Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korrupt MRT.exe


zefr
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa.

Jag har en stationär dator med 3 OS diskar – 2 st SSD och en HDD. Hårddisken har Windows 7 Ult. med 2 konton och går efter ett updaterings-försök, för rätt så länge sedan, inte att uppdatera eller ens starta(når inte hela vägen fram). Jag har hittat åtminstone 2 korrupta filer i Windows\System32 som jag inte kan ta bort(saknar behörighet och filerna är skrivskyddade och eller låsta på något sätt). Filerna är (Malicious Removal Tool) 1. MRT.exe (med felaktig filstorlek) och 2. MRT.exe(KB890830) och ligger i katalogen efter varandra. Har försökt att ta bort dem m h a Windows Explorer och CMD men det fungerar inte ens att byta till rätt disk och Windows Explorer kan inte komma åt filerna – Så fort jag bara pekar på en av filerna så hänger sig Windows Explorer och senare hela systemet så att jag blir tvungen att starta om.

Vill gärna, om det går, kunna använda systemet igen under en tid(Vill helst undvika att ta bort allt)

Finns det någon möjlighet att använda t ex annat program och köra kommandon som t ex Delete, Remove, Erase eller annat. Föreställer mig att jag i så fall kan ersätta dessa filer  med 1 frisk MRT.exe från parallellsystemet som också är Windows 7 Ult. alternativt bara låta filen saknas.

 

Vore tacksam för hjälp och kommentarer om felet känns igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du manuellt ska ta bort/byta systemfiler. Använd, om det går, de inbyggda verktygen för just detta. Dvs. DISM och sfc till att börja med. 

 

om systemet har internetåtkomst, kör först (som administratör): 

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth 

efter det

sfc /scannow

 

läs mer om dessa verktyg: 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
1 timme sedan, skrev zefr:

Så fort jag bara pekar på en av filerna så hänger sig Windows Explorer och senare hela systemet så att jag blir tvungen att starta om.

För mig så låter det som risk för att hårddisken är dålig och att just de filerna ligger på ett trasigt ställe som gör att det inte längre går att läsa dem.

 

MRT.exe är ju inte en fil som används normalt av Windows under uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med båda föregående "talare".

Vill du pröva att ta bort filen kan du testa att starta upp någon Linux-dist. (om du inte har det på någon av SSD,erna?)

Jag, eller rättare en kusin, hade problem med några loggfiler som orsakade felmeddelanden. De filerna gick inte att ta bort med Linux och det berodde på att de var "för" skadade.

 

Programmen testdisk/photorec kan återställa raderade filer, kanske kan de även radera icke tidigare raderade filer med(?)

Redigerad av Mikael63
nix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba svar ? Skall titta närmare på hur jag skall göra med era råd i åtanke. Går det inte att få ordning på så får jag väl kopiera "viktiga" filer och formatera om HDDn (evt kassera den) Vet bara att jag måste välja rätt tillfälle för det tar väldigt lång tid att köra igenom disken vad man än gör(kanske ytterligare ett tecken på att den inte mår så bra.

 

TACK mvh zefr

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...