Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetanslutning


hup151_t
 Share

Rekommendera Poster

Ta gärna ett foto på kontakten med vingarna för det är inget jag känner igen utan de HDMI-kontakter (för bildskärm) jag har sett har sett ut så här:

HDMI.socket.png

 

800px-Mini_micro_HDMI_Stecker_by_NicoJen

 

Även om det gäller Ethernet-kabel, som används för nätverks- eller internetanslutning, så är det ju bra med ett foto.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska förstås vara nätverkskabeln - se bild. Säger inget mer om det. Har däremot 2 långa kablar dragna till mina stationära och skulle vilja ha en tredje till nya Lenovon, Alla 3 stå bredvid varann. Finns det grenkontakter att sätta på den extrema änden på en av dem  så att jag kan "stjäla" till laptopen?

20200213_152353.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev HansErik:

Finns det grenkontakter att sätta på den extrema änden på en av dem  så att jag kan "stjäla" till laptopen?

Antar att du har en router. Vill du inte dra flera kablar från routern kan du skaffa en Switch. Den har då en ingång och flera utgångar vilket gör att du drar en kabel från din router till en switch och ut från switchen flera kablar till dina respektive datorer.

Se följande länk för beskrivning av Switch ifall du inte vet vad det är: https://www.induo.com/b/vad-ar-switch/

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev HansErik:

Hur gör man med "vingarna" på kontakterna???

Ethernet-kablar kan vara lite trixa och inte så kul att flytta på dem ofta utan en switch med korta kablar till datorerna är bra då. Men annars så ska man ju försöka trycka in "vingen" först innan man börjar dra ut kabeln.

 

Enklare kan det ju vara att ha ett trådlöst nätverk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla - jag vet vad en switch är - har bl a ett tangentbord/mus trådlöst till två skärmar och 2 datorer. Med kabel laddar de två stationära  ner ca 630 samtidigt och skickar nästan lika mycket (Telia 500/500). Om jag nu kopplar ihop Lenovon med kabel till en av de stationära får jag samma hastighet fortfarande? Lenovon går med samma fart om den körs samtidigt med en av de stationära. Lenovon ha nätverkskorts 1,5 och de stationära 1,0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser igen att Lenovon drar ström från batteriet fast jag har anslutning till väggutaget. Även om jag är ovan med laptops måste det vara galet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bärbar ansluten till nätet motionerar ofta batteriet lite. Kanske ned till 90% för att sedan ladda upp det igen. Inget konstigt.

 

Om du köper en nätverkswitch och ansluter dina datorer delar de givetvis på uppkopplingen om du alla enheter aktiva samtidigt, om de skickar/tar emot trafik samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev HansErik:

Tack alla - jag vet vad en switch är - har bl a ett tangentbord/mus trådlöst till två skärmar och 2 datorer.

Fast en sån switch fungerar annorlunda än en nätverksswitch, en nätverksswitch fungerar mer som en grendosa för el där alla anslutna apparater får lika mycket ström som om de vore anslutna direkt i väggen. Med en nätverksswitch får alltså alla anslutna datorer samma nätverkshastighet som om de vore direktanslutna till routern. Under förutsättning att switchen klarar av tillräckligt hög hastighet. De länkade switcharna klarar av 1000 Mb/s vilket ju är högre än vad datorerna laddar med och högre än det internetabonnemang du har så de räcker till med marginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev HansErik:

Finns det grenkontakter att sätta på den extrema änden på en av dem  så att jag kan "stjäla" till laptopen?

Switchar har det redan kommenterats och tipsats om. Men för att vara lite övertydlig ... nej, det går inte att förgrena nätverkskabel på det sättet.


Ett alternativ skulle kunna vara kabeldelare, men det kan begränsa hastigheten, beroende på vad man har i nätverket. Med kabeldelare får man en kabel att fungera som om det vore två. Kabeldelare kan vara lösningen i en del fall, men med en switch blir man mer "flexibel", får flera portar.


"Det går inte att använda kabeldelaren som en switch."
"Observera att en kabeldelare inte kan fungera som en router eller en switch. Detta är en vanlig missuppfattning eftersom den ser ut att ha den funktionen."

(Klicka "Två nätverkskablar i en" i lilla menyn till höger. *)

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabelinstallation/natverkskabeln


* Tidigare kunde man spara en länk med bokmärken, men Kjell verkar ha gjort om på sidorna.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...