Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Placering av Ubiquiti AC LR AP


Gigabyte
 Share

Go to solution Solved by Gigabyte,

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Ubiquiti AC LR AP. Det går en 120 cm bred korridor i mitten på övervåningen som är på 90 m2. För att AP ska bli centralt placerad på övervåningen så måste den placeras i taket i korridoren. Problemet är att när jag kontrollerar med WiFi analyzer så ser det ut som det är två Ubiquiti AP på samma frekvens med lite olika styrka. Det blir två olika grafer. Det blir dessutom sämre räckvidd än med min gamla router (som endast visar en graf). Jag har testat med flera olika placeringar i korridoren med samma resultat.  Vad kan jag göra åt saken?

 

PS 1 Kan det bero på reflektioner mot vägarna i korridoren?

PS 2 Är AC LR mer känslig av placering än tex AC Lite eller AC Pro?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar skärmdump hur det ser ut (varierande) trots att det endast är en AP.

 

Screenshot 200220 - red.jpg

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av Ubiquitis produkter men det är nog få här som har det eftersom de vänder sig till företagsmarknaden framför allt.

 

Dustin skriver:

Citat

Du kan dessutom se RF störningar som hjälper dig att planera kanalerna därefter.

https://www.dustinhome.se/product/5010889481/unifi-ap-ac-long-range

Kan du se något i själva enheten om störningar?

 

1. Inte troligt.

 

Kanske tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1418970-ubiquiti-unifi-ap-ac-lite-vs-unifi-ap-ac-lr kan bidra lite med information om accesspunkten i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en RF scan funktion där man kan se eventuella störningar. Men det var inga störningar när jag körde RF scan och det finns inga grannar i närheten som kan ge några störande signaler. Inte heller WiFi analyzer visar på några störningar utifrån.

 

När man läser recensioner om Ubiquiti AP så får de oftast bra recensioner men i mitt fall blir det inte någon längre räckvidd än med den gamla routern. Däremot så går det att koppla in flera AP med samma SSID med roamingfunktion för att täcka ett större område. Det finns många olika inställningar om man aktiverar advanced features. Med controller-programmet igång så ser man alla anslutna klienter som man också kan namnge med egna namn. Vidare så finns det händelselogg och det går att få epost när det blir fel på nätverket. Det går även att fjärradministrera om man har en cloudkey. Det går också bra att endast använda controllern för konfigurering och sedan använda access-punkterna utan någon controller.

 

Jag vet inte om LR modellen har längre räckvidd än Lite i praktiken men den har i alla fall fler antenner på 2,4GHz-bandet och är därför snabbare.

 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Gigabyte:

men i mitt fall blir det inte någon längre räckvidd än med den gamla routern.

Såg du just inlägg 2 och det daterat 2016-03-13 22:25 i Sweclockers-tråden?

 

Ja, att Ubiquiti har många bra funktioner har jag förstått men det blir ju då också mer besvärligt att konfigurera så att det verkligen blir som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med endast en AC LR AP ingen extra SSID och avstängd WiFi på den gamla routern. Vad innebär det när det står tre stjärnor istället för SSID i WiFi analyzer?

 

Det som skulle kunna göra den olaglig är om den lämnar för hög uteffekt och uteffekten går att ställa in. Om man väljer Sweden när man ställer in den så har jag svårt att tro att den lämnar för hög uteffekt. När jag tittade i status så stod det 20 dBm vilket =100 mW. Jag vet i alla fall att landsinställningen påverkar vilka kanaler som går att ställa in eftersom det skiljer vilka kanaler som är tillåtna i olika länder. Det är inte förbjudet att ha tillgång till många kanaler eller hög effekt. Det är bara om den sänder med för hög effekt eller på fel kanal (frekvens) som det blir olagligt. Dessutom har man ingen nytta av hög uteffekt om inte den anslutna klienten också lämnar tillräcklig uteffekt så att den når fram till AP:n. Vidare är den godkänd med CE märkning. Så här skriver Ubiquiti om AC LR:

Ideal for long-range deployments, the UniFi AC LR AP offers simultaneous, dual-band operation with 3x3 MIMO in the 2.4 GHz band and 2x2 MIMO in the 5 GHz band. The innovative antenna design provides a long-range, symmetrical-link coverage area, and the antenna gain of the UniFi AC LR AP performs better than one-way, high transmit power does for connecting distant clients. It is available in single-and five-packs2.

https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

 

Det lönar sig att vara envis. Efter sex mail till Ubiquiti så har de ändrat i instruktionerna så att remote access fungerar. Det räcker om man har datorn med controller-programmet igång utan att det behövs någon cloudkey för remote access. De har lagt till detta i texten:

" For all other UniFi Network Controller software running on Cloud Keys, computers or other hosts, please use https://network.unifi.ui.com/." Man ska alltså använda https://network.unifi.ui.com/ och inte https://unifi.ui.com/.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115012240067-UniFi-How-to-Enable-Remote-Access-for-Remote-Management

 

Det är säkert bra att ha ett datorintresse för att kunna använda alla funktioner i controllern. Men om man bara vill använda några få AP så kan man göra en enkel konfigurering med deras app i stand alone läge utan att det behövs någon controller.

 

PS Du som är så duktig klarar säkert att ställa in alla inställningar även i controllern om du skulle vilja det:)

           

 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte för jag har nog inte tillräckligt djupa kunskaper och bristande intresse för att skaffa mig dem :) Även i vår Asus-router finns det mycket jag inte förstår men antar att standardvärdena är tillräckligt bra för normalt hemmaanvändande.

 

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Jag har testat med endast en AC LR AP ingen extra SSID och avstängd WiFi på den gamla routern. Vad innebär det när det står tre stjärnor istället för SSID i WiFi analyzer?

Vet inte men kan gissa på dolt SSID.

Är ett gästnätverk eller annat extra nätverk konfigurerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är dolt SSID. Jag har inte aktiverat gästnätverk eller annat nätverk och har ställt in dolt SSID. Ändå syns det ett SSID. Det måste jag forska vidare i. Men frågan är om det är något som kan påverka räckvidden? Hittar jag inget så får jag testa en reset av AP och se vad den visar efter det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har både det vanliga nätverket och ett gästnätverk i vår router och det påverkar inte signalstyrkan och därmed inte räckvidden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • Solution

Jag hittade en förklaring på problemet i länken nedan.  Wireless uplink/connectivity monitor är aktiverad by default men är bäst att stänga av om alla AP är kabelanslutna. Jag har även uppgraderat firmware.

https://community.ui.com/questions/Hidden-SSID-on-unconfigured-AP/f2e0485e-548c-46bd-a4a1-0e947eb45039?page=1

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Ja eftersom jag bara har använt kabelanslutna AP. Jag har inte testat hur det blir om man använder wireless uplink.

 

Fördelen med Ubiquiti Unifi är att det går att ställa in och övervaka alla Unifi-utrustningar centraliserat via controllerprogrammet. Det finns många inställningsmöjligheter. Någon längre räckvidd än andra fabrikat har jag inte märkt. Hur det är med stabiliteten får framtiden utvisa. Att det skulle vara säkrare mot intrång än andra system är jag tveksam till. Controllerprogrammet är Javabaserat och blir endast åtkomligt i Windows adminkontot även om man installerar det från ett vanligt Windows användarkonto. När man ska logga in lokalt får man en varning om att det är osäkert och Ubiquiti tillhandahåller inte något certifikat. Det går att fjärrstyra controllerprogrammet men om man är mån om integriteten för systemet så är jag tveksam till att använda den möjligheten. Använd i sådant fall tvåvägs autentisering.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...