Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej lägga in FInsk översättning i Thunderbird!


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har försökt flera ggr att ladda ned och installerar Finsk översättning i Thunderbird men det går inte.

Engelska har gått bra att göra och jag förstå inte att det inte fungerar.

Jag väljer lägg till ordlista och sedan väljer jag Finska och följer anvisningarna med att ladda ned och installerar. När det är klart står det

att det är installerat. Sedan när jag ska använda det och väljer språk finns bara Engelska och Svenska!

 

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du följt anvisningarna här till punkt och pricka?
https://support.mozilla.org/en-US/kb/how-install-and-use-another-language-dictionary-th

https://addons.thunderbird.net/sv-SE/thunderbird/language-tools/

(Om du installerar ett ordboks-tillägg lägger du till ett nytt språkalternativ i din Thunderbird stavningskontroll, som kontrollerar stavningen när du fyller i webbformulär. Språkpaketstillägg ändrar språket i hela applikationen.)

 

Jag föreslår att du avinstallerar den finska stavningskontrollen och installerar den på nytt. Men observera meddelandet "Scheduled maintenance: Thursday, April 2, between 3pm and 5pm UTC. This site will have limited functionality while we undergo maintenance to improve your experience."

 

Men du har skrivit översättning. Något sånt tillägg känner jag inte till. Skulle det finnas så bygger det väl på Google Översätt eller något annat automatiskt översättningsprogram som inte har en chans att klara ett språk som finska där man inte kan översätta ord för ord utan måste behärska grammatiken så man skriver de riktiga ändelserna på orden.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag uttryckte mig fel det är inte fråga om "översättning" Det är ordlistan det handlar om!

Jag ska kolla länken du bifogat och ska se om jag kan hitta hur man av installera det och prova att installera det på nytt.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det står hur man ska installera och avinstallera en ordlista: "That's it! Your new dictionary is installed.  To uninstall it, open the Add-ons Manager, find the dictionary on the Dictionaries or Extensions panel and click the Remove button next to it."  Jag har inte installerat några tillägg själv men jag förmodar att man kommer till Tilläggshanteraren genom att välja Verktyg i menyn och gå till > Inställningar för tillägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du beskriver är precis som jag gjort hela tiden. Det går inte att avinstallera nåt som inte är installerat.

Jag ska prova en sak till att göra om det får det att fungera. Stänga av några tillägg i webbläsaren. Vet ej om det

är något av dessa som stör. Använder Mozilla Firefox!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Thunderbird...

 

Verktyg-Tillägg, skriv "finnish" i sökrutan uppe till höger och klicka enter.

Då får du upp flera val för "Finnish"

Klicka på Lägg till i Thunderbird.

 

Sedan återfinns dessa under Tillägg och Teman. Och du väljer språk under Språk som vanligt.

 

Eller är det något annat du letar efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag visa hur det ser ut samt hur jag gör. Så kanske ni förstår bättre!

Sista bilden står det att det lagts till.

Alf

 

Image1.thumb.jpg.0a783866d307449ec57859e9677bae35.jpgImage2.thumb.jpg.e2a43dbb626bff7c8cf16e72b0545e36.jpg2022352325_Namnls3.thumb.jpg.359f1492be5aea8bcc29daa5a284d719.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Windows har du, ser inte ut som Windows 10?

Men det ser ju ut som att allt är rätt?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Laso:

Vilken version av Windows har du, ser inte ut som Windows 10?

Men det ser ju ut som att allt är rätt?!

Det är Win 7! Har inte provat på laptopen ännu. Där är det Win 10.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå dina skärmbilder AK-61, så hittade jag recensionerna här https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/finnish-language-pack-thunderb/

där det framgår att det var längesen det tillägget uppdaterades och därför är det numera inte kompatibelt med Firefox. Man får ju förstå utvecklaren också. Hen har väl inte haft tid och/eller lust att förändra det så det passar ihop med  Firefox nya förändringar.

by jvtk on Sept. 18, 2016 · I can't set spell checking in Finnish as default. Spell checking itself works fine. /
Itse lisäosa on varmaan ihan hyvä, mutta tekstiä ei voi oletuksena oikolukea suomen kielellä.
This review is for a previous version of the add-on (45.0).

 

by PArtu on Nov. 13, 2018 · Language pack is not compatible with thunderbird 60. Has not been updated for almost a year. This review is for a previous version of the add-on (52.0)

 

och Firefox-användare skriver den 15 jan, 2020:  The language pack I used has disappeared. Why? I successfully loaded a new language pack. It seems to be enabled, but I cant select that language for spell checking. Why? How can I use the old language pack, which worked perfectly?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Cecilia:

Language pack är för att ändra språket för Thunderbirds menyer och liknande men om det är stavningskontrollen du vill ha så är det Spellchecker eller Dictionary som ska installeras.

https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/language-tools/

Tack!

 

Jag trodde att det var Language pack jag skulle ha. Spellchecker passar nog bättre för stavnings kontroll!

Ska prova nu om det fungerar!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Apropå dina skärmbilder AK-61, så hittade jag recensionerna här https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/finnish-language-pack-thunderb/

där det framgår att det var längesen det tillägget uppdaterades och därför är det numera inte kompatibelt med Firefox. Man får ju förstå utvecklaren också. Hen har väl inte haft tid och/eller lust att förändra det så det passar ihop med  Firefox nya förändringar.

by jvtk on Sept. 18, 2016 · I can't set spell checking in Finnish as default. Spell checking itself works fine. /
Itse lisäosa on varmaan ihan hyvä, mutta tekstiä ei voi oletuksena oikolukea suomen kielellä.
This review is for a previous version of the add-on (45.0).

 

by PArtu on Nov. 13, 2018 · Language pack is not compatible with thunderbird 60. Has not been updated for almost a year. This review is for a previous version of the add-on (52.0)

 

och Firefox-användare skriver den 15 jan, 2020:  The language pack I used has disappeared. Why? I successfully loaded a new language pack. It seems to be enabled, but I cant select that language for spell checking. Why? How can I use the old language pack, which worked perfectly?   

hej!

 

Jag började nästan fundera på det. Win 7 har mer eller mindre gått ur  tiden!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu tror jag var felet är. Ordlistan finns inte utan bara Language pack.

Där har vi det. Att jag inte kom på det tidigare.

Jag trodde att det var language pack jag skulle ha for stavnings kontrollen!

Jag ska prova senare om det fungerar med min Laptop. Den har Win 10!

Ni ska ha stort tack i alla fall!

Alf

 

 

Redigerad av AK-61
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det jag citerade har ju inget med Windows 7 att göra utan med att tillägget inte längre är kompatibelt med Firefox. Att ordlistan inte fanns utan bara språkpaketet var det jag som skrev eftersom det såg ut så i den länk jag gav dig.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att lösningen skulle vara att du gav honom den länk på engelska, som jag redan i mitt allra första inlägg gett på svenska, och även upprepade i mitt tredje inlägg, där jag påpekade att där inte syntes någon ordlista för finska där, bara ett språkpaket, vilket jag inte trodde att han ville ha. Trots att det inlägget var kort verkar inte AK-61 ha läst det eftersom han längre ner i tråden tackade dig för att du då gav honom samma länk på engelska. Men det skulle onekligen vara intressant att få veta hur han löste problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...