Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mäta ström USB


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Inte ens googlat själv, börjar här:

 

Någon som känner till om det finns en "färdig" pryl för att kunna mäta ström för en ansluten USB-enhet?

Antingen en "adapter" där man ansluter en multimeter (helst) eller så någon aktiv pryl som kan mäta strömmen och berätta det via någon programvara?

Visst, jag kan bygga en sådan "adapter" av lösa delar men om jag slipper så...

 

Endast mätning vid enstaka tillfällen, inte något som ska vara avsedd för kontinuerlig mätning över lång tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid tångamperemeter, men jag vet inte om dessa fungerar för att koppla runt en USB kabel. Dvs. visst går det att koppla den runt en USB kabel, men jag vet inte om det ger något värde för strömförbrukningen, då jag inte har provat detta själv. Länken är till biltema och det finns säkert på fler ställen om du söker.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att mäta över hela kabeln då strömmarna tar ut varandra.

En tångamperemeter av den typ du länkar till är lite för "grov" för detta ändamål.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
1 timme sedan, skrev X-Men:

Åh, den skulle jag vilja ha!

 

Men, jag löste detta på annat sätt:

 

20200319_162759.jpg

 

Värt att notera:

Med mätsladdarna i uttag för mA blir det så stort spänningsfall att en 2,5" HDD inte orkar starta. De klena ledarna i kabeln jag hittade bidrar troligen till detta.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna, om du har en multimeter till, mäta spänningsfallet över kablarna. Det är ju möjligt att shunten i mätinstrumentet är det som strömbegränsar också. 
En liten HDD drar inte särskilt mycket effekt så alla ”motstånd” bidrar till strömbegränsningen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev X-Men:

Det är ju möjligt att shunten i mätinstrumentet är det som strömbegränsar också. 

Ja, jag räknar med det.
Men nu har jag mätt det jag behövde mäta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Åh, den skulle jag vilja ha!

Beställt :rolleyes:

(vem kan egentligen vara utan en sån?)

 

Fakturan skickade jag till dig @X-Men;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Beställt :rolleyes:

(vem kan egentligen vara utan en sån?)

 

Fakturan skickade jag till dig @X-Men;)

 

Inga problem!

Satsade lite pengar på Börsen för tre veckor sedan.
Det här blir en betydligt mindre förlust! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och hur vet du om denna ligger inom 0,2% eller ens 50%

Vilka toleranser gäller?

Är den kalibrerad? Och av vem? Och när?

 

Det där mätverktyget skulle jag inte rekommendera för seriös mätning.

Värdelöst.

Det går helt bort i min bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag landade instrumentet i postlådan :rolleyes:

 

Det var inget medföljande papper mer än följesedeln och det framgår därför inte om/när/vem som kalibrerat.

"Vem" skulle jag ändå inte haft nytta av.

Jag får lita på att angivna toleranser stämmer vilket jag också får göra om jag skulle köpa ett instrument som är 10 gånger dyrare. elektrokit anger Upplösning ström: 0.001A ±0.8%

Andra källor på nätet uppger samma siffror.

 

Den mätning jag skulle göra var att se om någon av två USB-anslutna diskar drog 3,18 A eller i närheten, vilket de inte gjorde. Jag beställde ändå instrumentet eftersom jag gillade vad jag såg. En pryl jag ville ha helt enkelt.

 

När jag, efter beställningen, såg att det fanns anslutningar för USB-C och µ-USB insåg jag att jag kunde använda enheten för att mäta, eller snarare se skillnad på, olika laddares och olika laddkablars egenskaper.
På hobbynivå för eget bruk.

 

När jag testmäter och samtidigt har min multimeter ansluten blir det lite svårt att jämföra siffrorna. Multimetern är mer stabil, har väl bättre filtrering antar jag.

När multimetern visar 4,982 V visar denna enhet 04.99 V

För mätning av ström, för att jämföra, behöver jag fixa en fast last för att kunna jämföra.

 

Intressant var att en original Samsungladdare ger ut 4.99 V obelastad men dryga 9 V när den laddar en Samsungmobil.

 

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en bonus kan jag nu konstatera att det ÄR fel på den ena av två USB3-uttag.
Tidigare tydde allt på att det var en USB-hubb som skulle vara boven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en trevlig grej du köpt!

Att kräva att den skall vara kalibrerad, med allt vad det innebär, är en kraftig överdrift. 

Det framgår i tråden, med all tydlighet, att du avser att använda mätinstrumentet på hobbynivå. 

På hobbynivå finns det ingen anledning att ha spårbarhet och följa ISO 9000, lägga stora pengar varje år på kalibrering av ett billigt instrument och spara all dokumentation om det för framtida bruk. Krav på spårbarhet är något som finns inom flera branscher och en av dem är inom medicinsk teknik. Där ställs det högra krav på årlig kalibrering (om kraven inte är ännu högre) samt dokumentation om vilka verktyg av alla de slag som använts just för spårbarheten. Spårbarheten används i huvudsak vis en incident.

 

Inte ens en så dyr multimeter som Fluke 87V Max, som hos Elfa kostar 5781 kronor plus moms (totalt 7726 kronor inkl. moms) klarar av mätning av ström under 0,2% tolerans!

 

https://www.elfa.se/sv/fluke-87-max-trms-digital-multimeter-1kv-199-99khz-50mohm-fluke-fluke-87v-max/p/30165725?q=fluke+87&pos=3&origPos=3&origPageSize=10&track=true

 

Fluke 87V Max är inte kalibrerat vid försäljningen, precis som det mätinstrument du nu köpt.

 

Av det jag lärt mig om dig genom alla inlägg i trådarna på eForum har jag förstått att du är mycket kompetent inom el, elektronik och mätteknik. Således har jag utgått från att du är väl medveten om vad du köpt och vad du skall ha det till. 

 

Grattis till ett kul köp och en liten trevlig mätapparat!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

(Helt ändrat inlägg då jag hittat rätt)

 

Tänkte kolla detta med att se impedansen hos kablar.

Jag har en förlängningskabel (USB då) som jag vet är dålig på att ladda mobiler.

Efter några tester inser jag att impedansen, eller resistansen, ja eller det som visar Ohm förmodligen bara är en direkt uträkning enligt Ohms lag. Det är ju inte värdet för kabeln ensam utan för kabel + last.

 

Googlade och lyckades via bildsök hitta de som ev. har tillverkat prylen:

https://www.diymore.cc/products/usb-2-0-multifunctional-tester-ut25-voltmeter-ammeter-tester-type-c-tft-lcd-digital-current-voltage-cable-resistance-battery-power-capacity-charger?_pos=1&_sid=68a559e2f&_ss=r

 

Där framgår att denna mätning ska göras i två steg.

Se Interface 4: Data Connection Cable Impedance Measurement Interface. i länken ovan.

 

Redigerad av Mikael63
Undran i inlägget löst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...