Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird


NinniWiktor
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Hej. Jag har laddat ner Mozilla Thunderbird med kan inte logga in.   Jag skrev min mejladress  o lösenord. Det står att Thunderbird misslyckad att hitta inställningarna för e-postkontot. Jag har talat med Telia, som är min operatör. De hittar inget fel på inställningarna men är ovilliga att hjälpa till med andra mejlprogram än deras eget. jag är tacksam om det finns någon som vet hur jag ska göra. Vänlig hälsning NinniWiktor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har du gjort som Telia beskriver i länker
Om du scrollar ner så ser du vad man ska fylla i manuellt i Thunderbirds inställningar. Tydligen har inte Telia som de flesta andra mailleverantörer så att det sköts automatiskt bara man skriver in sin mailadress och lösenord.Har telia sk "applösenord" som säkerhet?
https://www.telia.se/privat/support/info/konfigurera-e-post-mozilla-thunderbird

 

Redigerad av Pentti H
ändrade så att hela texten inte blev en länk
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Pentti H:

Tydligen har inte Telia som de flesta andra mailleverantörer så att det sköts automatiskt bara man skriver in sin mailadress och lösenord.

Nej, det stämmer nog bra det.

Jag har plockat bort mitt Telia-konto från Thunderbird men jag skulle kunna testa att lägga dit det igen.

Hos Telia har man dessutom ett användarnamn, typ u01234567, som man behöver ange.

Tillägg: fast det är kanske bortplockat/ersatt av e-postadressen?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hos Telia har man dessutom ett användarnamn, typ u01234567, som man behöver ange.

Tillägg: fast det är kanske bortplockat/ersatt av e-postadressen?

Nej, det är så idag också.

 

Gällande inställningar är som enligt bilden, bilden visar POP inställningar. Serverinställningar om hämtning av sina meddelande är ju frivilligt hur man vill ha det.

 

sshot-167.png.cea6e5de67d5ea50ebbbd0bf02249259.png

 

För utgående mail, gäller enligt bild 2

 

 

sshot-168.png.8f504b4316166c4e96f6ad2093bd97cb.png

 

Kommer det upp en ruta om inloggning, så skriver man in just Användarnamn och gällande lösenord.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Laso:

Nej, det är så idag också.

Från länken ovan:

Citat

Användarnamn: Ange fullständig e-postadress här.

 

Kan det vara så att det för gamla konton, som ditt & mitt, finns ett användarnamn som u0123.. men nyare konton har samma användarnamn som e-postadressen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Pentti H:

Tydligen har inte Telia som de flesta andra mailleverantörer så att det sköts automatiskt bara man skriver in sin mailadress och lösenord.

Det verkar fungera olika, beroende på vilket mailprogram man använder.

Jag har använt Thunderbird tidigare, och jag kommer ihåg att det var lite pill med konfen innan "åskfågeln" var redo att flyga under Telias vingar.

 

Använder nu Win10 Mail, och behöver bara ange mailadress och lösenord, sedan är det klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-17 på 21:00, skrev Pentti H:

Har du gjort som Telia beskriver i länker
Om du scrollar ner så ser du vad man ska fylla i manuellt i Thunderbirds inställningar. Tydligen har inte Telia som de flesta andra mailleverantörer så att det sköts automatiskt bara man skriver in sin mailadress och lösenord.Har telia sk "applösenord" som säkerhet?
https://www.telia.se/privat/support/info/konfigurera-e-post-mozilla-thunderbird

 

 Nu är det fixat.Tack för hjälpen! Ninni.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...