Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksinställning vid byte av bredbandsoperatör


Brandklipparen
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Står inför byte av bredbandsoperatör. Jag har fiberuppkoppling och ett fungerande nätverk med den befintliga routern. Den nya operatören har skickat mej en ny router, som naturligtvis har nya definitioner på nätverket, SSID och passwords. Funderar över om definitionerna på nätverken är lagrade i resp. router eller om de ligger hos operatören. M.a.o. kan jag aktivera min uppkoppling via den gamla routern och slippa att byta router? Inser att det dock borde innebära att jag får de nya nätverksdefinitionerna, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara fördel att använda operatörens utrustning om du behöver support från dem.

Du kan ju i din nya router ändra SSID och lösenord lika det du har nu. Så har jag gjort vid 4-5 routerbyten hittills.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen
Postad (redigerade)

Tack för snabbt svar, Mikael63. Kan se en fördel i det du säger om supportkontakter. Det du säger om att ändra SSID och lösenord skulle då innebära att vilken router man använder ur operatörens horisont inte har någon betydelse?

 

Men att erhållna SSID och lösenord finns lagrade i routern.

Redigerad av Brandklipparen
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Brandklipparen:

Tack för snabbt svar, Mikael63. Kan se en fördel i det du säger om supportkontakter. Det du säger om att ändra SSID och lösenord skulle då innebära att vilken router man använder ur operatörens horisont inte har någon betydelse?

 

Men att erhållna SSID och lösenord finns lagrade i routern.

Operatören har inget med ditt lokala nätverk att göra.

Förutom att ändra lösenord på ditt Wifi kan du ändra lösenord för att logga in på routern men det ser jag ingen vits med att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
1 timme sedan, skrev Brandklipparen:

Funderar över om definitionerna på nätverken är lagrade i resp. router eller om de ligger hos operatören.

I routern ligger det som gäller för ditt lokala nätverk.

 

1 timme sedan, skrev Brandklipparen:

Det du säger om att ändra SSID och lösenord skulle då innebära att vilken router man använder ur operatörens horisont inte har någon betydelse?

Om man har teve eller telefon via fibern kan det vara viktigt att ha operatörens router. Sen beror det nog också på operatören, en del kan ha specialinställningar i routern för att det ska fungera mot operatörens nät.

 

Ett alternativ är att ansluta sin egen router efter operatörens router. Då bör operatörens router bryggas vilket de brukar göra på distans. Men det är väl mest något man tar till om man inte är nöjd med operatörens router t ex om den har dåligt täckning på det trådlösa nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack för tydliga svar. Eftersom jag ska ha tv via bredbandet blir det den nya routern som kommer att installeras. WiFi-prestandan får avgöra om jag går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Men det är väl mest något man tar till om man inte är nöjd med operatörens router t ex om den har dåligt täckning på det trådlösa nätverket.

Är det bara utökad täckning man vill ha så behöver inte operatörens router bryggas.

Jag har wifi från operatörens router samt från två andra routers. Alla tre har samma SSID och samma lösenord.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Brandklipparen:

Står inför byte av bredbandsoperatör. Jag har fiberuppkoppling och ett fungerande nätverk med den befintliga routern. Den nya operatören har skickat mej en ny router, som naturligtvis har nya definitioner på nätverket, SSID och passwords.

Min erfarenhet är att bredbandsoperatören inte bryr sig om vilken router du har. Om du får problem med uppkopplingen kommer de be dig koppla datorn direkt till bredbandsuttaget för att eliminera alla ev. felkällor till att det inte fungerar. Hade jag varit i din situation och den befintliga routern fungerar utan problem hade jag behållit den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...