Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Corona stödpaket


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

En fråga:

 

Om man har ett aktiebolag som påverkas av Coronakrisen och bara är själv i företaget. Kan man då permittera sig själv?

 

och hur funkar det då om man är timanställd i en annan  organisation när man har aktiebolaget  permitterat? 
 

Mitt företag förlorar intäkter under Corona. 
Vilka får hjälp? 
 

Edit

Det verkar som aktiebolag (enmans) ej inkluderas av stödpaketen. 
 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste att det typ skulle gå att vara registrerad som arbetslös utan att vara tvungen att avsluta företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan sätta dig själv i korttidsarbete (tidigare permittering) om du är anställd av ditt eget aktiebolag.

Citat

Om alla andra förutsättningar är uppfyllda kan ditt företag få stöd för dig som ägare, om du är anställd. Stödet kräver alltså en organisationsform där du som ägare kan vara anställd.

https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/samlad-information-om-covid-19/korttidsarbete.html

 

Vad gäller timanställning i annat bolag är det inte lika glasklart. Men rimligtvis kan du ej jobba fler timmar i det bolaget än vad som motsvarar den arbetstidsminskning du gjort i ditt egna bolag. Det är dock bara gissning från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp., jag arbetar i en organisation utanför bolaget till juni typ. Är ju bara typ vissa dagar. Par ggr i veckan heldagar typ. 
 

Är ej där i juli och augusti. juli och augusti brukar förvisso vara lågsäsong för företaget men just nu i mars -april  och även maj troligtvis noll om inte nåt sker. 
 

Hur ska man göra? Ringa nån så man vet vad som gäller? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...