Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hakinger

UbuntuDDE - remix med deepin

Rekommendera Poster

Hakinger
Postad (redigerade)

Vet nu inte om det är fler än jag som är förälskade i den vackraste skrivbordsmiljön i linuxvärlden som deepin Linux är enligt mig, men tänkte i alla fall tipsa den som är det att i dagarna  har kommit en remix av ubuntu 20.04 med deepin skrivbordsmiljö. Jag själv slutade använda originalet pga. min "paranoia" för kinesiska regimen och välkomnar en "fri" variant.

Det kinesiska originalet använder debian stable som bas, men här har några utvecklare använt ubuntu som bas.
Det är en beta-version än så länge och dras som sådan med diverse buggar och alla deepinrelaterade program är inte med ännu. Man får installera det man vill ha via synaptic (Deepin Terminal, deepin movie osv.) Jag kör den i en virtualbox och den har förstås sina buggar, men utvecklarna fixar dem vartefter de får in rapporter. Om du tar ner den rekommenderar jag torrent-varianten då utvecklarens dagliga mängd nedladdningar i google drive snabbt tar slut och sourceforge var slött som attan.
https://ubuntudde.com/

Redigerad av Pentti H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hakinger

Kan lägga till att när man startar upp UbuntuDDE live så finns det ingen sedvanlig installations-ikon på skrivbordet. Den finns i programmenyn. Och när man installerar den så kan man tro att inget händer då man bara ser en tom ruta efter att man angett sina inställningar för språk osv. Men hav tålamod, det kommer. De kommer att fixa detta.
Man rekommenderas att inte köra i "effect mode" i virtuell miljö. Har man bara angett tillräckligt med minne och antal processorer (Jag har tilldelat virtualbox 14GB i minne, 128MB videominne och 4 processorer) så kan man det, men det är som sagt buggigt fortfarande och ibland försvinner de visuella förbättringarna och återgår till vanligt läge utan allt bling bling. Kommer förmodligen att fixas med tiden också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...