Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dåligt internet


Casandra
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Lenovo legion Y520 bärbar speldator. Jag kör med internetkabel och har då lite mer än 350 Mbit/s både upp och ned, men så fort jag startar CS go har jag kanske 0,62 Mbit/s som max. Är det någon som vet vad detta beror på?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det beror på men när du gör de båda mätningarna, är det då med bredbandskollen och mot samma mätserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt med 0,62 Mbit/s under CS.

Jag har möjlighet att logga in från min dator på routern en ASUS RT-AC66U och i QoS (Quality of Service) följa aktiviten genom routern. Eftersom mediakonvertern nyligen blivit "uppgraderad" till en ny 1000Mbit/s så blev jag intresserad av hur mycket hastighet jag och sonen verkligen behövde. Vilket går att ställa in i routern i QoS. Jag som kollar på Youtube och svtplay och behövde 6/1. För ostört kunna kolla. För sonen minskade jag till 2 Mbit/s ner/1 Mbit/s upp utan några protester när han spelade CS och WoW.

Och jag kunde på routern se att under spel var han aldrig över ca 0,25 Mbit/s upp / 0,07 Mbit/s ner.

Så Cassandra,  ditt resultat 0,62 Mbit/s under CS, är rimligt. Högre hastighet behövs inte i spel.

Speltillverkarna vill att så många som möjligt ska kunna spela.

Också de som har en ADSL-anslutning till internet.

Och använder man QoS funktionen i moderna routrar och begränsar till tex 20Mbit/s ner / 2 Mbit/s upp för varje ansluten pryl så minskar behovet av snabb internetuppkoppling.

20/2 är det vi nu har inställt i QoS för anslutna prylar, här hemma.

Och 100Mbit/ s fiber ner och 10 Mbit/s upp räcker långt.

Borde räcka utan problem till en familj på 5 personer.

För ingen ensam användare uppkopplad mot en snabb router kan ta stora eller hela internetuppkopplingen och störa för andra användare.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Så Cassandra,  ditt resultat 0,62 Mbit/s under CS, är rimligt. Högre hastighet behövs inte i spel.

Jag fick uppfattningen att det var Bredbandskollen som visade 0,62 Mb/s när CS Go var igång och inte själva spelet i sig.

Förtydliga gärna Cassandra.

 

Upplever du några problem i spelet och det är därför du kollar internethastigheten?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag fick uppfattningen att det var Bredbandskollen som visade 0,62 Mb/s när CS Go var igång och inte själva spelet i sig.

Förtydliga gärna Cassandra.

 

Upplever du några problem i spelet och det är därför du kollar internethastigheten?

Ja! Spelet börjar lagga en aning men värst är discord då mer än hälften av det som sägs försvinner. Har inga problem med discord när spelet inte är igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad visar Bredbandskollen när du har Discord igång?

Dvs hur mycket bandbredd tar Discord.

 

Kan det vara så att de 0,62 Mb/s du mäter när CS Go är igång beror på att spelet behöver väldigt mycket bandbredd?

I Resursövervakaren bör du kunna se vilka processer som använder nätverksanslutningen mest och hur mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vad visar Bredbandskollen när du har Discord igång?

Dvs hur mycket bandbredd tar Discord.

 

Kan det vara så att de 0,62 Mb/s du mäter när CS Go är igång beror på att spelet behöver väldigt mycket bandbredd?

I Resursövervakaren bör du kunna se vilka processer som använder nätverksanslutningen mest och hur mycket.

När jag har discord igång visar bredbandskollen 315 ned och 317 upp. Hur kollar jag det där i resursövervakaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så discord behöver ungefär 35 Mb/s för att fungera. Kör du video i discord?

 

För att starta Resursövervakaren söker du på det ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Så discord behöver ungefär 35 Mb/s för att fungera. Kör du video i discord?

 

För att starta Resursövervakaren söker du på det ordet.

Nope ingen video.

 

okej va gör jag när jag kommit in där då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar orimligt att bara ljud och skrift skulle kräva 35 Mb/s. Det är väl ungefär vad en Play-kanal i HD behöver.

 

I Resursövervakningen väljer du fliken Nätverk upptill och expanderar rubriken Processer med nätverksaktivitet.

Sortera efter kolumnen Totalt genom att klicka på det ordet en eller två gånger så att de högsta värdena kommer högst upp.

Stäng av alla program du kan och ta sen en skärmbild på Resursövervakaren när värdena verkar hyfsat stabila (jämför med grafen till höger).

Starta Discord och ta en ny skärmbild när värdena verkar hyfsat stabila (jämför med grafen till höger).

Stäng Discord.

Starta CS go och ta en ny skärmbild när det är igång och värdena hyfsat stabila.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det verkar orimligt att bara ljud och skrift skulle kräva 35 Mb/s. Det är väl ungefär vad en Play-kanal i HD behöver.

 

I Resursövervakningen väljer du fliken Nätverk upptill och expanderar rubriken Processer med nätverksaktivitet.

Sortera efter kolumnen Totalt genom att klicka på det ordet en eller två gånger så att de högsta värdena kommer högst upp.

Stäng av alla program du kan och ta sen en skärmbild på Resursövervakaren när värdena verkar hyfsat stabila (jämför med grafen till höger).

Starta Discord och ta en ny skärmbild när värdena verkar hyfsat stabila (jämför med grafen till höger).

Stäng Discord.

Starta CS go och ta en ny skärmbild när det är igång och värdena hyfsat stabila.

 

Bild 1: när discord är gång

2: när cs är igång

3: när jag stängt alla program jag kan

 

hittade ingen knapp för ”totalt” men såhär tolkade jag det du skrev

76673AA0-460F-41D8-9B93-AF98C56F785B.jpeg

E02811A4-4D0C-44A1-9192-89F4759FD6A9.jpeg

393CFC3B-C4B8-4ED1-B644-606872ACA774.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens med CS go igång så har nätverkstrafiken varit högre än 1 Mb/s under den senaste minuten så det borde inte påverka Bredbandskollen och Discord. Hur ser det ut om du har både CS go igång och kör Bredbandskollen?

Ta gärna en skärmbild med Skärmklippverktyget och på bara Resursövervakarens fönster så här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/13776/windows-10-use-snipping-tool-to-capture-screenshots

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...