Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja 2-d CAD-program.


Luthier
 Share

Rekommendera Poster

Jag söker ett 2-dimensionellt CAD-program, gärna gratis. Jag skall rita ganska enkla figurer som kan bestå av räta linjer, cirkelbågar såväl som elliptiska och hyperboliska kurvor, dvs delar av sådana bågar. Det skall användas för laserskärning av de tvådimensionella figurer jag ritar. Materialen som skall skäras är både tunn plåt och träfanér.

 

Tacksam för tips

Luthier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra & gratis verkar inte rymmas i samma mening som CAD.

Jag har försökt hitta något vettigt alternativ, dock i Linuxmiljö, men gått bet.

(löst det på annat sätt)

 

Laserskärning - är det då frågan om att du ska mata maskinen med en fil? Vilket filformat krävs då?

 

Jag kan rekommendera Bricscad från Bricsys eftersom jag använder det hela dagarna på jobbet. Dock ej gratis.

 

Draftsight från Dassault systems var tidigare gratis men är inte det längre. Också bra.

 

Tjeckiska SchemataCAD bör rimligen vara billigare än ovanstående då det är rätt så "enkelt".

Har använt det några gånger av & till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Bra & gratis verkar inte rymmas i samma mening som CAD.

Jag har försökt hitta något vettigt alternativ, dock i Linuxmiljö, men gått bet.

(löst det på annat sätt)

 

Laserskärning - är det då frågan om att du ska mata maskinen med en fil? Vilket filformat krävs då?

 

Jag kan rekommendera Bricscad från Bricsys eftersom jag använder det hela dagarna på jobbet. Dock ej gratis.

 

Draftsight från Dassault systems var tidigare gratis men är inte det längre. Också bra.

 

Tjeckiska SchemataCAD bör rimligen vara billigare än ovanstående då det är rätt så "enkelt".

Har använt det några gånger av & till.

Det får gärna kosta, t ex 500 kronor, men inte tusenlappar. Filformat är t ex dwg eller annat format som är vektorbaserat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Draftsight 1237.50 per år

Bricscad ca 4022 per år

SchemataCAD 2540, engångssumma

 

QCAD - gratis till en början, sedan ca 450 kr som ger fria uppdateringar under ett år.

Inget jag skulle betala för men..

 

LibreCAD - gratis men inget för mig.

Kan inte spara DWG men väl DXF.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-24 på 15:06, skrev Mikael63:

Bra & gratis verkar inte rymmas i samma mening som CAD.

Jag har försökt hitta något vettigt alternativ, dock i Linuxmiljö, men gått bet.

(löst det på annat sätt)

 

Laserskärning - är det då frågan om att du ska mata maskinen med en fil? Vilket filformat krävs då?

 

Jag kan rekommendera Bricscad från Bricsys eftersom jag använder det hela dagarna på jobbet. Dock ej gratis.

 

Draftsight från Dassault systems var tidigare gratis men är inte det längre. Också bra.

 

Tjeckiska SchemataCAD bör rimligen vara billigare än ovanstående då det är rätt så "enkelt".

Har använt det några gånger av & till.

Det får gärna kosta, t ex 500 kronor, men inte tusenlappar. Filformat är t ex dwg eller annat format som är vektorbaserat. 

 

Tack för svar, jag får jobba vidare med det jag fått... Tack flr hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis som Mikael63 säger så finns egentligen inget likhetstecken mellan bra och billigt när det kommer till CAD program.

Med det sagt så finns det vissa varianter av gratisprogram som klarar av kanske just precis det som man vill ha ut av detta.

 

Obs! var mycket noga med att inte klicka i något extra  3:e parts program under installationen.

Testa gratis eMachineshop Cad

 

I Creo Cad har du möjlighet att fullt ut testa i 30-dagar (Free trial), dessutom kanske mer avancerad men det beror på vad du är ute efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Som både Flyfisherman och Mikael63 sa finns det vanligtvis liten eller ingen korrelation mellan att något är bra och billigt.

 

Detta CAD -program används främst i byggnadsindustrin, men du kanske också kan använda det i ditt fall.

 

Precis som Creo CAD -programmet föreslog Flyfisherman att Bluebeam också har en 30 dagars gratis provperiod där du kan testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...