Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad betyder "Layer 3 boundaries"


Roger W
 Share

Rekommendera Poster

Jag sitter och översätter ett Powerpointmaterial om WiFi till Svenska.
En slide avhandlar i punktform "Does and dont's" över hur man konfigurerar WiFi infrastruktur för att hantera Medicinteknisk utrustning där drop outs inte tolereras.

 

En av punkterna lyder: "Eliminate or reduce Layer 3 boundaries along the coverage location. Design a single subnet in the coverage area." 

Jag tänker så här: Ett enda subnät (eller VLAN) över hela täckningsområdet eliminerar behov av Layer 3 - utrustning (Routrar) eftersom där inte finns några L3 - boundaries. Delar man upp täckningsområdet i flera subnät (eller VLAN) får man minst ett "Layer 3 boundary" och måste trafiken routas. Routrar = Layer 3 utrustning.
Eller har någon annan nån smart förklaring? Är jag ute och cyklar nu?

Vad betyder "Layer 3 boundaries"?

Redigerad av Roger W
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är målgruppen nätverkstekniker?

De brukar nog ofta snacka rätt mycket svengelska och känner till termer bättre på engelska än på svenska.

 

Men boundaries brukar användas för passagen mellan lagren i OSI-modellen så att minska Layer 3 boundaries är ungefär att minska antalet packet som måste skickas från lager 2 till 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målgruppen är Medicintekniker som behöver en grundläggande IT - utbildning.
Men rent praktiskt: Hur designar jag ett nät för att slippa en "Layer 3 boundary" då? Min gissning om olika VLAN/Subnät stämmer alltså inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte sådana detaljer eftersom jag inte är nätverkstekniker men din gissning verkar rimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-26 på 16:57, skrev Roger W:

Jag sitter och översätter ett Powerpointmaterial om WiFi till Svenska.
En slide avhandlar i punktform "Does and dont's" över hur man konfigurerar WiFi infrastruktur för att hantera Medicinteknisk utrustning där drop outs inte tolereras.

 

En av punkterna lyder: "Eliminate or reduce Layer 3 boundaries along the coverage location. Design a single subnet in the coverage area." 

Jag tänker så här: Ett enda subnät (eller VLAN) över hela täckningsområdet eliminerar behov av Layer 3 - utrustning (Routrar) eftersom där inte finns några L3 - boundaries. Delar man upp täckningsområdet i flera subnät (eller VLAN) får man minst ett "Layer 3 boundary" och måste trafiken routas. Routrar = Layer 3 utrustning.
Eller har någon annan nån smart förklaring? Är jag ute och cyklar nu?

Vad betyder "Layer 3 boundaries"?

Jag tror du är på rätt spår. Tror det handlar om att undvika att trafiken routas. Här tycks det handla om WiFi, om routning är känsligare då än med enheter endast anslutna med kabel vet jag inte, men det är routningen som ska undvikas. Som jag tolkar det.


Någon medicinsk utrustning ansluts trådlöst, och kommunicerar med kanske en server. Bäst då att enheterna finns inom samma subnät för att undvika drop outs.


Har ingen bra svensk översättning, men "Layer 3 boundaries" borde handla om gränserna mellan olika nät/subnät (som hanteras av routrar). Routern ser jag som enheten/funktionen som slussar trafik mellan nätverk, men den ju på något sätt en "gräns" också.


Om en nätverkstekniker skulle grotta ned sig i "Layer 3 boundaries" så kanske det handlar om gränssnitten mot respektive nätverk (finns ju minst två vid användning av en router, ett för varje anslutet nätverk). Eller om det kan handla om "hela routern". Men sådana detaljer spelar nog ingen roll för texten du översätter.


Googlade för att få mer kött på benen. Hittade följande, som inte direkt förklarar "Layer 3 boundaries", men det gav i alla fall mig en bild av det hela.


https://www.computerworld.com/article/2469896/network-hardware-solutions-the-network-layer-understanding-layer-3-of-the-osi-model.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-26 på 16:57, skrev Roger W:

En slide avhandlar i punktform "Does and dont's" över hur man konfigurerar WiFi infrastruktur för att hantera Medicinteknisk utrustning där drop outs inte tolereras.

 

En av punkterna lyder: "Eliminate or reduce Layer 3 boundaries along the coverage location. Design a single subnet in the coverage area." 

Det kom lite mer "tänk", inte direkt om "Layer 3 boundaries" men om "the coverage area"/täckningsområdet.


Exemplet i förra inlägget, om servern i samma subnät, har inte mycket med saken att göra. I alla fall inte för den aktuella sliden och punkten. Sliden handlar om "WiFi infrastruktur" och täckningsområde, så rådet om att använda endast ett gemensamt subnät handlar förmodligen om att utrustningen flyttas mellan accesspunkter, och att den är i drift hela tiden. Men då finns mer att tänkta på än "Layer 3 boundaries", som t ex roaming, men det kanske omnämns på annat ställe i PowerPointmaterialet.


https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/professionella-roaming-natverk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...