Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

UbuntuDDE - remix med deepin


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Vet nu inte om det är fler än jag som är förälskade i den vackraste skrivbordsmiljön i linuxvärlden som deepin Linux är enligt mig, men tänkte i alla fall tipsa den som är det att i dagarna  har kommit en remix av ubuntu 20.04 med deepin skrivbordsmiljö. Jag själv slutade använda originalet pga. min "paranoia" för kinesiska regimen och välkomnar en "fri" variant.

Det kinesiska originalet använder debian stable som bas, men här har några utvecklare använt ubuntu som bas.
Det är en beta-version än så länge och dras som sådan med diverse buggar och alla deepinrelaterade program är inte med ännu. Man får installera det man vill ha via synaptic (Deepin Terminal, deepin movie osv.) Jag kör den i en virtualbox och den har förstås sina buggar, men utvecklarna fixar dem vartefter de får in rapporter. Om du tar ner den rekommenderar jag torrent-varianten då utvecklarens dagliga mängd nedladdningar i google drive snabbt tar slut och sourceforge var slött som attan.
https://ubuntudde.com/

 

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att när man startar upp UbuntuDDE live så finns det ingen sedvanlig installations-ikon på skrivbordet. Den finns i programmenyn. Och när man installerar den så kan man tro att inget händer då man bara ser en tom ruta efter att man angett sina inställningar för språk osv. Men hav tålamod, det kommer. De kommer att fixa detta.
Man rekommenderas att inte köra i "effect mode" i virtuell miljö. Har man bara angett tillräckligt med minne och antal processorer (Jag har tilldelat virtualbox 14GB i minne, 128MB videominne och 4 processorer) så kan man det, men det är som sagt buggigt fortfarande och ibland försvinner de visuella förbättringarna och återgår till vanligt läge utan allt bling bling. Kommer förmodligen att fixas med tiden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Önskar statusuppdatering! ?

 

Jag har, förutom min gamla testdator, två bärbara datorer "till övers". Två olika generationer av Fujitsu Siemens.

Ligger bara och samlar damm. Någon version av Linux Mint + Windows 10 på den ena och något liknande på den andra.

 

Mint är fortfarande favoriten (som jo bör vara den dist som finns i en MintBox) även om jag numera gillar Ubuntu MATE Gorilla. Funderade på om jag skulle ta och åtminstone uppdatera dessa båda datorer, funderade på om jag skulle slänga in den i den ena. Men så kom jag att tänka på Deepin.

 

Googlade lite angående detta med Kina som ursprungsland. Hittade några forumtrådar och artiklar. Inget som skulle påvisa något mer oroväckande än ex. Google Analytics..

Någon menar att om säkerhetstjänsten skulle vilja spionera så har de andra metoder för det än via en skrivbordsmiljö.

Själv funderar jag på, om så vore, vilket intresse den kinesiska säkerhetstjänsten skulle ha av att spionera på mig?

Kanske om jag vore en kinesisk "avhoppare", en politisk "bråkstake", uppviglare (á Donald kanske?) osv.

 

Nåja.. så vad skulle du @Hakinger rekommendera mig idag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde UbuntuDDE i några veckor i Virtualbox, men installerade den aldrig på riktigt. Så jag vet inte hur den är idag. Men ska nog testa och köra in den efter att jag lekt färdigt med Pop!_OS.
Angående att deepin är kinesiskt så har du naturligtvis rätt i att i dagsläget är det nog ingen fara och sannolikheten att den lilla människan skulle drabbas av något av att använda deepin. Och personligen var jag inte särskilt orolig för hysterin som uppstod för några år sen om deras programvarubibliotek. deepin ändrade förövrigt så att deras google-variant inte längre samlade in de harmlösa data den gjorde för att stilla oron. Det var smått löjlig upprördhet tycker jag.

UbuntuDDE är dock utvecklad av andra än företaget som skapat deepin, de använder förvisso deepins bibliotek så att den fungerar på Ubuntu, men jag tänker mig att de har faktisk koll på koden lite mer i "realtid" så att säga eftersom de behöver underhålla sin distro. Även om deepin är öppen källkod så att "vem som helst" kan kontrollera koden så tror jag inte att "vem som helst" sitter och kontrollerar koden särskilt ofta.
Min paranoia handlar inte så mycket om att regimen skulle spionera på användarna utan framtida uppdateringar och cyberkrig (som ju pågår ständigt) Inte för att jag är kunnig nog att säga exakt vad de kan göra med några miljoner användares datorer i ett cyberkrig, men ändå har jag svårt att lita på regimen som enligt lag har rätt att använda alla kinesiska företag för militära- och underrättelseändamål. Företagen i sig har inget att säga till om även om de skulle drista sig till det.
Men man behöver ju inte vara lika paranoid som mig. Man väljer själv vad man litar på och inte :)

Om du frågar mig vad jag rekommenderar så är det naturligtvis MX-linux som jag nu använt ett år och som visat sig vara minst lika stabil och problemfri som Linux Mint. Jag använder sen i augusti deras KDE-version då jag egentligen aldrig varit nån större vän av XFCE. Man får inte den senaste versionen av plasma men den version man får (5.14.5) är stabil och kommer förmodligen inte att uppdateras förrän debian stable stöder det nya. Det tar också lite längre tid att få senaste Nvidia drivers har jag märkt. Beror antagligen på att de vill testa länge så att det inte stör stabiliteten.
Du häller ju på med rasperry förresten, jag läste häromdagen att MX har gjort en variant för den också. Dock i beta än så länge.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-04-07 15:38, skrev Hakinger:

Kan lägga till att när man startar upp UbuntuDDE live så finns det ingen sedvanlig installations-ikon på skrivbordet. Den finns i programmenyn. Och när man installerar den så kan man tro att inget händer då man bara ser en tom ruta efter att man angett sina inställningar för språk osv. Men hav tålamod, det kommer. De kommer att fixa detta.

Hämtade den, tänkte lägga in den på testdatorn. Nu finns en sådan ikon på skrivbordet men fortfarande saknas någon indikator som visar om installationen fortgår, eller ej. Bara skrivbordet framme...

 

ed. Nä något gick fel, tydligen...

Skippar denna dist då.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ha varit en sådan installationsruta, jag gick och gjorde annat sedan installationen dragit igång, när jag kommer tillbaks är det bara skrivbordet som visas men aktivitet på USB-minnet jag installerar från så man tror ju att den jobbar på då.

 

OT. Testar Peppermint nu ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

.

 

OT. Testar Peppermint nu ;)

 

Återkom gärna med vad du tycker om den.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...