Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NAS backup


lucasmarts
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en NAS, Synology DS216, och vill lägga till en automatisk backup på ett antal mappar på datorn. Men alla program jag hittar är för att göra backup på själva NASen. För ett tag sedan hittade jag ett program som gjorde detta men av olika skäl avinstallerade jag det och nu kan jag inte komma ihåg vad det var för programvara.

 

Någon som har koll på vilket program man kan använda för att göra backup på lokala mappar på hårddisken till sin NAS från Synology?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Mikael63:

Cobian Backup?

Jag tänkte programvara man installerar via filpaket på NASen.

Jag provade Cobian precis men den hittar inte NASen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag tolkade 

1 timme sedan, skrev lucasmarts:

NAS från Synology

som att NAS,en var från Synology men du menar alltså att backuppen ska köras på/från NAS,en?

Jag tolkade 

1 timme sedan, skrev lucasmarts:

Men alla program jag hittar är för att göra backup på själva NASen

som som just det men att du ville hantera detta på annat sätt.

 

V

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gäng mappar på datorn C: som jag vill kunna göra backup på, helst per automatik, och de ska sparas på min NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Synology kan man använda det backupprogram som finns med i Windows 7 om man installerar ett program från Synology och skapar volymer mm: https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Backup/How_to_back_up_data_from_Windows_computer_to_Synology_NAS_using_Windows_or_3rd_party_applications

Där finns även en länk till en sida med verifierade backup-program från andra tillverkare.

 

Tillägg: En sida som behöver hur man gör i Windows 10: https://www.windowscentral.com/how-back-windows-10-synology-nas

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidigast med NAS, och säkrast, tror jag är om du använder ett program som kan ansluta till den med egen login-detaljer, dvs som inte måste vara uppmappad ständigt i Windows.

 

Testar för tillfället både Aoemi backup och Easus och båda har stöd för att ange detaljer.

Du måste då veta vilken IP-adress din Nas finns på samt dina kontodetaljer.

 

Ivartfall har jag lagt upp det så.

Ett konto på nas för filer jag lägger in

Ett annat för backup.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till att de verktyg som Synology skeppar med, Cloudstation Drive och Backup (mfl) så fungerar de relativt bra även de men är inte speciella på något vis.

Cloudstation drive iofs ganska smidigt om man har två datorer som ska vara i synk eller om man (det vill INTE JAG) dela ut data från sin NAS på nätet, men inte en backup-lösning

 

De är dock, precis som alla backupprogram, något som körs på din dator, som din användare. Annat går ju inte, din dator måste initiera backupen.

Har själv en Synology DSJ216.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-28 på 12:10, skrev lucasmarts:

Jag har en NAS, Synology DS216, och vill lägga till en automatisk backup på ett antal mappar på datorn. Men alla program jag hittar är för att göra backup på själva NASen. För ett tag sedan hittade jag ett program som gjorde detta men av olika skäl avinstallerade jag det och nu kan jag inte komma ihåg vad det var för programvara.

 

Någon som har koll på vilket program man kan använda för att göra backup på lokala mappar på hårddisken till sin NAS från Synology?

Du måste använda dig av Synologi Drive server, eller Cloud Server, och det är lite pyssel för att få det att fungera.

Och det är ingenting som jag har engagerat mig i eller testat på.

 

Har själv en DS215+ och en DX 513 som utbyggnad.

Håller med Monshi annars gällande NAS, använder min med vissa aktiverade verktyg för att lagra och dela ut info, inte för att göra backup med.

 

Kör själv med Acronis Backup för all backupverksamhet.

 

För övrigt ...

Ett bra program förr som hade det mesta är Cobian backup, tyvärr utvecklas det inte länge, sista versionen kom för ca 7 år sedan, då mjukvarukoden såldes, och nya ägaren verkar ha lagt programmet på hyllan, även om det fungerar fortfarande även till Win10, men den stora nackdelen är och var förr också, att all återställning gör man helt manuellt.

 

Men det som idag finns inbyggt i Win 10 som Cecilia tipsar om, ska tydligen fungerar rätt bra. Nackdelen med detta är att man måste ha bra med utrymme, eftersom allt sparas okomprimerat.

 

Andra program som ändå är värt att tipsa om hittar du via denna länk...

 

https://www.lifewire.com/free-backup-software-tools-2617964

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...