Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags för ny dator...tydligen...


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Det är  mycket jag inte förstår... En av dessa saker är varför min webbläsare fortfarande krånglar. Har gjort hårddisk byte och tömt historik (ej kakor dock) men den störtar ändå oförklarligt. Spelar jag musik via Y-tube och går in på Google Translate så stör det i ljudet (ja, verkligen). Och varm blir den också. Den temp styrda fläkten går i ett... Det är tydligen dags för ny dator. Det mest logiska vore att köpa en enkortsdator men då har jag ingen plats för hårddiskarna. Och jag vill ha mitt egenhändigt målade chassi. Även om det är tätt så det blir för varmt. Dessutom vill jag ha lösa kort till grafik, ljud, nätverk i min dator. Att låta moderkortet sköta allt känns "för enkelt". Det var inte så man byggde datorer förut. Och min dator fungerar ju till 99.5%! Det är bara "eldräven" som bråkar... Känns som jag måste fundera på det här...en runda till...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med damm i fläktarna?

Kan det vara så att processorfläkten behöver monteras om med ny kylpasta?

 

När det gäller webbläsare beror många problem på att det är något tillägg som inte fungerar riktigt bra eller att ett par tillägg "krockar" med varandra. Har du prövat med att inaktivera samtliga tillägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden ligger i https://eforum.idg.se/forum/26-avreagera-dig/ varför du kanske mer vill ha moraliskt stöd, åt ena eller andra hållet, än tekniksupport?

 

Oavsett:

Om det är så att datorn fungerar

1 timme sedan, skrev DePhaz:

till 99.5%!

och du inte vill skrota Firefox till förmån för resurssnålare webbläsare (Chromium browser) samt att du vill behålla dina hårddiskar och ditt målade chassie, men ändå köpa något nytt, så kanske du ska:

1. Köpa dig en liten behändig dator, kanske en bärbar sådan.

2. "Bygga om" din nuvarande dator till en filserver med ett stabilt och skapligt resurssnålt operativsystem som LMDE.

 

Datorn kan då leva vidare och göra nytta, slipper gräma dig över att överge den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Cecilia: Har ingen aning men jag tycker inte det borde finnas så mycket damm. Reagerar mest på att fläkten "varvar upp" så ofta. (Detta är inte CPU fläkten utan en fläkt som sitter i bakkant på datorn. Och chassi sidan är bortmonterad). Har testat med tilläggen avstängda och har i stort sett bara uBlock aktivt.

 

Mikael: Jo, jag fiskar väl i  första hand efter lite stöd. Har en lätt version av Linux Mint installerad. Har inget "internt" nätverk hemma och tror inte jag skaffar det. Har inga viktiga filer och jag kör backuper på det jag vill spara. Men tack för tipset.

 

Edit: Har testat Chrome och det fungerar bra. Men den webbläsaren har inga uppdateringar längre om man bara har ett 32-bitars OS (har bara 32-bit CPU). 

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon koll på temperaturerna i datorn?

Det borde ju finnas en anledning till att fläkten varvar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Har du någon koll på temperaturerna i datorn?

Det borde ju finnas en anledning till att fläkten varvar upp.

Har inte en aning. Vill minnas att fläkten har en egen sensor. Ska testa lite saker framåt helgen. 

 

Håhå jaja, så blir det väl när man återvinner diverse delar man har. Trodde det skulle gå bra. Tydligen inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...