Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Nätverksgrenuttag" eller switch för Telia? [Löst]


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Vår BRF-styrelse har beslutat byta till Telia för bredband och TV. Jag brukar ha tur med sånt så jag låtsas som alla klagomål som finns på nätet om Telias tjänst inte finns ;) Med det kommer en router och en digitalbox som jag har förstått jag måste använda för att digital-TV ska fungera (rätta mig om jag har fel)

Jag har nu en mycket bättre router än vad Telia kommer med så den tänkte jag använda till dator/iot/wifi och telias för att kunna se digital-TV. För jag misstänker att min VU+ Duo 2 digitalbox inte kommer att fungera längre?

Nu är det så att uttaget för nätverket sitter i hallen och de har dragit en ny kabel därifrån till vardagsrummet (långt bort från datorn) men den har bara ett nätverksuttag.
Hur löser jag det enklast så jag får ut två kablar från nätverksuttaget? En switch? eller kan man köpa nåt slags grenuttag för nätverkskablar. En som stoppas in och har två hål för nätverkskablar tänker jag mig: Vad kallas de på fackspråk? för jag lyckas inte söka mig fram till en sådan. Sökmotorn känner inte ens igen ordet "nätverksgrenuttag" :) Med en sån, eller om switch fungerar, slipper jag nämligen dra ny kabel till datorn.

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
4 timmar sedan, skrev Pentti H:

Hur löser jag det enklast så jag får ut två kablar från nätverksuttaget? En switch? eller kan man köpa nåt slags grenuttag för nätverkskablar. En som stoppas in och har två hål för nätverkskablar tänker jag mig:

Tänk på att kabeldelare, som Mikael63 tipsar, måste man använda två av. En i varje ände av den kabel som ska fungera som två kablar. Nätverk kan inte förgrenas på motsvarande sätt som man gör med grenuttag för elen, det är därför switchar används.


Välj "Två nätverkskablar i en" i den lilla menyn till höger på sidan.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabelinstallation/natverkskabeln

 

 

TILLÄGG:
Var tänker du placera routern? Du kan inte använda en switch före routern, såvida du inte fått flera publika IP-adresser, som i så fall också gör att du får flera lokala nätverk. Kabeldelare fungerar förstås inte för användning från endast ett uttag i väggen. Vilket framgår av beskrivningen hos Kjell.
 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Sök "Kabeldelare"

 

zYQ2a.jpg

Tack! Det stod helt stilla i huvudet när jag försökte söka :)
 

52 minuter sedan, skrev ChristerE:

Tänk på att kabeldelare, som Mikael63 tipsar, måste man använda två av. En i varje ände av den kabel som ska fungera som två kablar. Nätverk kan inte förgrenas på motsvarande sätt som man gör med grenuttag för elen, det är därför switchar används.


Välj "Två nätverkskablar i en" i den lilla menyn till höger på sidan.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabelinstallation/natverkskabeln

 

 

TILLÄGG:
Var tänker du placera routern? Du kan inte använda en switch före routern, såvida du inte fått flera publika IP-adresser, som i så fall också gör att du får flera lokala nätverk. Kabeldelare fungerar förstås inte för användning från endast ett uttag i väggen. Vilket framgår av beskrivningen hos Kjell.
 

Tack för viktig info. Jag hade inte tänkt längre än att skaffa antingen switch eller kabeldelare. Du har förmodligen sparat mig en massa tid och svordomar :D Med denna info måste jag tänka efter lite före märker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Pentti H:

Med det kommer en router och en digitalbox som jag har förstått jag måste använda för att digital-TV ska fungera (rätta mig om jag har fel)

Jag har nu en mycket bättre router än vad Telia kommer med så den tänkte jag använda till dator/iot/wifi och telias för att kunna se digital-TV.

Här kommer lite mer information som kanske kan vara till någon hjälp. Men ta den mest som tips, kanske fungerar Telias leverans olika beroende på om det är deras eget nät till fastigheten eller om ni är anslutna till t ex ett stadsnät.


I uppkopplingen till Telia (innan man är ute på internet) kan TV komma via ett VLAN, och trafiken för internet går otaggad (som det kallas). Telias routrar, sen flera år, har den funktionen att både "internet" och TV kan samsas i samma lokala nätverk (där hemma). Och "digitalboxen" förstår att ta hand om trafiken som kommer via VLAN'et.


Ett annat sätt är att det används en bredbandsswitch, tillsammans (ihopbyggd) med en fiberkonverter ifall det dragits fiber ända in till lägenheterna (eller villor, m m). En bredbandsswitch ska inte förväxlas med en vanlig switch utan den är till för att t ex dela upp internet och TV för anslutning i separata portar.


Med endast ett inkommande nätverksuttag skulle du kunna "brygga" Telias router (som det brukar kallas). Brygga i det här fallet handlar om att en av LAN-portarna kopplas mot WAN-porten utan att trafiken passerar routerfunktionen (det blir som en brygga över routerfunktionen i routern). Då kan du sen ansluta din egen router i den porten och det kommer att fungera som om Telias router inte finns. Det jag hittills sett så brukar det vara LAN-port nr 4. Digitalboxen från Telia kan anslutas i någon av de andra LAN-portarna.


Ett annat sätt, om det går att ordna, är att ansluta en lämplig bredbandsswitch i det inkommande nätverksuttaget. I den ansluts din egen router och Telias digitalbox i därför avsedda portar. Telias router skulle då inte behövas alls. Går detta alls att ordna antar jag att bredbandsswitchen bör komma från Telia.


Som sagt, ta detta som idéer/tips som kan vara något att forska vidare från. Så får du också fundera på placeringar och vad det innebär för kabeldragningen. Kanske andra i forumet har information att komplettera med (väckta av tugget här ovanför), eller korrigera det jag skrivit.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Christer. Det är Telias eget nät. Men det aktiveras först om en knapp månad. Men jag ska ha dina inlägg i åtanke när det blir dags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...