Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetscertifikat för webplats saknas


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

Jag använder ett visst travtipsprogram som i steg 1 hämtar startlistor från ATG. Det görs genom att klicka på en ATG-dialogrutan, varvid hämtningen sker. Men sedan någon vecka tillbaka händer ingenting då annat än att en ruta dyker upp med beskedet att "säkerhetscertifikat saknas för webplatsen" (ATG) eller ibland att "säkerhetscertifikatet har gått ut". Tillverkaren av programmet känner inte till det här problemet. Det är dock inga problem att öppna www.atg.se direkt från Mozilla Firefox eller  någon annan webbläsare. Programleverantören uppger att programmet använder en "egen webbläsare" när det hämtar startlistorna men vet inte vilken webbläsare det är på grund av att det är ett programmeringsföretag som skapat programmet.

Tips? (inte travtips!)

Redigerad av Mållgan
förtydligande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag valt Google Chrome som standardwebbläsare och då hämtar programmet startlistor från ATGs webbsida men sedan dyker följande signal upp när jag fortsätter med programmet. Jag kan klicka bort varningen återkommande utan att det saboterar användningen av programmet. Irriterande dock med den återkommande varningen.

Skärmdump .png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kommer det upp för information om du klickar på Visa certifikat?

 

Går det bra att använda Chrome för att kolla på atg.se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Alla webbläsare fungerar för att komma in på www.atg.se.

2. Här är bilder på de tre flikarna under "Certifikat".

 

Certifikat-Allmänt.png

Certifikat-Certifieringssökväg.png

Certifikat-information.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så det gäller static.hotjar.com som tydligen anropas av ATG när man vill hämta data men inte när man besöker atg.se. Felmeddelandet betyder att det inte går att kolla om certifikatet har dragits tillbaka, vilket kan ske när ett certifikat hamnar i orätta händer.

 

Du kan pröva med att stänga av kontrollen av eventuell tillbakadragning, men det sänker säkerheten när du surfar.

Sök på ordet Internetalternativ och välj det när det kommer upp i listan.

Ett fönster med rubriken Egenskaper för Internet visas.

Välj fliken Avancerat.

Leta reda på rubriken Säkerhet i den långa listan.

En bit ner under den rubriken finns ett alternativ som heter Kontrollera om certifikat har återkallats av utgivaren.

Ta bort bocken framför det alternativet.

Klicka på OK för att spara och avsluta.

Starta om datorn (kanske inte behövs så du kan pröva först).

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Efter att jag tog bort bocken kommer inte det irriterande meddelandet fram när jag provar programmet på morgondagens GS75-tävlingar. MEN, när jag provar programmet på morgondagens V64-tävlingar så dyker meddelandet upp! Jag har startat om datorn. Frågan får vila tills vidare om du inte har några andra ideèer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr känner jag inte till någon annan inställning om återkallade certifikat i Windows än den jag tog upp tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...