Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är fel? -hur åtgärda? 0x0000007f (0x00000008,0x80042000, 0x000000008, 0x00000000)


svanslund
 Share

Rekommendera Poster

Något är fel i min dator.

Blå-skärm-koden är: 0x0000007f (0x00000008,0x80042000, 0x000000008, 0x00000000)

-Vad är fel?

-Hur ska jag åtgärda felet?

 

Försökte ladda upp minnes-dump-fil, men det går inte, hoppas att fel-koden kan vara till något.

 

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör du för operativsystem? Här var det en som hade Windows XP och fick tips:
https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/502459/windows-xp-stop-0x0000007f-0x00000008-0x80042000-0x00000000-0x00000000/ men frågeställaren återkom aldrig så man vet inte om problemet löstes.


Här är lösningsförslag från Microsoft
https://support.microsoft.com/en-in/help/842465/stop-7f-0x00000008-double-fault-error-occurs-because-of-a-single-bit-e 

Samma artikel på maskinöversatt svenska 
https://support.microsoft.com/sv-se/help/842465/stop-7f-0x00000008-double-fault-error-occurs-because-of-a-single-bit-e 

 

Försökte ladda upp minnes-dump-fil, men det går inte

Du har, om jag förstår rätt, lyckats skapa en minnesdumpsfil men kan inte ladda upp den här i ditt inlägg.  Vad har filen för ändelse? Som du ser så står det längst ner under ditt inlägg: 

Drag filer hit för att bifoga, eller välj filer...

Accepterade filtyper gif, png, jpg, jpeg, tiff, txt, doc, docx, odt, svg, ico, PNG, JPG, JPEG, GIF, ICO, log, rft, csv, xml, ppt, ai, eps, pdf, ini, inf, zip, xls, xlsx, ods

Maximal filstorlek var förr 50 MB men så stor är väl inte filen? Är den för stor kan du ju zippa den.

 

Hade du ändrat något i din dator innan du fick första blåskärmen? Vad i så fall?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Win XP Pro SP3.

 

Har redan hittat den sidan, gjort så, men det funkar inte.

 

Mikrosoft-sidan länkar till en annan sida, när jag klickar på den länken:

"

Your request has been blocked. This may be due to several reasons.

1. You are using a proxy that is known to send automated requests to Microsoft. Check with your network administrator if there is any proxy and what User-Agent they are sending in the request header.

2. Your request pattern matches an automated process. To eliminate, reduce the volume of requests over a period of time.

3. Reference ID: 18.d85655f.1585246935.18876ac1"

Har försökt flera gånger med samma meddelande.

-Finns verktyget någon annanstans?

Intels sida skickar vidare till support-sidan. jag söker efter verktyget, men hittar inte.

Finns andra saker, men de funkar bara i Win 7 & senare.

.dmp är fil-ändelsen, går inte att ladda upp här.

Inget ändrat -varken maskin- eller program-vara, började plötsligt ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att någon av dem som brukar vara här kan analysera dumpfiler så vänta med att försöka få upp den tills någon frågar efter den.

 

När det gäller programmet från Intel så är det ju bara till för att få veta vad det är för processor mm i datorn så att man kan få en BIOS-uppdatering från datortillverkaren. Om datorn är mer än 10 år gammal så tar knappast datortillverkaren fram några nya BIOS-versioner längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev svanslund:

Något är fel i min dator.

Blå-skärm-koden är: 0x0000007f (0x00000008,0x80042000, 0x000000008, 0x00000000)

-Vad är fel?

-Hur ska jag åtgärda felet?

 

Försökte ladda upp minnes-dump-fil, men det går inte, hoppas att fel-koden kan vara till något.

 

Stort tack på förhand!

Om datorn startar normalt när du startar om kan du hämta och installera ett program som heter Who Crashed.

När installationen är klar kör du programmet.

 

Who Crashed analyserar dumpfilen och ger dig besked, i de flesta fall, i klartext på vad som orsakat blåskärmen.

Who Crashed är kostnadsfri och du hämtar det här:

 

https://www.resplendence.com/whocrashed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade whocrashed & i 2 fall har avipbb.sys  orsakat blåskärm, i 1 fall ntoskrnl.exe  och i 1 fall ntkrpamp.exe

Processorn kan vara överhettad, men isåfall skulle väl fläkten jobba hårdare?

....+ att datorn blir trögare?

En fläkt brukar jobba hårdare ibland, korta stunder c:a 5 sek., men jag vet inte om det är processorns eller nät-delens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den här tråden från 2016 finns en del saker du kan prova för att lösa blåskärmen för ntoskrnl.exe
https://forums.tomshardware.com/threads/ntoskrnl-exe-bsod-windows-xp.2849235/ om det nu går med tanke på att det var så längesen Microsoft slutade supporta Windows XP så du kanske måste göra som trådstartaren RCSteam skrev att han gjorde: 
"Thank you for all your help but I may have fixed it. After trying all of these things I just gave up and installed a fresh copy of windows."

 

Om du har Avira antivirus tillhör avipbb.sys det programmet. Se den här tråden från 2009

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/276804/xp-problems/page-2

 

ntkrpamp.exe verkar vara något som har att göra med ntoskrnl.exe, enligt experten usasma i den här tråden 
https://www.techsupportforum.com/forums/f299/bsod-ntkrpamp-exe-628408.html 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara säkerhetsprogrammet som är grundorsaken till blåskärmen. Av egen erfarenhet känner jag till att moderna säkerhetsprogram inte fungerar särskilt bra i Windows XP. Vissa går inte ens att installera.

 

Har en bekant med en gammal bärbar som kör XP. Den används sparsamt på internet och skulle den bli infekterad är användaren inte bekymrad över att jag installerar om den. Nyare Windowsversioner går inte att köra på den datorn.

 

Om Who Crashed visar på att Avira är en av orsakerna kan Avira vara huvudsakliga orsaken. Ett program som orsakar krascher kan generera fler fel, som i ditt fall även att systemfiler i Windows (Kernel) orsakar blåskärm.

 

Avinstallera alla säkerhetsprogram du har installerat, även tredjepartsbrandväggar och se om problemet försvinner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat den här:

https://support.avira.com/hc/en-us/articles/360002129158-Is-Avira-Antivirus-slowing-down-my-device-

...sidan med info om att jag tydligen måste ha Win 7 eller nyare.

:(

-Vad gör jag nu?

Måste jag vara utan virus-skydd?

Idag var det 66 dagar sedan Avira lyckades uppdatera sig,

-Är det DET som är orsaken till alla misslyckade uppdateringar?

Har försökt att uppdatera genom att B-klicka på ikonen i aktivitets-fältet och välja "update Antivirus", men misslyckas då också.

 

Och: Vad gör jag åt ntoskrnl.exe  & ntkrpamp.exe -krasherna?

 

Vore bra om jag slipper skaffa Win 7 (eller nyare), då system-kraven är jätte-höga.

Isåfall måste jag ha en ny dator för flera-tusen kronor.

Tycker den jag har duger alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mycket på att det är Avira som ligger bakom dina blåskärmar. Windows är beroende av hur övriga program fungerar för att inte krascha. Har du program som inte är kompatibla med operativsystemet bäddar det för problem.

 

Jag tycker fortfarande att du skall avinstallera Avira eftersom det ger Windows XP problem. Att Avira inte uppdaterats på 66 dagar tyder ännu mer på att Avira har problem i Windows XP.

 

Avinstallera Avira och jag tror att dina systemrelaterade krascher därmed också är åtgärdade.

Att vara utan antivirusprogram är inte nödvändigt. Avast har fortfarande en version, kostnadsfri, som är kompatibel med Windows XP. Den saknar flera funktioner som de program avsedda för Windows 10 har.

 

Du kan hämta Avast här:

 

https://www.avast.com/sv-se/windows-xp-antivirus

 

Du bör också ha i minnet att Windows XP sedan många år tillbaka inte längre får säkerhetsuppdateringar. Det kan finnas många ”hål” som elaka program kan ta sig in genom till systemet. Inte ens ett bra säkerhetsprogram klarar att täcka alla dessa luckor trots att de gör ett bra jobb.

 

Du kanske skall fundera på att ändå bekosta en ny dator med ett Windows 10 som, för närvarande, kommer med uppdateringar för framtiden.

Datorn behöver inte kosta så väldigt mycket om du nöjer dig med motsvarande prestanda som din Windows XP-dator har.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är Avast lika skyddande som Avira?

 

Med tanke på hur "tung-drivet" Win 10 är+ att jag nu har en dator med pentium 4 processor på 3GHz (2-kärning), 4 x 1 GB RAM på 800MHz, grafik-kort 400MHz GPU, 128MB minne (lika snabbt sp GPU'n) med Win XP i: -Hurdan dator behöver jag för motsvarande prestande med Win 10?

 

Hur länge kommer Avast att fungera i Win XP?

 

Och: Vad gör jag åt ntoskrnl.exe  & ntkrpamp.exe -krasherna?

Vad är det för program?

Vad har de för funktion?

Redigerad av svanslund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev svanslund:

Och: Vad gör jag åt ntoskrnl.exe  & ntkrpamp.exe -krasherna?

Vad är det för program?

Vad har de för funktion?

Du kanske inte behöver göra något alls om de hänger ihop med problemen med Avira.

Har du följt de råd du fått i tråden?

Om en CPU är en dators hjärna så är väl ntoskrnl XP,s hjärna.

 

53 minuter sedan, skrev svanslund:

Vore bra om jag slipper skaffa Win 7 (eller nyare), då system-kraven är jätte-höga.

Du har inte funderat på Linux då?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte gjort något alls ännu, håller på med annat nu samtidigt.

Måste ha datorn igång, ska avinstallera Avira och installera Avast istället inom kort, ville bara göra klart en del annat först + läsa den här tråden.

 

Varför anger Whocrashed dessa program om det är Avira som är orsaken?

-Följd-orsak?

Skulle tro det...

 

Har funderat på Linux länge, det lär vara stabilt, men vad jag har fått reda på så fungerar massor av program inte i Linux.

Man måste ha Windows för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är viktigt att du testar att krascherna är borta efter avinstallation av Avira innan du installerar Avast.  Annars blir det bara ändå värre.

 

Whocrashed är inte jätteintelligent och dumpfiler är svåra att förstå sig på. Mycket vanligt att den pekar ut fel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev svanslund:

Varför anger Whocrashed dessa program om det är Avira som är orsaken?

-Följd-orsak?

Skulle tro det...

Ja.

 

40 minuter sedan, skrev svanslund:

Har funderat på Linux länge, det lär vara stabilt, men vad jag har fått reda på så fungerar massor av program inte i Linux.

Man måste ha Windows för dem.

Jo, många program fungerar inte i Linux men det gäller även omvänt.

Det är många program som inte längre fungerar i XP med.

 

Vilka program är det du måste ha då? / Vad använder du XP-datorn till?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator var säkert jättebra när du köpte den. Idag är den rätt medioker.

En bärbar dator som den här (förmodar att du har en stationär dator) presterar långt mycket bättre processorkraft än din Pentium 4.

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/67275/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-dator-gra

 

Elgiganten har den som fyndvara men jag vill bara ta med den som ett exempel på vad en bärbar dator presterar jämfört din din dator, även om den är stationär.

 

Redan en så enkel CPU som Intels Celeron N4000 presterar bättre än din Pentium 4.

Grafikkortet vet jag inget om mer än att du anger att den har 128MB minne. I dagens läge är det inte mycket att komma med då de enklaste grafikkorten (undantaget de integrerade GPUerna i CPUerna) har minst 1GB eget minne.

 

Hur länge Avast kommer att stödja sitt antivirusprogram för Windows XP, det får du fråga Avast om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP med en Pentium 4 i?

Ta orden från X-men till dig, se detta som chansen att uppdatera din dator, köpa ny.

Windows XP ska man inte köra idag, det operativsystemet är inte säkert!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då ska vi se...

Ut med Avira & in med Avast.

 

" Whocrashed är inte jätteintelligent och dumpfiler är svåra att förstå sig på. Mycket vanligt att den pekar ut fel. "

-Jag märkte det när jag på skoj körde Whocrashed som nu anklagar ljud-kortets program för krasherna.

 

" Vilka program är det du måste ha då? / Vad använder du XP-datorn till? "

Lite till Xnview, Serif photo plus, Solid works, Open office.

Mest surfa på nätet, e-posta.

-Funkar de först-nämna i linux?

 

Har en scanner & skrivare i ett-maskin -Canon MP280, funkar den i Linux?   ...i Win 10?

 

" Din dator var säkert jättebra när du köpte den. Idag är den rätt medioker. "

Ja, det var den då för 16 år sedan, tänk vad tiden går...

Medioker, ja, det passar nog bra att säga så om den idag.

 

" Redan en så enkel CPU som Intels Celeron N4000 presterar bättre än din Pentium 4. "

-Det gör väl alla nya processorer?

 

" Grafikkortet vet jag inget om mer än att du anger att den har 128MB minne."

...På 400MHZ + 400Mhz GPU.

Det är ett Radeon X 800 SE om det vara något att veta.

 

" Windows XP ska man inte köra idag, det operativsystemet är inte säkert! "

-Inte?

Om man har både anti-virus, brandvägg & anti-spion-program då?

Klarar man sig inte då?

 

Har märkt att Win XP inte är mycket att ha numera...

Firefox, Chrome, mm. måste ha Win 7 & senare.

 

Det får blir ny dator med Win 10.

 

Tackar för all hjälp & tips jag fått av er i tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på några av dina saker i ditt inlägg ovan.


WhoCrashed är ett trevligt litet program som i många fall hjälper till att hitta fel. Att det nu påvisar att ljudkortsdrivrutinen orsakar krascher kan bero på ditt antivirusprogram som du hade.  Som tidigare nämnt kan ett program som orsakar att operativsystemet kraschar också orsaka följdfel.

När Windows kraschar till följd av ett inkompatibelt program kan de ge en dominoeffekt i systemet. 
 

Men visst kan ljudkortets drivrutin också ge problem. Eftersom Windows XP är ett gammalt system kan du också fått en nyare drivrutin till ljudkortet installerat som inte är kompatibel med Windows XP.

 

Mjukvarorna överlåter jag till Linusexperterna att svara på.

 

Definitionen ”nya processorer” är en tolkningsfråga. Räknar man in de två tre senaste årens versioner finns det faktiskt några processorer som inte når upp helt i Pentium 4-klass. Men skillnaderna är mycket små och egentligen bara mätbara.

 

Grafikkortet Radeon X 800 SE var ett bra grafikkort när det begav sig. Tyvärr är det sämre än den grafikkrets som sitter integrerad i en Celeron N4000. 
 

Säkerhetspaket klarar inte av att skydda ett operativsystem med flertalet säkerhetshål. De som skapar programmen gör inte det som MS inte längre gör. 
Windows XP har inte uppdaterats på flera år. Det finns sannolikt flera säkerhetshål som inte säkerhetsprogrammen täcker upp. Det var Microsofts uppgift att täppa till när det begav sig.

 

Du kan hämta drivrutin till din MP280 på Canons hemsida för Windows 10 här:

 

https://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mp_series/pixma_mp280.html?type=drivers&language=sv&os=windows 10 (64-bit)

 

Notera att jag valt 64-bitarsversionen då jag inte tror att du får 32-bitarsversion av Windows 10 om/när du köper en ny dator.

 

Du är välkommen med hjälpen.

 

Redigerad av X-Men
Skrev Windows 10 istället för Windows XP. Grammatisk justering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xnview, som är gratis, finns till Linux.

Kommersiella Affinity photo (som jag tror den heter nu) och Solid Works verkar bara finnas som Windowsversioner och de verkar rätt så "tunga" för en gammal dator.

Open Office finns såklart till Linux.

 

Canon tillhandahåller inga drivrutiner till Linux för MP280 men det KAN gå att få till detta ändå, åtminstone skrivardelen men kanske inte mödan värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...