Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Q4OS - recension


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Fick ett ryck och kollade lite närmare på Q4OS som dyker upp som alternativ när man filtrerar på "Old computers" hos Distrowatch.

 

ISO-filen är på ca 455 MB men det tog lång tid att installera.

Väldigt bra installationsguide om än i "DOS-stuk".

Man kunde välja tre nivåer, minimal, "vanlig" och allt vid installationen. (Dessa val kan man välja även efter man installerat)

 

Bra saker inlagd i den "välkomstruta" som möter en. Ex. om man vill aktivera automatisk inloggning.

Svenska finns men det är väldigt mycket som är oöversatt.

 

Väldigt likt Windows XP/7 vilket är ett medvetet val.

 

Det finns bara 16 program i Programförrådet.
Installerar man Wine får man även med PlayOnLinux vilket är bra,

 

En grafisk paketinstallerare tycks saknas, jag hittar ingen och ingen föreslås när man öppnar en .DEB
Här tycks man ha missat hur Windowsanvändare är van att göra när man installerar program.

Installerar jag GDebi, som jag känner till, och startar den får man info att samma version finns i förrådet men jag hittade ju bara 16 program där och GDebi var inte en av dessa.

Dessutom bör det kanske vara annat program då Q4OS är KDE, ish.

 

Rätt så minimal hemsida: https://q4os.org

 

Se även

https://www.linux.com/topic/desktop/q4os-makes-linux-easy-everyone/

 

https://itsfoss.com/q4os-linux-review/

 

Kom gärna med synpunkter, jag har bara testat i typ 50 minuter.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-29 på 13:38, skrev Mikael63:

Det finns bara 16 program i Programförrådet.

Nja, det som kallas Software Center har färre än 20 program, men förrådet borde innehålla allt som behövs, dock inte åtkomligt från Software Center utan man får köra via Terminalen eller Synaptic

 

På 2020-03-29 på 13:38, skrev Mikael63:

En grafisk paketinstallerare tycks saknas, jag hittar ingen och ingen föreslås när man öppnar en .DEB

Nu var det ett tag sedan jag testade Q4OS, men visst finns Synaptic för den som vill installera paket via ett grafiskt gränssnitt?

 

På 2020-03-29 på 13:38, skrev Mikael63:

Här tycks man ha missat hur Windowsanvändare är van att göra när man installerar program.

De program som finns i Software Center installeras på ett sätt som är väldigt likt Windows, med en installationsguide. Dock blir det inte lika enkelt om man vill installera ett program som inte finns med i Software Center.

 

Provade Q4OS för kanske 2 år sedan. Det fungerade och gjorde sitt jobb, men var inget som jag kände passade mig. Det kändes mer som något som gjorde vad den skulle utan att utmärka sig som väldigt bra eller dålig, utan någonting i mitten.

 

Är det fortfarande så att när man installerar via Terminalen behöver man inte ange något lösenord?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är van Mint. Där finns Programhanteraren och som innehåller hundratals program.

Den funkar som Software center i Q4OS.

 

Pakethanteraren Synaptic finns i både Mint och Q4OS.

De fungerar likadant, man markerar det paket man vill installera och väljer verkställ.

 

Mint:

När man inte hittar önskat program via Programhanteraren eller Pakethanteraren så kan man via webbläsare hämta en "installationsfil" som ex. program_x64.deb.

När man fått hem den i sin nerladdningsmapp kan man via filhanterare dubbelklicka på den.

Då startar GDebi som med ett grafiskt gränssnitt visar om beroenden är uppfyllda eller ej. Där kan man då välja att installera och man kan även få en dialog som upplyser om att fler paket behöver installeras och man får möjlighet att bekräfta det.

 

Påminner mycket om när man i Windowsmiljö hämtar en program_64.exe eller program_64.msi som man dubbelklickar på och får upp en dialog för att fortsätta.

 

Q4OS:

När man inte hittar önskat program via Software Center eller Pakethanteraren så kan man via webbläsare hämta en "installationsfil" som ex. program_x64.deb.

När man fått hem den i sin nerladdningsmapp kan man via filhanterare dubbelklicka på den.

Då startar en arkivhanterare. Typ Winzip om man är bekant med den från Windowsmiljön.

Ja, man kan då välja att packa upp innehållet men sen då? Programmet blir inte installerat av den åtgärden.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

När man fått hem den i sin nerladdningsmapp kan man via filhanterare dubbelklicka på den.

Ja eller så öppnar man Terminalen och installerar deb filen. Är dock inte så användarvänligt för den som är van vid Windows och vad gäller Q4OS verkar det vara helt ok, dock inget som jag själv fastnad för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Mikael63 changed the title to Q4OS - recension
2020-03-29 13:38, skrev Mikael63:

men det tog lång tid att installera

Mhm.. jag kollade på Q4OS på nytt. Såg att den fanns i en version för Raspberry Pi och blev nyfiken på just det.

Provkörde via QEMU. Ja, installationen tog väl normallång tid men efterföljande konfigurering tig nog dubbelt så lång tid som installationen. VNC-server fanns inte men jag lyckades, tror jag, installera TightVNC men kunde inte testa att ansluta då jag kör i virtuell miljö. Man tycks ha lagt så stort fokus på att göra allting så likt MS Windows att man tappar känslan av att köra Linux. Insåg ganska snart att detta inte var något för mig varför det då inte blev något försök med Raspberryn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...