Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tung takkrona i gipstak


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Här är ett gipstak och en krok för 25 kg. Jag har skaffat en enorm kristallkrona som väger typ 40 Kg. Hur ordnar jag det, dvs en ny krok men hur fäster man den i gipstak? Min tanke är att ta bort själva plasthöljet och den lilla kroken. Behålla sladdarna. Jag minns att jag gjort nått liknande och fick råd härifrån. Har för mig att jag använde nån metall plugg som på nått vis öppnades inuti som ett paraply? Men 40 - 45 Kg är tungt. Vad behöver jag och var köper jag? Hur gör jag? 
 

D274B286-3DCE-4F78-B2C9-148470D84D8D.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver hitta en träregel att sätta en skruvkrok i.

Alternativt om det finns ett gjutet betongvalv ovan gipsskivan men det kan bli knepigt då du torde ha ett tomrum mellan valv & gips.

 

Även med metallexpander (typ "molly") så kommer du bara upp i 18 kg vid enkelgips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men hur ska jag hitta en regel. Kanske att skruvarna i nuvarande sitter på regel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Men hur ska jag hitta en regel

Antingen med en detektor eller så får man knacka med knogarna på gipsskivan och där det inte låter ihåligt kan det finnas en regel. Då tar man en smal mejsel och trycker genom gipsskivan för att känna efter.

Är det "bom" får man täta/dölja hålet med lite akrylmassa.

 

Sedan gäller ju att det finns en regel som passar med tänkt placering av kronan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Jag har skaffat en enorm kristallkrona som väger typ 40 Kg.

Här är det dags att anlita en fackman.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)

Hemma hos min morfar har mamma berättat att lösningen för att hänga upp kristallkronan var att upphängningen gick upp genom taket och på vindsgolvet stack det upp en gängad stång med mutter.

När familjen satt och åt var samtidigt hantverkare sysselsatta på vinden.

Eftersom stången var ivägen skruvade en av muttern varpå kristallkronan landade på bordet.

Därav märk muttern och stång med en varningstext så detta inte upprepas.

För hantverkare jobbar likadant nu 100 år senare. Enligt en vän som varit med om det.

Borra hål i betong är lätt med en borrhammare, tex

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borrhammare/elektriska-borrhammare/borrhammare-001199/

Har den själv.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Dilemmat är att jag inte har en vind ovanpå ? Är ett nedsänkt tak. Men jag tänker ändå att nuvarande krok kanske kan hålla.... För den är ordentligt iskruvad med långa skruvar och plugg... det låter även stumt där just den sitter. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Misstänker att för det första så håller inte den befintliga "hänganordningen" i taket för 40 kg. Kan du bara då dit en ordentlig regel fäst i en bärande regel i taket och sedan montera en ordentlig "hänganordning" i denna regel så kan du lätt hänga 40 kg i denna.

 

Skulle nog rekommendera dig att kontakta fackman för att få jobbet utfört. En 40 kg kristallkrona är ju värd en slant om den skulle braka i golvet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
På 2020-05-20 på 22:02, skrev Mikael63:

Antingen med en detektor eller så får man knacka med knogarna på gipsskivan och där det inte låter ihåligt kan det finnas en regel. Då tar man en smal mejsel och trycker genom gipsskivan för att känna efter.

Är det "bom" får man täta/dölja hålet med lite akrylmassa.

 

Sedan gäller ju att det finns en regel som passar med tänkt placering 

Då ht jag hittat en regel ? Har jag nu gjort rätt? Se bilder / kommer det att hålla? 
 

 

FFF45690-6BF2-42AE-A999-56D161713A7B.jpeg

2A6FAE29-D140-44AA-9B38-FCE82C586E82.jpeg

69A40DDA-412F-461C-B46D-09C3CEADD3F7.jpeg

D11E0D9F-52CA-4B64-B293-0178C20492DF.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ser fint ut. Med synlig regel, jag utgår ifrån att det är en kraftig regel, blir det ingen tvekan om att du är ”mitt i” med krok.

 

Med tanke på kronans vikt så ska nog en kraftigare krok väljas.

 

"Hans-Even, Clas Ohlson
 

Kroken i seg selv tåler en del, men festet tåler nok ikke like mye. Det blir vanskelig å si nøyaktig hvor mye vekt den tåler om du bor eksempel borer et hull i et betong-tak, og fester den med en nylon-plugg, men man bør for eksempel ikke bruke en slik krok til å henge opp en stor og tung lysekrone. Mindre lysekroner og lamper bør gå fint."
 

Källa: https://www.clasohlson.com/se/Skruvkrok/p/21-2748

 

Edit.

 

Ett regelverk som är uppsatt i efterhand för ett innertak av gips är inte alltid dimensionerat för laster av exempelvis ljuskronor på 40 kilo.

 

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men vad ska jag i så fall ha för en annan krok? För att vara på säkra sidan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, jag skulle aldrig hänga 40 kg i en sådan krok. För att klara 40 kg  skulle jag nog säga att den borde hålla för dig även om du tar och håller i ett rep och hänger där en timma.

Dvs två, tre eller fler av de där  krokarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Men min krok har ju en längre gänga? Är det inte bättre? Plus det korta gängan borde väl vara mer riskabel? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Menar du då att 90 kilo innebär det att Själva kroken håller för 90 Kg - dvs kroken i sig själv (materialet) - eller gängornas infästning i träet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkaren av kroken torde ta ansvar för sin produkts beskaffenhet. Hur sedan kroken används, om den skruvas i friskt virke av rätt träslag för konstruktionen med lämplig dimension eller dess många motsatsvariabler, torde inte tillverkaren av kroken kunna ansvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ok då köper jag den. Men en fråga till, kan jag använda samma hål som föregående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Möjligen får du borra upp hålet lite försiktigt då den här kroken är 7,5 mm i diameter och den tidigare var 4 mm i diameter. Skruva in kroken lämpligt djupt.

 

Sedan får vi hoppas att gipstaket håller för den här vikten. Är inte regelverket kraftigt nog så riskerar du att få gipsa om hela taket i det aktuella rummet. Därav tidigare förslag att anlita fackman när det rör sig om så här stora vikter.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Men hur ska en fackman kunna göra ett annorlunda jobb? Gipset väger kanske 10 kg / m2 och regelverket som sitter där nu måste ju vara uppskruvat för att tåla det.

 

Hur ska en fackman man kunna verifiera exakt hur mycket extra belastning som går att sätta i regelverket? Det måste ju vara en omöjlighet.

 

När det endast är gängorna som håller lasten är det ju rimligt att ha en så grov skruv som möjligt, men utan att öppna upp mer i taket finns det ju inget annat att göra.

 

Skaffa en så grov krok som möjligt, om du är rädd för att den dyrbara lampan kommer ner så testa att belasta med något annat först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev MrMadMike:

Men hur ska en fackman kunna göra ett annorlunda jobb? Gipset väger kanske 10 kg / m2 och regelverket som sitter där nu måste ju vara uppskruvat för att tåla det.

 

Hur ska en fackman man kunna verifiera exakt hur mycket extra belastning som går att sätta i regelverket? Det måste ju vara en omöjlighet.

Fråga en fackman. 

Tråden är över ett år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden får vara precis hur gammal som helst, det finns ändå inget sätt som en fackman kan avgöra hur stor last som kan hängas upp i taket utan att riva ner och se efter.

 

Rådet till den som hittar tråden borde därför inte vara att fråga en fackman om man har kommit till det läge som trådskaparen gjorde, utan borde vara att hitta grövsta möjliga skruv och prova (eller riva ner och bygga om taket på nytt om man vill vara säker).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...