Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kiwi01

Kan inte skriva ut från Outlook

Rekommendera Poster

kiwi01

Vet inte var jag ska placera denna fråga. Jag kan inte skriva ut inkommande dokument från Outlook e-post, alltså det Outlook som levereras med W10. Det har fungerat förut.
Det är inget fel på skrivaren (Cannon 2450), det går bra att skriva ut allt annat. 

Till råga på allt har jag från Microsoft fått mejl som meddelar att min prenumeration på Office365 upphör i månadsskiftet, efter det kan jag inte använda Office365. Varför det??? Jag har årsprenumeration som ska gälla i 3 månader till. Jag använder Word dagligen! Allt är betalt. Som om man inte hade nog med problem i dessa tider, jag blir så förbannad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mr Andersson

När det gäller mailet, kommer det verkligen från Microsoft? Det circulerar nämnligen falska såna där Office påstås gå ut inom kort och sen en länk till betalningssida... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
1 timme sedan, skrev Mr Andersson:

När det gäller mailet, kommer det verkligen från Microsoft? Det circulerar nämnligen falska såna där Office påstås gå ut inom kort och sen en länk till betalningssida... 

Jag har misstänkt att det kunde vara ett falskt meddelande, det fanns vissa tecken som tydde på det. Ett tecken var att det var så bråttom. Tidigare har de alltid skickat en avisering en månad i förväg, och givetvis vid rätt tidpunkt.  Det var jättebra att få reda på det. Tack!

Då återstår bara första delen av min fråga - varför kan jag inte skriva ut mejl från Outlook? Det var inte just det aktuella mejlet jag försökte skriva ut utan orderbekräftelsen från juli förra året. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken

Hur långt kommer du i ditt försök att skriva ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
4 timmar sedan, skrev kiwi01:

Till råga på allt har jag från Microsoft fått mejl som meddelar att min prenumeration på Office365 upphör i månadsskiftet, efter det kan jag inte använda Office365. Varför det??? Jag har årsprenumeration som ska gälla i 3 månader till. Jag använder Word dagligen! Allt är betalt. Som om man inte hade nog med problem i dessa tider, jag blir så förbannad. 

Du kan ju alltid själv logga in och kolla din prenumeration, så ser du exakt om något blivit ändrat som dom inte hunnit meddela dig via normala vägar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
1 minut sedan, skrev Laso:

Du kan ju alltid själv logga in och kolla din prenumeration, så ser du exakt om något blivit ändrat som dom inte hunnit meddela dig via normala vägar.

Javisst, men det hade jag ju redan konstaterat att tidpunkten inte är den rätta, jag har tre månader kvar av min prenumeration. Hade tänkt att kontakta dem och ville skriva ut kopia av orderbekräftelsen. 

Men, som sagt, varför fungerar inte utskriften? Skrivaren är som död. Byter jag till att skriva ut ex Word eller något annat, startar den direkt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
45 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag har misstänkt att det kunde vara ett falskt meddelande, det fanns vissa tecken som tydde på det. Ett tecken var att det var så bråttom. Tidigare har de alltid skickat en avisering en månad i förväg, och givetvis vid rätt tidpunkt.  Det var jättebra att få reda på det. Tack!

Jag har själv O365, och fick ett påminnelsemail i fredags om att det är en månad kvar (vilket är korrekt), men inte något länk till betalning, utan bara att MS kommer dra pengarna från mitt registrerade kort. Som det ska vara. 

Men som sagt, flera av mina kunder har fått "skumma" mail. Framförallt innehåller mailen både formuleringsfel och rena stavfel. Men jag är såå glad att kunderna skickar vidare till mig, så jag dels blir medveten om att det finns ful-mail och dels att jag kan säga till kunden att helt enkelt bara radera dessa mail.

När det gäller utskrifterna så passar jag, men vet att det finns många andra här som kan hjälpa dig med detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
54 minuter sedan, skrev polken:

Hur långt kommer du i ditt försök att skriva ut?

Höll på att missa ditt inlägg. Skrivaren är på som vanligt och skriver ut andra dokument, men när jag klickar på skriv ut i Outlook, reagerar skrivaren inte alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

När du klickar på SKRIV UT. Kommer det då upp en ruta där du ska klicka? Står det då skrivarens namn i rutan eller står det ex. Print to pdf, eller One Note eller något sådant. I så fall måste du ändra där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
7 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag kan inte skriva ut inkommande dokument från Outlook e-post, alltså det Outlook som levereras med W10. Det har fungerat förut.

Hittade en del tips i denna guide, där ett av råden är att ominstallera appen

https://www.thewindowsclub.com/windows-10-mail-calendar-app-wont-print

OBS! Sidan har en länk till ett verktyg för att hitta och fixa fel i Windows automatiskt. Strunta i den länken och kolla de tips som sidan har.

Ytterligare en sak du kan prova är att skriva ut till en PDF skrivare. Har inte koll på om Windows 10 har inbyggt stöd för att skriva till en PDF, men har du möjlighet till detta skulle det kunna vara värt att testa. Om det inte fungerar vet du att felet är generellt för Outlook Appen och inte specifikt för just din skrivare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
8 timmar sedan, skrev kiwi01:

... från Outlook e-post, alltså det Outlook som levereras med W10.

... min prenumeration på Office365 ...

Använder du e-postappen i Windows 10 så heter den E-post, eller Mail. Men eftersom du prenumererar på Office 365 kan det vara Outlook du använder, men som inte ingår i Windows.

Tipset, och länken, från Automan avser appen E-post som följer med Windows 10.

Tar risken att bli bedömd som petig, men ett klargörande kanske underlättar fortsatt hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
2 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

När du klickar på SKRIV UT. Kommer det då upp en ruta där du ska klicka? Står det då skrivarens namn i rutan eller står det ex. Print to pdf, eller One Note eller något sådant. I så fall måste du ändra där

Ja, alternativen du nämner finns men Cannon är vald.
Jag testade skriva ut mejl från andra avsändare som Dropbox, McAfee, Lenovo och någon till, de skrivs villigt ut, men inte mejl från Outlook.com, Windows, OneDrive.  Märkligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
6 minuter sedan, skrev ChristerE:

Använder du e-postappen i Windows 10 så heter den E-post, eller Mail. Men eftersom du prenumererar på Office 365 kan det vara Outlook du använder, men som inte ingår i Windows.

Tipset, och länken, från Automan avser appen E-post som följer med Windows 10.

Tar risken att bli bedömd som petig, men ett klargörande kanske underlättar fortsatt hjälp.

Som jag skrev så använder jag den som kom med W10 och den heter ju faktiskt Outlook. Jag använder inte den som ingår i Office.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
1 timme sedan, skrev Automan:

Hittade en del tips i denna guide, där ett av råden är att ominstallera appen

https://www.thewindowsclub.com/windows-10-mail-calendar-app-wont-print

OBS! Sidan har en länk till ett verktyg för att hitta och fixa fel i Windows automatiskt. Strunta i den länken och kolla de tips som sidan har.

Ytterligare en sak du kan prova är att skriva ut till en PDF skrivare. Har inte koll på om Windows 10 har inbyggt stöd för att skriva till en PDF, men har du möjlighet till detta skulle det kunna vara värt att testa. Om det inte fungerar vet du att felet är generellt för Outlook Appen och inte specifikt för just din skrivare.

Jag kollar dina tips imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
24 minuter sedan, skrev kiwi01:

Som jag skrev så använder jag den som kom med W10 och den heter ju faktiskt Outlook.

Jasså?

"Konfigurera e-post i appen E-post för Windows 10"
https://support.office.com/sv-se/article/konfigurera-e-post-i-appen-e-post-för-windows-10-7ff79e8b-439b-4b47-8ff9-3f9a33166c60

"I Windows 10 har det dock ersatts av en app som kort och gott heter E-post, ..."
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.657297/har-ar-mejlprogrammet-som-utklassar-windows-10-appen

"Windows 10 har inbyggda appar för e-post och kalender. Du kan öppna dem genom att söka efter E-post eller Kalender ..."
"1. I appen E-post ..."

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17198/windows-10-set-up-email

"Här är fem e-postprogram som kan ersätta Microsoft Outlook."
"5. Windows Mail ... dessutom är det inbyggt i Windows 10."

https://pctidningen.se/internet/e-post/5-alternativ-till-outlook

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
Postad (redigerade)
7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Jasså?

"Konfigurera e-post i appen E-post för Windows 10"
https://support.office.com/sv-se/article/konfigurera-e-post-i-appen-e-post-för-windows-10-7ff79e8b-439b-4b47-8ff9-3f9a33166c60

"I Windows 10 har det dock ersatts av en app som kort och gott heter E-post, ..."
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.657297/har-ar-mejlprogrammet-som-utklassar-windows-10-appen

"Windows 10 har inbyggda appar för e-post och kalender. Du kan öppna dem genom att söka efter E-post eller Kalender ..."
"1. I appen E-post ..."

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17198/windows-10-set-up-email

"Här är fem e-postprogram som kan ersätta Microsoft Outlook."
"5. Windows Mail ... dessutom är det inbyggt i Windows 10."

https://pctidningen.se/internet/e-post/5-alternativ-till-outlook

Tack för det. Då har jag haft fel hela tiden.
Oavsett vilket jag öppnar så står det Outlook inkorgen överst. Samma mejl läses i båda. 

Redigerad av kiwi01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Bara för att testa. Fungerar det att skriva ut till pdf. Filen ska då sparas någonstans som d bestämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Inledningsvis:

17 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag kan inte skriva ut inkommande dokument från Outlook e-post, alltså det Outlook som levereras med W10. Det har fungerat förut.
Det är inget fel på skrivaren (Cannon 2450), det går bra att skriva ut allt annat.

Oavsett vilket program som nu används tolkar jag det som att inga utskrifter fungerar med det programmet.

Sedan

8 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag testade skriva ut mejl från andra avsändare som Dropbox, McAfee, Lenovo och någon till, de skrivs villigt ut, men inte mejl från Outlook.com, Windows, OneDrive.  Märkligt?

Vilket jag tolkar som att det bara är vissa brev, i en och samma program, som inte skrivs ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Inledningsvis:

Oavsett vilket program som nu används tolkar jag det som att inga utskrifter fungerar med det programmet.

Sedan

Vilket jag tolkar som att det bara är vissa brev, i en och samma program, som inte skrivs ut?

Ja, alla mejl från Dropbox, McAfee och Lenovo skrivs ut. Inga mejl från avsändare Microsoft Office, Windows, Outlook och OneDrive (dvs Microsoft allihopa) skrivs ut. 

Tittade i en pärm och hittade ett par tidigare utskrifter från 2019 och 2018 just gällande Office, så det har fungerat. 
Prövade att skriva från det program som enligt Christer E levererades med W10, där fungerade det att skriva ut dok även från Microsoft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
28 minuter sedan, skrev kiwi01:

Prövade att skriva från det program som enligt Christer E levererades med W10, där fungerade det att skriva ut dok även från Microsoft.

Roligt att höra, men vad är det för e-post program som det inte fungerar ifrån? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Inga mejl från avsändare Microsoft Office, Windows, Outlook och OneDrive (dvs Microsoft allihopa) skrivs ut. 

Vad är det för mejl som har Windows som avsändare?

Låter väldigt underligt.

1 timme sedan, skrev Automan:

Instämmer, bifoga gärna en skärmbild på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev Automan:

Vad vet jag?
Går jag in genom startknappen och sedan trycker på e-post, eller som jag i praktiken alltid gör, klickar på det lilla blå kuvertet på aktivitetsfältet, öppnas detta e-postprogram och visar Inkorgen - Outlook upp till vänster. Texten är alltid snygg och innehåller ofta snygga bilder i färg eller snygg logotype i färg. 

Skärmprinten jag bifogar här är inte från det programmet, jag bifogar den för där ser man 
dels lite hur programmet ser ut, dels del av det förnyelsebrev som är orsaken till min tråd. Dit kommer jag genom att klicka på knappen Outlook. 

(Här menar jag det program som jag kunde skriva ut dokumentet från.)

Redigerad av kiwi01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad är det för mejl som har Windows som avsändare?

Låter väldigt underligt.

Instämmer, bifoga gärna en skärmbild på det.

Det var ett flertal mejl som kom i samband med att jag installerade W10 mars 2016.

Jag tog skärmbild med skickar det inte då det tar för mycket plats och mitt fullständiga namn syns överallt. Det blir för mycket jobb. 

Gör som jag beskrev alldeles nyss. gå in via startknappen och tryck sedan på knappen e-post eller "kuvertet" på aktivitetsfältet. Det borde väl finnas fler än jag som har det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
Postad (redigerade)

Här är printen som Cecilia efterfrågar, kan inte åstadkomma bättre än så här. Kanske du kan vända den åt rätt håll.

Redigerad av Cecilia
Tagit bort skärmbild med privat info /Cecilia, moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev kiwi01:

Går jag in genom startknappen och sedan trycker på e-post

Då heter ju appen/programmet E-post.

Man ser din mejladress i  bilden du bifogade så jag tar bort den.

Cecilia

Moderator

Redigerad av Cecilia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...