Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moped bränsleläckage


nilsolofcarlson
 Share

Rekommendera Poster

nilsolofcarlson

Hej. Idag körde jag i 4 timmar med en sprillans ny moped som bara gått 24 mil med ett bränsleläckage till närmaste verkstad. Hade tyvärr inget annat val, var ovetande om problemet tills långt efter köpet. Kan motorn ha skadas av detta? Har ej lust att betala 5 000 kr för ett cylinder & kolv byte när jag nyss betalade 15 000 kr för den. Det är en Peugeot Kisbee 4-taktare från 2018 som går väldigt mjukt och fint i motor, och det känns jävligt surt om man redan skulle ha gjort sönder den. Läckte bara bensin när man gjorde gaspådrag.

 

Tack mvh nilsolofcarlson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag tror att du kan luta dig tillbaka. Motorn lär inte ta stryk av att det läcker bensin (den gick ju) och smörjningen sker ju med ett separat system

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nilsolofcarlson
1 timme sedan, skrev polken:

Som sprillans ny har du garanti på den. 

Jag tror tyvär inte att garantin gäller längre då den är från 2018. Jag köpte den av en tjen som bara aldrig använt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har köpt den begagnad oavsett i vilket skick den var när du köpte den, så kan du antingen klaga hos säljaren om du vill försöka låta köpet gå tillbaka "dolt fel", eller svälja att du inte kollade upp den mera vid köpet, och betala reparationen.

 

Det är ju ändå du som har besiktningsskyldigheten vid köpet, såvida du inte kommer överens skriftligt med säljaren om annat.

Jag antar att du fick alla papper på den inklusive kvittot som säljaren fick vid sitt köp av den. Vet inte hur lång garanti det är på dessa fordon, går ju att kolla upp. Sen beror det ju på hur detta "bränsleläckage" har uppkommit, enkelt fel, eller något som måste bytas ut? Har säljaren gjort något som säljaren inte berättat om, osv? Finns nog en del frågetecken ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nilsolofcarlson
8 timmar sedan, skrev Laso:

Eftersom du har köpt den begagnad oavsett i vilket skick den var när du köpte den, så kan du antingen klaga hos säljaren om du vill försöka låta köpet gå tillbaka "dolt fel", eller svälja att du inte kollade upp den mera vid köpet, och betala reparationen.

 

Det är ju ändå du som har besiktningsskyldigheten vid köpet, såvida du inte kommer överens skriftligt med säljaren om annat.

Jag antar att du fick alla papper på den inklusive kvittot som säljaren fick vid sitt köp av den. Vet inte hur lång garanti det är på dessa fordon, går ju att kolla upp. Sen beror det ju på hur detta "bränsleläckage" har uppkommit, enkelt fel, eller något som måste bytas ut? Har säljaren gjort något som säljaren inte berättat om, osv? Finns nog en del frågetecken ändå.

Är helt mitt fel att jag inte upptäckte detta när jag köpte moppen, jag var väl bländad av det faktum att den är ny. Det är möjligt att garantin gäller men spelar ändå ingen roll då jag bor långt bort från där den köptes och isåfall skulle repareras. Just nu är den hoss en MC verkstad. Det enda jag är rädd över är om motorn kan ha tagit skada efter jag körde den dit i ca 4 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl hur, eller var bränsleläckan finns/fanns?

Rann bensinen på utsidan är det ju ingen fara alls, utom för miljön. Har den på något märkligt sätt runnit in i växellådan i rikliga mängder kan ev. packboxar må dåligt. (Då de tål olja men kanske inte bensin)

Men jag håller med PP - den gick ju.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Glöm allt vad säljaransvar heter när man handlar av privatpersoner. Det är upp till dig att undersöka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Som Mikael 63 skriver. Det är det enda som möjligen  skulle kunna skada, men det är osannolikt. Byt olja om du är osäker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nilsolofcarlson
Postad (redigerade)
31 minuter sedan, skrev Mikael63:

Beror väl hur, eller var bränsleläckan finns/fanns?

Rann bensinen på utsidan är det ju ingen fara alls, utom för miljön. Har den på något märkligt sätt runnit in i växellådan i rikliga mängder kan ev. packboxar må dåligt. (Då de tål olja men kanske inte bensin)

Men jag håller med PP - den gick ju.

 

 

Det läckte mellan bensintanken och motorn, en liten spricka i en plast del som bensinen rinner i. Bensinen rann ut i hela underdelen av mopeden, avgassystem motor etc. Tur att den inte började brinna kom jag precis på. 

Men sen igen... det var ju inga enorma mängder heller, stod man stilla på samma plats i en minut så blev det ju en liten pöl på marken. Tanken var full när jag startade färden mot MC verkstaden och när jag var framme var den nästan tom. fyra timmars resa (5 mil) och den drar vanligtvis ca 0.25 liter milen.

 

alltså så rann UNGEFÄR hälften av bensinen ut över mopeden som annars skulle gått in i motorn. Det bara känns som om det är jäkligt dåligt för den. Men det kanske inte är mer än att den går sämre och man riskerar att brinna upp. 

 

Tack för era svar.

Redigerad av nilsolofcarlson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...