Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gästnätverk för IOT - meningsfullt?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Börjar nu få många smarta prylar hemma i nätverket så jag tänkte titta på det här med att ha dem i ett eget nätverk eftersom man läser att "sakernas internet" är bland det osäkraste som finns på hela internet (nåja, det är känslan man får iaf) och därför man bör ha dem i ett gästnätverk.
Jag förstår nu inte exakt vad en hackad smart pryl kan göra via mitt nätverk, Kan de ta sig in i min dator? Kan de göra bottar av dem för att attackera samhällsviktiga instutioner?

Men eftersom man läser att det är ett så "enormt" hot så måste man ju göra något antar jag.
Då tänkte jag att jag gör så att varje pryl får ett eget gästnätverk helt enkelt, men tydligen kan jag bara ha 3 gästnätverk på min Asus Blue Cave router.
Det hade iofs varit ganska jobbigt att konfigurera (för vissa av prylarna behöver prata med varandra)

Men sen slog det mig, för att komma åt de smarta prylarna, är inte förutsättningen att först måste de väl knäcka routerns säkerhet först? Gör de det så är det ju inte bara smarta prylarna som är i fara tänker jag. Och då blir det väl smått meningslöst med gästnätverk? Jag är inte i den situationen att besökare behöver använda mitt nätverk så jag behöver inget gästnätverk för den sakens skull.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många öppnar portar i routern, medvetet eller omedvetet via UPnP, för att det ska gå att styra sina saker när man inte är hemma. Det är väl då det blir mycket osäkert.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Finns alltid en risk med detta att skaffa smarta prylar som kopplas upp på internet via sitt nätverk.

Teoretiskt kan någon komma åt din dator genom att hacka sig in i din uppkopplade övervakningskamera, smart-tv med android, eller ditt uppkopplade kylskåp. Dom måste naturligtvis gå genom din router, därför är det viktigt att man börjar att ha en bra lösenord just för routern.

Men man bör byta i sina andra smarta prylar också, så blir det ännu bättre.

 

Vill man vara extra säker kan man lägga sina smarta uppkopplade prylar i en eget nätnivå.

Normalt ligger troligen dina vanliga enheter inom samma lokala ipnummer, t.ex 192.168.1. 1 upp till 199

Om du istället lägger dina smarta prylar på egen nivå, t.ex max upp till 192.168.1.2 upp 254 så har du gett dom ett eget nät.
T.ex 192.168.1.201 och sedan upp till 254


Du kan gå ända upp till 192.168.254.254 men då finns alltid risken att man få trilskas lite när man är uppe på dessa nivåer.

 

Allt beror på vilka möjligheter din router har, vissa har ett eller flera gästnät med lösenord man kan nyttja, eller som sagt att lägga enheterna på en egen siffernivå för lokala ipnätet.

 

Men det vanligaste är att man ser till så man byter lösenord på routern och allt man har uppkopplat, inte samma på alla utan olika på alla, ändra gärna dessa någon gång ibland, byta lösenord ska man alltid göra ibland ändå.

 

Finns andra möjligheter också, men det är mera avancerat.

Redigerad av Laso
Redigering av Ipadress nr.
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

på egen nivå, t.ex 192.168.1.300-399 så har du gett dom ett eget nät.

Är det ens möjligt att använda tal över 254?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Finns alltid en risk med detta att skaffa smarta prylar som kopplas upp på internet via sitt nätverk.

Teoretiskt kan någon komma åt din dator genom att hacka sig in i din uppkopplade övervakningskamera, smart-tv med android, eller ditt uppkopplade kylskåp. Dom måste naturligtvis gå genom din router, därför är det viktigt att man börjar att ha en bra lösenord just för routern.

Men man bör byta i sina andra smarta prylar också, så blir det ännu bättre.

 

Vill man vara extra säker kan man lägga sina smarta uppkopplade prylar i en eget nätnivå.

Normalt ligger troligen dina vanliga enheter inom samma lokala ipnummer, t.ex 192.168.1.1-199

Om du istället lägger dina smarta prylar på egen nivå, t.ex 192.168.1.300-399 så har du gett dom ett eget nät.

 

Allt beror på vilka möjligheter din router har, vissa har ett eller flera gästnät med lösenord man kan nyttja, eller som sagt att lägga enheterna på en egen siffernivå för lokala ipnätet.

 

Men det vanligaste är att man ser till så man byter lösenord på routern och allt man har uppkopplat, inte samma på alla utan olika på alla, ändra gärna dessa någon gång ibland, byta lösenord ska man alltid göra ibland ändå.

 

Finns andra möjligheter också, men det är mera avancerat.

Tackar för tipsen. Routern har jag förstås bytt användarnamn och lösenord på och routern i sig har ett skydd inbyggt från fabrik så att säga (McAfee) Smarta saker som Philips Hue, Sonos, Google Home, Logitech Hub och Glue smarta lås har egna appar som man måste skapa konto på så jag antar att de är skyddade.

Det där med nätnivå har jag inte tänkt på utan de har fått det interna IP de fått autmatiskt vid installationen. vet inte vad som styr vilka nummer de får. De har fått till synes slumpmässiga nummer inom spannet 192.168.1.14-167

Jag har ibland med tidigare routrar ändrat routerns automatiska IP-nummer som alltid varit 192.168.1.1 till t.ex. 192.168.25.32 och tänkt att det blivit säkrare på nåt sätt (utan att veta varför egentligen) Men med denna nya glömde jag bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...