du: en snabbguide
https://support.google.com/chromecast/answer/6006232?hl=sv

 

Chromecast
https://www.elgiganten.se/cms/chromecast-ultra/chromecast-ultra-snabbare-battre-och-med-4k/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev X-Men:

Det du skall tänka på i första hand är om du tänker ”kasta” till TVn från någon produkt, som telefon, surfplatta eller dator.

Vissa produkter har inte inbyggt stöd för ChromeCast. 
Många har idag stöd för Miracast, som bl.a. Windowsbaserade produkter fungerar klockrent med. Men Apple har inte gått med i det konsortsiet och stöder således inte Miracast.

 

Produkter som har Android som operativsystem har också stöd för Chromecast.

Philips har i sina enklare modeller (produktserier upp till 6xxx) Saphi som operativsystem och LG har WebOS i sina enklare modeller. Båda stöder Miracast men i te ChromeCast.

 

4k kan du klara dig utan om du inte tänker strömma från en leverantör där du inte betalar lite extra för att få tillgång till 4k eller om du inte tänker köpa film i 4k.

Nu är det få apparater idag som inte har stöd för 4k och i synnerhet de som är i den storlek du är ute efter. Det är med andra ord inga bekymmer att tänka på utan ta en som stöder 4k.

 

Du skall också tänka på att det finns en liten skillnad mellan LCDTV med kantmonterad bakgrundsbelysning respektive bakmonterad bakgrundsbelysning. 
Tekniklösningen idag med kantmonterad bakgrundsbelysning är så bra på bättre produkter att de inte ger några synbara problem för normaltittaren.

 

OLED har inte det bekymret men risken för inbränning är större.

 

Här är förslag på en idag mycket prisvärd TV. Du får tre länkar men det är samma produkt. Skillnaden mellan dem är färgen på ramen och benställningen. Det är allt!


https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035766

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5122100
 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5158956

 

 

Tack! Men då undrar jag, om dom android modellerna. Min IPhone till exempel kan då inte stödjas - men däremot min PC? Plus en annan sak, min 55” är 130 Cm bred. Den nu tilltänkta väggen är 119 Cm bred. Men den modell du föreslog är 131 Cm bred. Hur kan den som 50” vara bredare än min 55”? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 minut sedan, skrev Dag Erlandsson:

Tack! Men då undrar jag, om dom android modellerna. Min IPhone till exempel kan då inte stödjas - men däremot min PC? 

Vet inte om jag förstod vad din fråga egentligen är?

Om du frågar om du kan använda iPhone och Chromecast för att se på TV, jo det kan du. Även med nyare Android-mobiler och med Windows PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
28 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Vet inte om jag förstod vad din fråga egentligen är?

Om du frågar om du kan använda iPhone och Chromecast för att se på TV, jo det kan du. Även med nyare Android-mobiler och med Windows PC.

Måste jag mao ha Chromecast? Få huset saknar kabel måste jag få även ha en Rauter? Avslutningsvis Den nu tilltänkta väggen är 119 Cm bred. Men den modell som föreslagits är 131 Cm bred. Hur kan den som 50” vara bredare än min 55”? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är idag men när "SMART-TV" kom var de inte särskilt smart.

 

Har själv en vanlig o-smart platt-TV och till den är en Chromecast ansluten liksom även en TV-Box från min TV-leverantör. Där, i dessa enheter, finns "smartheten" (om än kanske inte fullt så smart som man kanske önskat).

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
7 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Måste jag mao ha Chromecast? Få huset saknar kabel måste jag få även ha en Rauter? Avslutningsvis Den nu tilltänkta väggen är 119 Cm bred. Men den modell som föreslagits är 131 Cm bred. Hur kan den som 50” vara bredare än min 55”? 

 

Hur har du tillgång till internet idag? Har du en kabel (RJ45) direkt från väggen till datorn bara? Nej du behöver så klart inte ha en Chromecast om du nöjer dig med en TV som har en Netflix app installerad redan. Vissa TV har inbyggd Chromecast också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Tack! Men då undrar jag, om dom android modellerna. Min IPhone till exempel kan då inte stödjas - men däremot min PC? Plus en annan sak, min 55” är 130 Cm bred. Den nu tilltänkta väggen är 119 Cm bred. Men den modell du föreslog är 131 Cm bred. Hur kan den som 50” vara bredare än min 55”? 

Om TVn har inbyggt stöd för ChromeCast fungerar det att ”kasta” från såväl Apple-produkter som produkter med Android som operativsystem utan extra tillbehör. Det enda du skall göra är att se till att både TVn och den produkt du skall ”kasta” ifrån är uppkopplade på samma nätverk.

 

Den modellen jag länkat till i tre olika utföranden är 119,8 cm bred. Det spelar ingen roll om det är den med grå ram, svart ram eller den med en annan variant på benställningen.


https://www.philips.se/c-p/50PUS7304_12/7300-series-4k-uhd-led-med-android-tv-och-ambilight

 

Var du fått 131 cm ifrån vet jag inte.

 

Äldre TV-modeller är bredare totalt sett än nyare, trots samma skärmstorlek. Skälet är att ramen på äldre modeller är betydligt bredare än de ”trådsmala” ramar som finns på dagens modeller.


Den modell jag länkat till är bara ett förslag. Det är en idag mycket prisvärd modell. Det finns bättre produkter till högre pris liksom sämre produkter till lägre pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Jag vet inte hur det är idag men när "SMART-TV" kom var de inte särskilt smart.

 

Har själv en vanlig o-smart platt-TV och till den är en Chromecast ansluten liksom även en TV-Box från min TV-leverantör. Där, i dessa enheter, finns "smartheten" (om än kanske inte fullt så smart som man kanske önskat).

 

”Smarta” TV-apparater är, precis som du skriver, inte särskilt smarta.

Men de är idag smartare än de var från början, just för att de har ett operativsystem som stöder användning av appar.

 

Det går att se CMORE, HBO, Netflix, ViaSat med flera i TVn utan extra tillbehör.

Samma sak med många andra programkanaler som de som ingår i dPlay, SVT, TV4-koncernen och TV3-bolagen.

 

Dessutom tillåter TVn inspelning men normalt bara när man ser på TV-tablå.

 

Redigerad av X-Men
Korrigerat felstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Kanske mäter trådstartaren teven på diagonalen?

Min gamla (2012) platta 47 tum "smart tv" är 119 cm mätt tvärs över horisontellt, från vänster till höger ytterkant. Mäter man den diagonalt är den 127 cm från nedre vänstra hörn till höger övre hörn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Så då har jag gått igenom. Vad är då bäst av en Qled eller en Oled.
 

Måttet jag syftade på är bredden från sida till sida (kant till kant över mitten) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Ja då verkar det som om Oled är vad man ska ha för optimal upplevelse? Eller?

QLED-TV är Samsungs version av LCD-TV med Quantum dot-teknik. Quantum dot är en teknik för att förbättra färgåtergivningen på en LCD-skärm. Quantum dot-tekniken finns i flera varianter där Sony kallar sin teknik för Triluminos och LG kallar sin för nano-LED. Samsung köpte företaget som uppfann Quantum-dot-tekniken för flera år sedan. Företaget som låg bakom tekniken utvecklade den för den medicintekniska världen för att få fram bättre skärmar. Philips har använt sig av Quantum-dot-tekniken i tidigare modeller men använder nu LGs teknik i sina exklusivare modeller. LCD-skärmar med Quantum dot-teknik har de senaste åren utvecklats med stormsteg, och nu är vissa LCD-TV nära att ge likvärdig bildkvalitet som OLED men till lägre pris.

 

Du skall ha i minnet det jag skrev tidigare i tråden, OLED har en större risk för inbränning. Flertalet OLED-produkter har en inbyggd teknik för att "rensa" skärmen för att minska inbränningsrisken. Om TVn är påslagen under en viss tid kan OLED-TVn uppmana användaren att försätta TVn i Stand-by i 15-30 minuter för "rensning" av skärmen. 

 

En LCD-TV har en mycket liten risk för inbränning. 

Inbränning innebär att skärmen visar del av bild även när annan bild visas. Ett bra exempel är alla TV-loggor som finns (vanligtvis) i översta högra hörnet. Om TVn är påslagen länge med en kanal gåendes (TV4-logga till exempel) finns risk att denna logga ligger kvar även när man byter kanal. Den ligger kvar som en svag skugga.

 

Nu är det inte särskilt vanligt att OLED får denna vidhäftning om man "sköter" TVn så den får "rensa" bilden då och då.

Livslängden för en OLED är också kortare än för en LCD-TV. Vi pratar fortfarande om bortåt 10 år eller mer.

 

Fördelen med en OLED kontra LCD är just svärtan och färgåtergivningen. Eftersom det inte finns bakgrundsbelysning till skärmen på en OLED så finns det inget ljus som kan "läcka" när en pixel skall vara släkt (visa svart). 

Exklusivare LCD-TV har zonindelad bakgrundsbelysning som gör att TVn kan dämpa eller släcka ner bakgrundsbelysningen i mindre zoner vilket upplevs som en ökning av kontrasten (skillnad mellan ljust och mörkt).

 

Notera att man felaktigt anger dagens LCD-TV som LED-TV. De är ingalunda några LED-TV utan använder sig av LCD-panel där bakgrundsbelysningen bytts ut från CCFL (Cold-cathode fluorescent light) till LED (Light-emitting diode).

 

En LCD-TV med Q-Dot-, nano-LED eller Triluminos-teknik ger en fantastisk bildåtergivning. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
12 minuter sedan, skrev X-Men:

QLED-TV är Samsungs version av LCD-TV med Quantum dot-teknik. Quantum dot är en teknik för att förbättra färgåtergivningen på en LCD-skärm. Quantum dot-tekniken finns i flera varianter där Sony kallar sin teknik för Triluminos och LG kallar sin för nano-LED. Samsung köpte företaget som uppfann Quantum-dot-tekniken för flera år sedan. Företaget som låg bakom tekniken utvecklade den för den medicintekniska världen för att få fram bättre skärmar. Philips har använt sig av Quantum-dot-tekniken i tidigare modeller men använder nu LGs teknik i sina exklusivare modeller. LCD-skärmar med Quantum dot-teknik har de senaste åren utvecklats med stormsteg, och nu är vissa LCD-TV nära att ge likvärdig bildkvalitet som OLED men till lägre pris.

 

Du skall ha i minnet det jag skrev tidigare i tråden, OLED har en större risk för inbränning. Flertalet OLED-produkter har en inbyggd teknik för att "rensa" skärmen för att minska inbränningsrisken. Om TVn är påslagen under en viss tid kan OLED-TVn uppmana användaren att försätta TVn i Stand-by i 15-30 minuter för "rensning" av skärmen. 

 

En LCD-TV har en mycket liten risk för inbränning. 

Inbränning innebär att skärmen visar del av bild även när annan bild visas. Ett bra exempel är alla TV-loggor som finns (vanligtvis) i översta högra hörnet. Om TVn är påslagen länge med en kanal gåendes (TV4-logga till exempel) finns risk att denna logga ligger kvar även när man byter kanal. Den ligger kvar som en svag skugga.

 

Nu är det inte särskilt vanligt att OLED får denna vidhäftning om man "sköter" TVn så den får "rensa" bilden då och då.

Livslängden för en OLED är också kortare än för en LCD-TV. Vi pratar fortfarande om bortåt 10 år eller mer.

 

Fördelen med en OLED kontra LCD är just svärtan och färgåtergivningen. Eftersom det inte finns bakgrundsbelysning till skärmen på en OLED så finns det inget ljus som kan "läcka" när en pixel skall vara släkt (visa svart). 

Exklusivare LCD-TV har zonindelad bakgrundsbelysning som gör att TVn kan dämpa eller släcka ner bakgrundsbelysningen i mindre zoner vilket upplevs som en ökning av kontrasten (skillnad mellan ljust och mörkt).

 

Notera att man felaktigt anger dagens LCD-TV som LED-TV. De är ingalunda några LED-TV utan använder sig av LCD-panel där bakgrundsbelysningen bytts ut från CCFL (Cold-cathode fluorescent light) till LED (Light-emitting diode).

 

En LCD-TV med Q-Dot-, nano-LED eller Triluminos-teknik ger en fantastisk bildåtergivning. 

Vilken oerhörd kunskap du besitter! Men egentligen så är vi överens kring färgåtergivningen på Oled. Men att det finns risker vad det anbelangar svärta och livslängd. Du skriver också,

 

Exklusivare LCD-TV har zonindelad bakgrundsbelysning som gör att TVn kan dämpa eller släcka ner bakgrundsbelysningen i mindre zoner vilket upplevs som en ökning av kontrasten (skillnad mellan ljust och mörkt).

 

Kan du länka en 50” med dom egenskaperna? 
 

Qled har starkare färg och kontrast. Men känns som om Oled är mer ”naturlig”? Plus att den är smalare? 
 

Svårt det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Citat

OLED har en större risk för inbränning.

Är Oled känsligare för inbränning än vad gamla hederliga plasma var? Undrar för jag har en plasma som jag köpte 2011 och det varnades om inbränning hela tiden. I min finns inte en tillstymmelse till inbränning trots att den ofta stått på samma kanal i många timmar från morgon till kväll (under OS t.ex.) enligt teorin skulle då kanalloggan "brännas in". Kanske finns det någon automatisk "rensning" som jag inte märker av?

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Vilken oerhörd kunskap du besitter! Men egentligen så är vi överens kring färgåtergivningen på Oled. Men att det finns risker vad det anbelangar svärta och livslängd. Du skriver också,

 

Exklusivare LCD-TV har zonindelad bakgrundsbelysning som gör att TVn kan dämpa eller släcka ner bakgrundsbelysningen i mindre zoner vilket upplevs som en ökning av kontrasten (skillnad mellan ljust och mörkt).

 

Kan du länka en 50” med dom egenskaperna? 
 

Qled har starkare färg och kontrast. Men känns som om Oled är mer ”naturlig”? Plus att den är smalare? 
 

Svårt det här.

Det finns en skillnad i livslängd på LCD och OLED-TV där OLED drar det kortaste strået.

Notera ändå att det generellt innebär en livslängd på upp till 10 år eller mer.

Äldre generationer av OLED har kortare livslängd än dagens modeller. Utvecklingen går framåt.

Jag tycker inte att det är något att oroa sig för.

 

Jag kikade lite snabbt på TV med bakmonterad LED-belysning som är zonindelad och till lägre pris. Jag fick inte fram en 50"-TV snabb men väl 49".

 

Här är en Sony årsmodell 2019:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5073846

 

Här är TVn men nu som årsmodell 2020:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5279056

 

Apparater med Quantum-dot-teknik har bättre färgåtergivning än de utan tekniken. Det kan upplevas som "onaturligt" men min uppfattning är att de ligger närmre OLED. 

Även kontrasten förbättras något men bakmonterad belysning som är zonindelar förhöjer det ännu mer.

 

En mycket smal TV innebär mycket litet utrymme för inbyggda högtalare. En mycket smal TV kommer aldrig att ge ett "bra" ljud eller ens i närheten till acceptabelt ljud. 

Jag har aldrig fixerat mig vid hur smal TVn är eftersom jag aldrig tittar på TV från sidan utan framför panelen. När man sitter framför panelen ser man inte hur "tjock" eller "smal" TVn är.

 

En TV med bakmonterad belysning blir per automatik "tjockare" än en TV med kantmonterad belysning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Pentti H:

Är Oled känsligare för inbränning än vad gamla hederliga plasma var? Undrar för jag har en plasma som jag köpte 2011 och det varnades om inbränning hela tiden. I min finns inte en tillstymmelse till inbränning trots att den ofta stått på samma kanal i många timmar från morgon till kväll (under OS t.ex.) enligt teorin skulle då kanalloggan "brännas in". Kanske finns det någon automatisk "rensning" som jag inte märker av?

Av det jag känner till har OLED något mindre benägenhet att få inbränning än plasma-TV.

Du kan läsa på Samsungs hemsida vad de skriver om inbränning i deras tidigare plasma-modeller här:


https://www.samsung.com/in/support/tv-audio-video/what-is-screen-burn-in-samsung-plasma-tv/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev X-Men:

Det finns en skillnad i livslängd på LCD och OLED-TV där OLED drar det kortaste strået.

Notera ändå att det generellt innebär en livslängd på upp till 10 år eller mer.

Äldre generationer av OLED har kortare livslängd än dagens modeller. Utvecklingen går framåt.

Jag tycker inte att det är något att oroa sig för.

 

Jag kikade lite snabbt på TV med bakmonterad LED-belysning som är zonindelad och till lägre pris. Jag fick inte fram en 50"-TV snabb men väl 49".

 

Här är en Sony årsmodell 2019:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5073846

 

Här är TVn men nu som årsmodell 2020:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5279056

 

Apparater med Quantum-dot-teknik har bättre färgåtergivning än de utan tekniken. Det kan upplevas som "onaturligt" men min uppfattning är att de ligger närmre OLED. 

Även kontrasten förbättras något men bakmonterad belysning som är zonindelar förhöjer det ännu mer.

 

En mycket smal TV innebär mycket litet utrymme för inbyggda högtalare. En mycket smal TV kommer aldrig att ge ett "bra" ljud eller ens i närheten till acceptabelt ljud. 

Jag har aldrig fixerat mig vid hur smal TVn är eftersom jag aldrig tittar på TV från sidan utan framför panelen. När man sitter framför panelen ser man inte hur "tjock" eller "smal" TVn är.

 

En TV med bakmonterad belysning blir per automatik "tjockare" än en TV med kantmonterad belysning.

Jag hittade en 2020 för en billigare peng 

 

 ? / https://www.hifiklubben.se/sony-kd-49xg9005-uhd-tv/sonykd49xg9005/?gclid=EAIaIQobChMImvuhtPPo6QIVxoGyCh0rlQE9EAQYASABEgL5HPD_BwE


Men jag hittade även denna 

 

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/157130/philips-50-pus6754-4k-uhd-smart-tv-50pus6754-12#ProductMoreInformationTab

 

Men då är din tanke mao så att jag förstått allt rätt, att på detta vis får jag bättre ljud, samma princip som Oled men ”riskfritt”. Är denna Tv, som tidigare av mig nämnda apparater - likvärdig vy och funktionalitet dvs exempelvis vid googling eller vid Netflix? Sedan kommer jag till en riktigt dum fråga, priset på denna apparat är flera tusen kronor dyrare (förutom den jag fann på Bengtsson) - än tidigare Oled apparaterna - varför? För att det som du säger är bäst och för att ”gemene man” bara följer strömmen vad det anbelangar Oled resp. Qled? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Jag hittade en 2020 för en billigare peng 

 

 ? / https://www.hifiklubben.se/sony-kd-49xg9005-uhd-tv/sonykd49xg9005/?gclid=EAIaIQobChMImvuhtPPo6QIVxoGyCh0rlQE9EAQYASABEgL5HPD_BwE


Men jag hittade även denna 

 

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/157130/philips-50-pus6754-4k-uhd-smart-tv-50pus6754-12#ProductMoreInformationTab

 

Men då är din tanke mao så att jag förstått allt rätt, att på detta vis får jag bättre ljud, samma princip som Oled men ”riskfritt”. Är denna Tv, som tidigare av mig nämnda apparater - likvärdig vy och funktionalitet dvs exempelvis vid googling eller vid Netflix? Sedan kommer jag till en riktigt dum fråga, priset på denna apparat är flera tusen kronor dyrare (förutom den jag fann på Bengtsson) - än tidigare Oled apparaterna - varför? För att det som du säger är bäst och för att ”gemene man” bara följer strömmen vad det anbelangar Oled resp. Qled? 

Länken du anger till HiFi-klubben är inte 2020 års modell utan 2019. Du hittar den också i den länk jag lagt in som går till Prisjakt.

 

Länken till Philips-TVn hos Elgiganten kan du välja men du skall veta att den använder Philips operativsystem Saphi. Använder du Apple-produkter måste du köpa en ChromeCast och koppla in i TV för att det skall fungera att "kasta" från en iPhone eller iPad till TVn.

 

Samma modell som du länkat till hos Elgiganten hittar du här:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035734

 

Den enda skillnaden mellan TVn hos Elgiganten och den hos t.ex. NetOnNet är att Elgigantens modell har en silvergrå ram medan ramen på den hos NetOnNet är svart. I övrigt är de identiska.

Som tidigare nämnt har de inte ChromeCast inbyggt men väl MiraCast,. MiraCast fungerar inte med Appleprodukter.

Ingen av de ovan nämnda modellerna har bakmonterad belysning utan den sitter i kanterna på TVn. Ingen zonindelning och ger inte den fördelen att öka kontrasten genom zonindelad ljusdämpning. Jämfört med en OLED står de sig slätt.

 

Philips har fixat lite fler appar till Saphisystemet men Android leder fortfarande stort!

 

Jag hänger inte riktigt med i din text så jag kan inte besvara allt du skriver.

Det är olika priser på OLED beroende på hur bra panelen är, hur bra elektroniken som styr allt är och hur bra ljud man petat in i produkten.

 

Det finns olika lösningar på ljudet i OLED-TV och även LCD-TV. Här är ett exempel på en Philips-TV där Philips tagit hjälp av det välrenommerade högtalarfabrikatet Bowers & Wilkins. Man har monterat en ljudlist på benställningen för att erbjuda ett bra ljud i samband med köpet av TVn.

 

Här är ett annat exempel från Philips där man gjort foten på benställningen som en högtalarlåda:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5180687

 

Andra fabrikat har andra fina lösningar för att få bra ljud från start. I de flesta fall är dock ljudet acceptabelt men långt ifrån bra. De tunnaste TV-apparaterna lider stort med ljud av låg kvalitet. TV som från början har ett lågt pris har producenten också bantat ned kvalitén på där även ljudet blir "lidande".

 

Om du skall välja en LCD istället för OLED måste du också acceptera att priset blir högre än den hos Elgiganten. För att komma riktigt nära bildkvalitén hos en OLED med en LCD-TV måste den ha zonindelad belysning som är monterad baktill på panelen samt någon variant av Q-dot-tekniken. Utan båda dessa villkor kommer en OLED att visa en bättre bild.

 

Ställt dig också frågan hur mycket du är beredd att betala för en TV och utgå hellre från den punkten är att sikta på något som du ändå kanske ångrar. Många TV-apparater idag ger en mycket bra bild.

 

En bekant till mig fick en Philips av den modell du länkat till, till Elgiganten , men i 55" storlek. Den visar en mycket bra bild och med 4k-film är den strålande!

Uppskalning av standardmaterial, där ser man klara brister i jämförelse med en bra TV.

Men allt är relativt!

 

Riktpriset på TVn du länkat till hos Elgiganten var 7990 kronor när den lanserades, ett pris som Elgiganten hade första gången jag såg den. 4444 kronor idag är ett fynd men du måste beakta de begränsningar som modellen har!

 

Lägger du till ca. 1500 kronor kan du välja den här istället:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035766

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5122100

 

Båda ovanstående modeller är identiska förutom foten på benställningen.

 

För de ca. 1500 kronor extra behöver du inte köpa till en ChromeCast  

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953881

 

för 390 kronor. Det innebär att prisskillnaden blir ca. 1150 kronor.

 

För de extra 1150 kronorna får du en något bättre panel (ger i grunden en aningens bild), bättre uppskalning, bättre rörelseskärpa (totalt sett bättre bild) och bättre ljud.

Du får 2 USB (1 på den billigare) 4 HDMI (3 på den billigare) och lite mer internminne.

 

I mina ögon är den värd de extra kronorna i jämförelse.

 

Ingen av modellerna har någon av teknikerna inom Q-dot.

 

Den billigaste OLED-TVn på marknaden idag är denna:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5180375

 

Tyvärr är det Saphi som är operativsystem i den TVn, vilket innebär att man måste köpa till ChromeCast för att kunna kasta från en Appleprodukt.

Det är också den enda OLED-TV jag kan hitta som är maximalt 50" stor. 

 

Hoppas svaret gav dig något.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...