Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook-datafilen finns inte


virre82
 Share

Go to solution Solved by Automan,

Rekommendera Poster

Under denna vecka (mellan 2-5 mars 2020) så uppdaterades windows. Efter det fungerar inte min email. Jag kan inte te emot mail eller skicka mail.

 

Jag har ett webbhotell och en epost som jag har konfigurerat i office outlook på datorn. Nu helt plötsligt så finns inte min outlook-datafil längre. 
Jag kan tycka att det "bara" är att länka om och så ska det funka, men icke!

 

Min datafil heter .ost och ligger i den mapp som sökvägen heter i outlook. Jag har reparerat datafilen i SCANPST.EXE, och ser till att outlook hittar filen på rätt ställe. Felmeddelande, "detta är ingen outlook-datafil" poppar då upp.

Outlook letar efter en .pst. SÅ jag har ändrat filnamnet till .pst, men den är ännu ingen outlook-datafil

 

Någon fler med detta bekymmer? Någon som kan ge mig tips på vad jag kan tänkas behöva göra härnäst? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
12 minuter sedan, skrev virre82:

Någon som kan ge mig tips på vad jag kan tänkas behöva göra härnäst? 

Ja, det lät trist det du drabbats av. Hittade följande guide som kanske kan vara till hjälp. Har inte provat den själv, då jag inte har Outlook.

https://www.windowscentral.com/how-fix-pst-and-ost-data-files-outlook

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för fel meddelande när du startar Outlook?

Prova starta Outlook i felsäkert läge:

win + r

outlook.exe /safe

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev polken:

Vad får du för fel meddelande när du startar Outlook?

Prova starta Outlook i felsäkert läge:

win + r

outlook.exe /safe

 

 

 

Jag kan starta outlook och allt ser bra ut. Men inga mail synkas. När jag mailar så hamnar den i utkorgen och när jag försöker tvinga iväg mailet i utkorgen så står det längst ner "fel vid skicka" och dubbelklickar jag på den så kommer felmeddelandet upp att "Outlook-datafilen hittas inte". 

Datafilen ligger där den ska, jag har testat att reparera filen men får samma fel. Jag har testat att ta bort filen och lägga dit den igen med samma fel. När jag väljer filen i outlook så säger outlook att det inte är en outlook-datafil.


Jag har försökt skapa nya .ost och .pst fil men enligt Outlook är det ingen outlook-datafil. 

 

Så jag funderar på att ta bort kontot helt från outlook och sen lägga upp den igen. Men det brukar ju alltid krångla och det slutar med att man sitter i supporten på webbhotellet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Synd att jag inte detta inlägg kom innan jag råkade ut för snarlikt problem. Nu fick jag göra en ny outlookfil osv. Surt sa räven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev polken:

Intressant ändå att testa starta Outlook i felsäkert läge. Löser många problem. 

Jag gav upp och tog bort kontot, la till det igen och så fungerade det. Den vanliga lösningen haha men jag hade gärna knäckt felet och fått till det :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Synd att jag inte detta inlägg kom innan jag råkade ut för snarlikt problem. Nu fick jag göra en ny outlookfil osv. Surt sa räven

Jag fick inte ens till det av att skapa en ny outlook-fil, jag fick ta bort kontot och så konfigurera ett nytt konto. Då först fick jag det att funka. 
Jag hade gärna knäckt felet, så jag hade förstått vad som skett, men jag orkade inte lägga mer energi på det plus att jag inte får mail från mina kunder vilket gör det lite för stressande :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev virre82:

Jag fick inte ens till det av att skapa en ny outlook-fil, jag fick ta bort kontot och så konfigurera ett nytt konto. Då först fick jag det att funka. 
Jag hade gärna knäckt felet, så jag hade förstått vad som skett, men jag orkade inte lägga mer energi på det plus att jag inte får mail från mina kunder vilket gör det lite för stressande :) 

Haha, feglösning ?.

Tänk på att de flesta webhotell erbjuder webmail du alltid kan komma åt.
vanliga adresser är webmail.dindomän.se, mail.dindomän.se, dindomän.se/mail eller https://outlook.office.com/mail

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
9 timmar sedan, skrev virre82:

Jag fick inte ens till det av att skapa en ny outlook-fil, jag fick ta bort kontot och så konfigurera ett nytt konto. Då först fick jag det att funka. 
Jag hade gärna knäckt felet, så jag hade förstått vad som skett, men jag orkade inte lägga mer energi på det plus att jag inte får mail från mina kunder vilket gör det lite för stressande :) 

Jag brukar gilla försöka att knäcka problem, men just nu kom det så olämpligt.

Sedan som polken skriver, jo jag använder webmail ibland men föredrar mitt kära outlook?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev polken:

Haha, feglösning ?.

Tänk på att de flesta webhotell erbjuder webmail du alltid kan komma åt.
vanliga adresser är webmail.dindomän.se, mail.dindomän.se, dindomän.se/mail eller https://outlook.office.com/mail

 

Hahaha ja, det blev en feglösning :D 

Absolut, jag har tillgång till det, men jag har byggt upp allt i outlook med kontakter, kalender, möten osv. Försöka få en struktur mellan webbmailen och outlook är inte det lättaste när det trillar in förfrågningar dagligen, men det grämer mig lite att jag inte knäckte felet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...