Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varm dator


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

Min "Mintdator" (laptop) har börjat kannas väldigt varm på sistone, För att få koll på temp. så installerade jag "Psensor - Temperature Monitor".

Och den visade närmast skräcktemperaturer, maxade 97 grader på både CPU och grafikkort. Även realtidstempen (Value) låg på drygt 90 grader hela tiden.

Såg att angivelsen för fläktvarvtal låg på 0, så jag antog att fläkten hade gått till de sälla jaktmarkerna, och beredde mig på att byta fläkten.

Men vid kontroll visade det sig att fläkten fungerade, men den hade ett dammlager på sig. Inte jättemycket damm, men jag plockade iaf fram dammsugaren och rengjorde fläkten och öppningarna för inkommande luft.

Startade sedan upp, och den fick jobba på ungefär som före rengöringen. Blev minst sagt förvånad över resultatet.

Alla temperaturer för CPU och grafikkortet hade sjunkit med i runda tal 50 grader. Se bilden.

Fläktens varvtal visar fortsatt 0 RPM, så tydligen registreras inte det värdet.

Eftersom onormalt höga temperaturer kan bryta ned den tuffaste dator i förtid, vill jag med det här inlägget visa att man med enkla åtgärder kan förlänga livslängden avsevärt.

Kan väl också tala om att det inte var jättelänge sedan jag rengjorde fläkten, kanske 2 år sedan.

 

 

 

Skärmbild från 2020-04-02 17-00-35.png

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alla sensor program känner av alla dators rapportsystem. Ibland kan inte bara  fläktar räknas fel utan även temperaturer.

men bra att göra rent ibland, det kan bli rejält dammigt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte känner sig bekväm med att skruva och mecka på datorn, men ändå vill försöka rensa den från damm, kan man placera dammsugarmunstycket mot utblåskanalen från fläkten och suga den vägen. Försök att få det så tätt som möjligt mot kanalen för bästa sugeffekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då riskerar man:

1. Att fläkten roterar "för fort" med lagerskador som följd.

2. Att fläkten roterar och fungerar som en generator som alstrar (för hög) spänning "bakvägen".

 

Att använda dammsugare medför alltid en risk att statisk elektricitet uppstår och ev. med skador på komponenter som följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Då riskerar man:

1. Att fläkten roterar "för fort" med lagerskador som följd.

2. Att fläkten roterar och fungerar som en generator som alstrar (för hög) spänning "bakvägen".

Naturligtvis har du rätt, rent teoretiskt.

 

Ifråga om lagerskador på fläkten, så är ju inte den här dammsugningen nån lång procedur. 10 sek bör räcka för att få bort damm som ligger löst. Tyvärr har ju dammet en förmåga att bli "fett" och fastnar därför på fläktbladen. Och för ordentlig rengöring demonterar jag alltid fläkten och använder borste på dammsugaren.

Att fläkten skulle kunna agera som generator och alstra höga spänningar kan jag (med tvekan) köpa.

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Att använda dammsugare medför alltid en risk att statisk elektricitet uppstår och ev. med skador på komponenter som följd.

Att statisk elektricitet är farligt för elektronikkomponenter, det vet jag, efter att jag byggt många datorer, och då varit jordad både här och där.

Att dammsuga inuti en dator får man absolut inte göra, nej då är det tryckluft som gäller.

Men frågan är ju om det är farligt att dammsuga mot datorchassit, som du antyder?

Isf kan man väl inte dammsuga tangentbordet heller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...