Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

12 V kontakt


Lill
 Share

Go to solution Solved by bengt 429,

Rekommendera Poster

Jag ställde nog frågan fel. Transformatorn är inget fel utan kabeln har gått av precis vid den lilla kontakten, så det finns ingen del att skarva.

2020-02-26 11.07.56.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men kontakt och transing är väl en enhet. Tror inte du kan laga den. Och ny transing är ju ingen stor kostnad.

 

Ny länk. den förra har tydligen slutat fungera.

https://www.clasohlson.com/se/Transformator-31-V-DC-0.242-A/p/51-3005

 

Ok. jag har nog missuppgattat dig. Det är alltså bara kontakten som sitter på kabeln som du ska ha.

Du får kanske köpa en ny kabel då.

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Lill:

Jag ställde nog frågan fel. Transformatorn är inget fel utan kabeln har gått av precis vid den lilla kontakten, så det finns ingen del att skarva.

2020-02-26 11.07.56.jpg

Kanske går det att såga / fila bort ett par cm svart plast så du kommer åt ledningen.

Och kan skarva. Lite spännande är det

för kanske är det en Plus och en Minus ledning och de ska ju skarvas ihop rätt.

I så fall.

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den bör vara fuktskyddad så är det nog en ny tranformator som gäller. Sedan om du skulle försöka att skarva (rekommenderas inte) så spelar inte plus o minus någon roll här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

en ny tranformator som gäller.

Det är inget fel på nätadaptern, det är anslutningen till ljusslingan som är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta hade hänt mig och jag inte hade kvar någon gammal slinga skulle jag skala upp ledarna och kila fast dem med två tandpetare, sedan eltejp.

 

Det är 31 VDC enligt märkningen så plus & minus kan visst ha betydelse.

 

Tillägg, i "förebyggande" syfte:

Någon kommenterar kanske att detta är olämpligt att göra?

Kanske med en tanke att detta kan vara farligt?

Beakta då att det är frågan om klenspänning.

Fuktskyddat?

Ja, för att förhindra att det bildas oxid i så fall.

Kleta vanligt vaselin i "hålet" för anslutningarna, byt ut eltejpen mot vulktejp, eller köp krympslangar med lim (Biltema).

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis Mikael 63. Jag har ca 25 meter ljusslinga där brottet har gått av precis vid denna kontakt. Nätadaptern är inget fel på , och jag kan givetvis köpa en ny slinga men det känns skit att behöva slänga slingan för att jag inte kan skarva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken slinga är det/var har du skaffat den?

Det brukar ju finnas ett "start-kit" med nätadaptern och en slinga, sedan kan man köpa till slingor att skarva på.

Detta fungerar bra för slingor á 230 VAC men kanske inte för just din slinga.

Skulle det alternativet finnas skulle du kunna skaffa en till slinga (bara slingan då) och byta plats på dem så att den nya sitter närmast adaptern. Sedan skarvar du ihop "bakänden" på den nya slingan med den gamla.

Det tillkommer en kostnad men du får längre slinga och slipper kasta något som i övrigt fungerar.

OM nu detta fungerar, att nätadaptern orkar med.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två olika slingor, 25 m och en något kortare. Man kan inte koppla ihop dom, och varje förpackning innehöll slinga + adapter. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
21 timmar sedan, skrev bengt 429:

Du får kanske köpa en ny kabel då.

Eftersom en kontakt är nog svår att få tag på, så tänte jag att du köper en förlängningskabel med rätt kontakt på. Kapa sedan kabeln på lämplig längd från kontakten och skarva ihop ledarna med befintlig kabel.

 

Nu vet jag ju inte vad du har för varuhus i din närhet, men på Jula finns det en kabel med kontakt som ser ut att vara samma som din.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/jul/julbelysning/ljusslingor-system/forlangningskabel-425416/#tab01

 

Skarva ledarna gör du med skarvdon typ dessa (som är från Biltema men finns säkert på Jula också)

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-10-st-2000040888

 

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvklammor-10-st-2000018398

 

Man kan ju också tvinna ihop ledarna och isolera med eltape, men skarvdon är ju säkrare och smidigare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt 429, precis så hade jag tänkt, för jag trodde inte det fanns lösa kontakter. På bilden så ser den ju ut att stämma, och både Jula och Biltema har jag ju i närheten. Hinner inte åka dit idag, ska kolla imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack Bengt 429! Förlängningskabeln passade perfekt. Den fanns inte inne så jag var tvungen att beställa den, men jag hämtade den på Jula så jag slapp frakt. Beställde samtidigt skarvhylsor, så det gick på ca 70 kr, så nu fungerar hela slingan igen. Stort tack för hjälpen!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...