Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte skriva ut från Outlook


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Ja, men när man har öppnat appen/programmet e-post så heter det likväl Outlook! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

18 timmar sedan, skrev kiwi01:

Som jag skrev så använder jag den som kom med W10 ... Jag använder inte den som ingår i Office.

 

8 timmar sedan, skrev kiwi01:

Prövade att skriva från det program som enligt Christer E levererades med W10, där fungerade det att skriva ut dok även från Microsoft.

Nu hänger jag inte med. Trodde att det är det programmet, E-post, som du har problem med (där vi var oense om namnet). Men "... skriva ut dok även från Microsoft". Skriver du ut dokument direkt från e-postprogrammet, eller menar du själva e-posten från Microsoft?

 

5 timmar sedan, skrev kiwi01:

Går jag in genom startknappen och sedan trycker på e-post, eller som jag i praktiken alltid gör, klickar på det lilla blå kuvertet på aktivitetsfältet, öppnas detta e-postprogram och visar Inkorgen - Outlook upp till vänster.

 

... Dit kommer jag genom att klicka på knappen Outlook. 

 

(Här menar jag det program som jag kunde skriva ut dokumentet från.)

Knappen Outlook, men du använder ju inte Outlook. Vad avser den knappen?

 

4 timmar sedan, skrev kiwi01:

Ja, men när man har öppnat appen/programmet e-post så heter det likväl Outlook! 

Begreppet Outlook kan förvilla. Det finns t ex desktopprogrammet Outlook och det finns tjänsten Outlook.com (inkl äldre Hotmailadresser, mm, tror jag).


Är det så att du ibland använder programmet E-post och ibland en webbläsare för e-postadress(er) hos tjänsten Outlook.com. Har du själv en sådan adress så kan det säkert stå Outlook någonstans även om e-posten kollas i ett e-postprogram som E-post.


En annan fråga är ifall du fått dokument bifogade med e-posten och försöker skriva ut direkt från ett e-postprogram, eller via en webbtjänst. Prova i så fall att först spara dokumentet till hårddisken, för att sen öppna och skriva ut det i lämpligt program, t ex Word. Förhandsversioner som visas direkt i e-posthanteringen (program/webbläsare) fungerar inte alltid felfritt.


Hoppas logiken stämmer i mina påståenden och frågor, i alla fall något att fundera kring.
 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej nu blir jag snart tokig. Genom att trycka på knappen e-post (eller kuvertet på aktivitetsfältet) kommer jag till ett Outlook, genom att trycka på knappen Outlook öppnas ett helt annat annat Outlook. Detta senare använder jag inte, men testade idag om det går att skriva ut det aktuella, nyligen inkomna mejlet från Microsoft, och det gjorde det.


Det mejlprogram jag använder är det jag nämner först, dvs det jag öppnar med knappen e-post eller kuvertet. Och härifrån går det inte att skriva ut mejl från Microsoft, inklusive Windows, OneDrive och Outlook. Bevisligen har det fungerat tidigare.
Däremot kan jag skriva ut mejlen från McAfee, Dropbox och Lenovo. Jag börjar utskriften med att klicka på tre prickar längst upp till höger varpå en lista med val fälls ut, jag väljer Skriv ut. Därefter öppnas skrivarpanelen på vänstersida. Min skrivare är förvald, därefter är det bara att klicka på Skriv ut. 

(All min övriga mejlkonversation sker genom gmail.)

 

PS. Innehållet, dvs mejlen är givetvis densamma oavsett vilket Outlook jag öppnar. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Bara för att testa. Fungerar det att skriva ut till pdf. Filen ska då sparas någonstans som d bestämmer.

Nej, det fungerar inte att skriva ut till pdf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev kiwi01:

Nej nu blir jag snart tokig. Genom att trycka på knappen e-post (eller kuvertet på aktivitetsfältet) kommer jag till ett Outlook, genom att trycka på knappen Outlook öppnas ett helt annat annat Outlook.

Kan du posta skärmdumpar på det?

 

KAN det möjligen vara så att när du startar programmet som heter e-post så visas ett brev med ärenderad, eller avsändare, som innehåller Outlook och att detta visas längst upp i fönstret? Att det inte är programmets (e-post) titel utan brevets titel du ser?

 

Tillägg, som exempel:

Här har jag startat kalkylprogrammet Planmaker och öppnat dokumentet som heter Microsoft Excel vilket vid en snabb titt kan verka förvirrande

image.png.65de2a0b4b59f9e346d500ccae87049b.png

Redigerad av Mikael63
bild
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kan du posta skärmdumpar på det?

 

KAN det möjligen vara så att när du startar programmet som heter e-post så visas ett brev med ärenderad, eller avsändare, som innehåller Outlook och att detta visas längst upp i fönstret? Att det inte är programmets (e-post) titel utan brevets titel du ser?

 

Jag har väl redan skickat skärmdumpar på båda? Bättre än så kan jag inte göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev kiwi01:

Jag har väl redan skickat skärmdumpar på båda? Bättre än så kan jag inte göra.

Okej, ingen bild jag ser i tråden i skrivande stund...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat starta om datorn? OBS inte samma som att först stänga av och sen på. Välj ”Starta om”. 
Är ditt Windows uppdaterat?

Provat ominstallera Mail-appen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Mikael63:

Okej, ingen bild jag ser i tråden i skrivande stund...

Bilden är borttagen av Cecilia.

 

Men jag kan ju faktiskt skilja på ärenderader och och programnamn, jag är inte helt pantad i huvudet ...  God Natt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gick idag in på Outlook (det som jag öppnar genom att trycka på knappen Outlook) och ville skriva ut ett Microsoft-dokument. Nu gick inte det heller fast det fungerade igår. Valde då att vidarebefordra mejlet till min gmailadress vilket gick bra. Provade detsamma med det häromdagen inkomna mejlet där man uppmanar mig att teckna ett avtal. (Det som jag misstänk vara ett falskt mejl men ändå inte då det inte alls var skrivet på dålig svenska, som de som M Anderssons kunder har fått.) Det stoppades av ett litet fönster med ett meddelande i, påtalande att det kunde vara ett oönskat mejl, och om jag klickar vidare får avsändaren reda på att min mejladress är korrekt. 

 

Vad är bäst att göra i detta läge? Bara kasta det oönskade mejlet eller spara det tills vidare, samt hoppas på det bästa, dvs att mitt abonnemang fortsätter utan problem. (Jag får dock en känsla av att det är detta mejl som har stoppat utskrift av alla Microsoft-mejl.)

 

Vilket program ska jag skanna min dator med för att hitta objudna gäster. Jag hade Kaspersky Free under en tid men avinstallerade det då det ofta spärrade webbsidor som jag litade på. Nu har jag bara Windows Defender, som väl var det som skickade varningsmeddelandet?

PS Glömde bif skärmklipp, tyvärr blev det svårläsligt

IMG_20200325_0001.jpg

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev kiwi01:

Provade detsamma med det häromdagen inkomna mejlet där man uppmanar mig att teckna ett avtal. (Det som jag misstänk vara ett falskt mejl men ändå inte då det inte alls var skrivet på dålig svenska, som de som M Anderssons kunder har fått.) Det stoppades av ett litet fönster med ett meddelande i, påtalande att det kunde vara ett oönskat mejl, och om jag klickar vidare får avsändaren reda på att min mejladress är korrekt. 

Om jag inte missminner mig så innehåller det mejlet ett antal länkar som det är möjligt att klicka på. Gör inte det utan håll musen över dem och se vilken adress som länken tar dig till. Ett äkta mejl från Microsoft har länkar till olika Microsoft-sidor medan spam länkar till konstiga adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
24 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om jag inte missminner mig så innehåller det mejlet ett antal länkar som det är möjligt att klicka på. Gör inte det utan håll musen över dem och se vilken adress som länken tar dig till. Ett äkta mejl från Microsoft har länkar till olika Microsoft-sidor medan spam länkar till konstiga adresser.

Det står Ursprungligt URL  https://click.email.office.com/?  följt av en lång rad av siffror och bokstäver

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Domänen office.com ägs av Microsoft så det är ju bra..

Hur ska jag tolka varningen som kom upp när jag försökte vidarebefordra mejlet till min g-mailadress?
Det går att förstora rutan så texten blir läsbar. 

IMG_20200325_0001.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-23 på 19:21, skrev Mr Andersson:

Jag har själv O365, och fick ett påminnelsemail i fredags om att det är en månad kvar (vilket är korrekt), men inte något länk till betalning, utan bara att MS kommer dra pengarna från mitt registrerade kort. Som det ska vara. 

 

Men som sagt, flera av mina kunder har fått "skumma" mail. Framförallt innehåller mailen både formuleringsfel och rena stavfel. Men jag är såå glad att kunderna skickar vidare till mig, så jag dels blir medveten om att det finns ful-mail och dels att jag kan säga till kunden att helt enkelt bara radera dessa mail.

 

När det gäller utskrifterna så passar jag, men vet att det finns många andra här som kan hjälpa dig med detta.

 

Kan du vara vänlig och läsa bilagan jag skickade som svar till Cecilia i mitt inlägg ovan? Är det så här dina kunders falska meddelanden ser ut? Mitt är inte skrivet på dålig svenska. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Hur ska jag tolka varningen som kom upp när jag försökte vidarebefordra mejlet till min g-mailadress?

Det är en allmän varning som borde komma upp oavsett avsändare. Det står att det i mejlet finns bilder (som inte visas med dina inställningar, av säkerhetsskäl) där själva bildfilerna ligger på en webbserver och inte ingår i mejlet. Om du vill vidaresända hela mejlet, alltså med bilder, så kommer bilderna att laddas ner och ägaren av webbservern kommer att veta det. Om det skulle vara så att mejlet är spam så innebär det att spamsändaren alltså får veta att du har laddat ner bilderna vilket i sin tur innebär att spamsändaren vet att det finns någon med din mejladress som läser spam och det betyder att mer spam kommer att skickas.

 

Om du väljer Nej i rutan så kommer bilderna inte att laddas ner och mejlet skickas vidare utan bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lite knepigt att hitta rätt när det gäller Microsoft-kontot, men nu har jag loggat in, inte genom att klicka på det inkomna mejlet utan via en webbadress som garanterat går till Microsoft. Jag letade efter en orderbekräftelse med ev slutdatum. Hittade inte, men hittade däremot uppgift om att nästa dragning med 64,99 kr sker 2020-04-01, just som det borde vara.
(Inför augusti förra året ändrade jag från helårsbetalning till månadsbetalning, men det hade varit märkligt om jag hade tecknad det för bara 7 månader.)

Jag väljer nu att lita på att dragningen sker som angivet och att min prenumeration inte stängs av.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev i början av tråden "Jag använder inte den som ingår i Office", men bilden du tog med i morse  liknar väldigt mycket Outlook. Om det inte är Outlook vad är det i så fall för program?

 

Du skrev sen "skriva ut dok även från Microsoft", avser du bifogade dokument eller själva e-breven?

 

Se också mitt inlägg från 18-tiden i tisdags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev ChristerE:

Du skrev i början av tråden "Jag använder inte den som ingår i Office", men bilden du tog med i morse  liknar väldigt mycket Outlook. Om det inte är Outlook vad är det i så fall för program?

Kiwi01 har ju både E-post-appen och Office Outlook, men vill helst använda E-postappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Precis som Cecilia skriver använder jag Epost-appen, men eftersom det inte gick att skriva ut mejl därifrån, provade jag Outlook. Allt det där har jag beskrivit i mina inlägg här ovan. 

 

Jag låter denna tråd vila till 2 april då jag har goda skäl att tro att  Office kommer att fortsätta fungera även efter 2 april (och att allt inte står rätt till med det inkomna mejlet.) 
Om problemet med utskrift kvarstår tar jag itu med det sedan.

 

Det här är svar till Christer E

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Som jag trodde drogs månadsbetalningen 1 april precis som vanligt och Office 365 fungerar precis som det ska.
Lite synd dock att de har slutat skicka bekräftelsemejl på betalningen, den senaste skickades 1 september. Inte nödvändigt förstås men känns alltid tryggt att få.

Avsändaradressen på det felaktiga/falska mejlet innehåller visserligen ”microsoft” men är inte densamma som i övriga mejl gällande prenumeration och betalning.
Sparar en skärmbild av det och slänger mejlet i papperskorgen.

Utskrifterna tycks nu fungera också.

En detalj konfunderar mig fortfarande men det får jag återkomma till.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...